display result search
منو
تفسیر آیه 41  و 42 سوره ص

تفسیر آیه 41 و 42 سوره ص

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 311 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 41 - 42

وَاذْکُرْ عَبْدَنَآ أَیُّوبَ إِذْ نَادَى‏ رَبَّهُ أَنِّى مَسَّنِىَ الشَّیْطَانُ بِنُصْبٍ وَ عَذَابٍ‏

ارْکُضْ بِرْجِلِکَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَ شَرَابٌ‏

ترجمه
و بنده‏ ما ایّوب را یاد کن، آن گاه که پروردگارش را ندا داد که: شیطان مرا به رنج و عذاب افکنده است.
(به او گفتیم:) پاى خود را بر زمین بزن (تا از زیر پاى تو چشمه‏ اى جارى کنیم) این چشمه‏ آبى خنک براى شستشو و نوشیدن است.


«نُصب» به معناى رنج و سختى است، «رَکض» کوبیدن پا بر زمین است و «مغتسل» به آب یا محل شستن گویند.
چنانکه در روایات آمده است: حضرت ایّوب داراى اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس مى‏ گفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایّوب را شاکر مى‏بینى به خاطر نعمت فراوانى است که به او داده‏اى، اگر این نعمت‏ها از او گرفته شود او بنده‏ى شکرگزارى نخواهد بود.
خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیاى ایّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت‏هاى ایّوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیرى در ایّوب نگذاشت. سپس بر بدن ایّوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجورى اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزى کاسته نشد.
چون ایّوب از این امتحان سخت الهى به خوبى پیروز برآمد، خداوند دوباره نعمت‏هاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت.
خداوند براى بازگرداندن سلامتى به جسم ایّوب، به او فرمان مى‏دهد که با کوبیدن پا بر زمین، به قدرت الهى چشمه‏اى از آب جارى سازد و با شستشوى بدن خود در آن آب، جسمش را از هر بیمارى پاک گرداند.
تحمّل سختى از سوى انبیا برکاتى دارد، از جمله:
الف) مردم درباره آنان گرفتار غلوّ نمى‏شوند.
ب) آنان مقام ویژه‏اى در اثر صبر، دریافت مى‏نمایند.
ج) اگر الگوها و بزرگان نیز سختى ببینند، فقرا و ضعفا و بیماران تحقیر نمى‏شوند.
د) مردم، راه برخورد با مشکلات را از آنان مى‏آموزند.
بر اساس روایات، برخى مردم گمان کردند که حضرت ایّوب، گناهى را مرتکب شده که گرفتار چنین بلایى شده است و لذا او را شماتت مى‏کردند. در حالى که بلا براى اولیا مایه‏ رشد و کسب درجه است.
در این سوره، داستان متفاوت دو پیامبر الهى مطرح شده است: یکى حضرت سلیمان، پیامبرى که بالاترین قدرت و امکانات را داشت. دیگرى حضرت ایّوب، پیامبرى که سخت‏ترین تلخى‏ها را براى مدّتى طولانى چشید.
امّا قرآن هر دو پیامبر را با عبارت «نعم العبد» ستایش مى ‏کند. زیرا رفاه و رنج، هیچ‌کدام نتوانست آنها را از مدار بندگى خدا خارج سازد.
آرى، غوّاص و صیّاد ماهر چه در دریاى شور و چه در دریاى شیرین کار خود را به بهترین وجه انجام مى‏ دهد و شورى و شیرین آب در صیّادى و غوّاصى او اثرى ندارد.

پیام ها
1- تاریخ مردان بزرگ نباید فراموش شود. تاریخ انبیا حتّى براى پیامبر اسلام سازنده است زیرا آشنائى با مشکلات دیگران مایه تقویت صبر و شکیبایى است. «واذکر عبدنا ایوب»
2- ایّوب بنده حقیقى خداوند بود. «عبدنا»
3- شکوه کردن از مشکلات، نزد خدا مانعى ندارد. «نادى ربّه انّى مسّنى الشیطان»
4- شیطان بر روح و اعتقاد اولیاى خدا سلطه‏ اى ندارد امّا مى ‏تواند در مورد جسم آنان، نقش ایذایى داشته باشد. «مسّنى الشیطان بنصب»
5 - رنج‏ها و مصیبت‏ها میدانى مناسب براى وسوسه شیاطین است. «بنصب» (بنابراین معنى که: شیطان به سبب رنج‏ها با من تماس مى‏گیرد.)
6- دعا جلوه ‏اى از عبودیّت است. «عبدنا ایوب اذ نادى ربّه»
7- براى رفع گرفتارى‏ها و مشکلات، دعا کنیم. «نادى ربّه انّى مسّنى الشیطان»
8 - دعاى انبیا مستجاب مى‏ شود و به دنبال سختى‏ها گشایش است. «ارکض برجلک»
9- همه جا چشیدن سختى‏ها نشانه‏ دورى از خدا نیست. (گاهى اولیاى خدا سخت‏ترین شرایط را تحمّل مى‏ کنند، در حالى که با زدن پا بر زمین چشمه‏ آب خنک برایشان جارى مى‏ شود.) «هذا مغتسل بارد»
10- شستشو با آب سرد براى سلامتى نقش مهمى دارد. «مغتسل بارد و شراب» (آب شستشو نیز باید تمیز و قابل آشامیدن باشد).
11- طبیعت مسخّر خداوند است و خداوند آن را مسخّر اولیاى خود مى ‏کند. «ارکض برجلک هذا مغتسل بارد و شراب»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی