- 2403
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 99 - 102 سوره صافات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 99 - 102
وَقَالَ إِنِّى ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّى سَیَهْدِینِ
رَبِّ هَبْ لِى مِنَ الصَّالِحِینَ
فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْىَ قَالَ یَا بُنَىَّ إِنِّى أَرَى فِى الْمَنَامِ أَنِّى أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَآ أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ
ترجمه
و(ابراهیم) گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، او مرا راهنمایى خواهد کرد.
پروردگارا! (فرزندى) از گروه صالحان به من ببخش. پس ما او را به نوجوانى بردبار مژده دادیم.
پس چون نوجوان در کار و کوشش به پاى او رسید، پدر گفت: اى فرزندم! همانا در خواب (چنین) مىبینم که تو را ذبح مىکنم پس بنگر که چه مىبینى و نظرت چیست؟ فرزند گفت: اى پدر! آن چه را مأمور شده اى انجام ده که به زودى اگر خدا بخواهد مرا از صبر کنندگان خواهى یافت.
حضرت على (ع) مىفرماید: مراد حضرت ابراهیم از رفتن به سوى خدا، توجّه به خداوند از طریق عبادت و تلاش است. آرى، ارزش هر حرکت به مقصدى است که به سوى آن انجام مى شود. «ذاهب الى ربّى»
در سوره شعراء آیه 83 ، حضرت ابراهیم از خداوند مى خواهد که خودش به صالحان ملحق شود و در این آیه فرزند صالح مىخواهد.
در میان تمام انبیا، تنها ابراهیم و اسماعیل به حلم توصیف شده اند. «انّ ابراهیم لاوّاه حلیم»، «بغلام حلیم»
در قرآن خوابهاى متعدّدى نقل شده که تعبیر شدن آنها در بیدارى، نشانه استقلال روح و رابطه آن با امور غیبى است، از جمله:
الف) خواب حضرت یوسف که یازده ستاره با ماه و خورشید بر او سجده مى کنند.
ب) خواب حاکم مصر که هفت گاو لاغر، هفت گاو فربه را مىخورند.
ج) خواب زندانیان مصر که یوسف آن را برایشان تعبیر کرد.
د) خواب پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله که مسلمانان وارد مسجد الحرام مىشوند.
ه) خواب حضرت ابراهیم که فرزندش را ذبح مىکند.
پیام ها
1- مردان الهى به بن بست نمى رسند و با توکّل و توجّه به خداوند راه را پیدا مى کنند. «ذاهب الى ربّى سیهدین»
2- ربوبیّت خداوند سبب راه گشایى اوست. «ربّى سیهدین»
3- در راه خدا گام برداریم و به الطاف او مطمئن باشیم. «سیهدین» (از تو حرکت از خدا برکت)
4- اولاد صالح، هبهى الهى و یکى از دعاهاى انبیاست. «هب لى من الصالحین»
5 - آن چه باید در فرزند محور باشد، صالح بودن است نه امور دیکر. «هب لى من الصالحین»
6- فرزند صالح، بهترین یاور در مسیر حرکت خانواده به سوى خداست. «ذاهب الى ربّى... ربّ هب لى من الصالحین»
7- از نشانههاى فرزند خوب، کمک به پدر در کار و تلاش است. «معه السّعى»
8 - حساب خواب انبیا از خوابهاى دیگران جداست، به خصوص آن جا که رؤیا تکرار شود. «اَرى فى المنام» (رؤیاى انبیا، سیمایى از وحى است. در روایت نیز آمده است: «رؤیا الانبیاء وحى»
9- در خانواده گفتگوى پدر با فرزندان، عاطفى و محترمانه باشد. «یا بنّى، یا ابتِ»
10- در راه خدا، باید از همهى دلبستگىها حتى دلبستگى به فرزند دست کشید. (فرزندى که حدود یک قرن در انتظارش بوده و با دعا و تضّرع او را از خداوند گرفته است، اکنون که رشد کرده و بازویى براى پدر پیرش شده است باید با دست خودش او را ذبح کند) «انّى اذبحک...»
11- براى رشد و شخصیّت دادن به فرزندان خود با آنان مشورت کنید و از آنان نظر بخواهید. «فانظر ماذا ترى»
12- نظرخواهى از مردم، براى دریافت میزان آمادگى آنان، حتّى در کارهاى روشن و مسلّم مفید است. (ابراهیم در مأموریّت خود شک نداشت امّا باز هم مسئله را با اسماعیل طرح کرد) «فانظر ماذا ترى»
13- مؤمن، تسلیم خداست و در برابر دستورات او بهانه نمىگیرد. «یا ابت افعل ما تؤمر» در حالى که اسماعیل مى توانست به پدر بگوید:
الف) این خواب است نه بیدارى.
ب) کشتن فرزند حرام است.
ج) امر، دلالت بر فوریّت نمىکند، صبر کن.
د) امر ارشادى است نه مولوى، توصیه است نه واجب.
14- کوچکترها، بزرگترها را به انجام کارهاى الهى تشویق و دلگرم نمایند. «یا ابت افعل ما تؤمر»
15- براى انجام کارها، انگیزه ها را بالا ببریم. (اسماعیل نمى گوید: «اذبحنى، اقتلنى» تا براى پدر سخت باشد، بلکه مى گوید: «اِفعل ما تؤمر» فرمان الهى است که به تو ابلاغ شده انجام بده.)
16- عمل به وظیفه، صبر و پایدارى مى خواهد و صبر را باید از خداوند خواست. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرین»
17- صبر و شکیبایى از ویژگىهاى صالحان است. «الصالحین - من الصابرین»
18- صبر اسماعیل همان وعده خداوند به حلم اوست. «بغلام حلیم... من الصابرین»
19- کمالات خود را از خدا بدانیم نه از خود. «ان شاء اللّهُ من الصابرین»
20- در کارها «ان شاءاللّه» بگوییم. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرین»
منبع: پایکاه درس هایی از قرآن
وَقَالَ إِنِّى ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّى سَیَهْدِینِ
رَبِّ هَبْ لِى مِنَ الصَّالِحِینَ
فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْىَ قَالَ یَا بُنَىَّ إِنِّى أَرَى فِى الْمَنَامِ أَنِّى أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَآ أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ
ترجمه
و(ابراهیم) گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، او مرا راهنمایى خواهد کرد.
پروردگارا! (فرزندى) از گروه صالحان به من ببخش. پس ما او را به نوجوانى بردبار مژده دادیم.
پس چون نوجوان در کار و کوشش به پاى او رسید، پدر گفت: اى فرزندم! همانا در خواب (چنین) مىبینم که تو را ذبح مىکنم پس بنگر که چه مىبینى و نظرت چیست؟ فرزند گفت: اى پدر! آن چه را مأمور شده اى انجام ده که به زودى اگر خدا بخواهد مرا از صبر کنندگان خواهى یافت.
حضرت على (ع) مىفرماید: مراد حضرت ابراهیم از رفتن به سوى خدا، توجّه به خداوند از طریق عبادت و تلاش است. آرى، ارزش هر حرکت به مقصدى است که به سوى آن انجام مى شود. «ذاهب الى ربّى»
در سوره شعراء آیه 83 ، حضرت ابراهیم از خداوند مى خواهد که خودش به صالحان ملحق شود و در این آیه فرزند صالح مىخواهد.
در میان تمام انبیا، تنها ابراهیم و اسماعیل به حلم توصیف شده اند. «انّ ابراهیم لاوّاه حلیم»، «بغلام حلیم»
در قرآن خوابهاى متعدّدى نقل شده که تعبیر شدن آنها در بیدارى، نشانه استقلال روح و رابطه آن با امور غیبى است، از جمله:
الف) خواب حضرت یوسف که یازده ستاره با ماه و خورشید بر او سجده مى کنند.
ب) خواب حاکم مصر که هفت گاو لاغر، هفت گاو فربه را مىخورند.
ج) خواب زندانیان مصر که یوسف آن را برایشان تعبیر کرد.
د) خواب پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله که مسلمانان وارد مسجد الحرام مىشوند.
ه) خواب حضرت ابراهیم که فرزندش را ذبح مىکند.
پیام ها
1- مردان الهى به بن بست نمى رسند و با توکّل و توجّه به خداوند راه را پیدا مى کنند. «ذاهب الى ربّى سیهدین»
2- ربوبیّت خداوند سبب راه گشایى اوست. «ربّى سیهدین»
3- در راه خدا گام برداریم و به الطاف او مطمئن باشیم. «سیهدین» (از تو حرکت از خدا برکت)
4- اولاد صالح، هبهى الهى و یکى از دعاهاى انبیاست. «هب لى من الصالحین»
5 - آن چه باید در فرزند محور باشد، صالح بودن است نه امور دیکر. «هب لى من الصالحین»
6- فرزند صالح، بهترین یاور در مسیر حرکت خانواده به سوى خداست. «ذاهب الى ربّى... ربّ هب لى من الصالحین»
7- از نشانههاى فرزند خوب، کمک به پدر در کار و تلاش است. «معه السّعى»
8 - حساب خواب انبیا از خوابهاى دیگران جداست، به خصوص آن جا که رؤیا تکرار شود. «اَرى فى المنام» (رؤیاى انبیا، سیمایى از وحى است. در روایت نیز آمده است: «رؤیا الانبیاء وحى»
9- در خانواده گفتگوى پدر با فرزندان، عاطفى و محترمانه باشد. «یا بنّى، یا ابتِ»
10- در راه خدا، باید از همهى دلبستگىها حتى دلبستگى به فرزند دست کشید. (فرزندى که حدود یک قرن در انتظارش بوده و با دعا و تضّرع او را از خداوند گرفته است، اکنون که رشد کرده و بازویى براى پدر پیرش شده است باید با دست خودش او را ذبح کند) «انّى اذبحک...»
11- براى رشد و شخصیّت دادن به فرزندان خود با آنان مشورت کنید و از آنان نظر بخواهید. «فانظر ماذا ترى»
12- نظرخواهى از مردم، براى دریافت میزان آمادگى آنان، حتّى در کارهاى روشن و مسلّم مفید است. (ابراهیم در مأموریّت خود شک نداشت امّا باز هم مسئله را با اسماعیل طرح کرد) «فانظر ماذا ترى»
13- مؤمن، تسلیم خداست و در برابر دستورات او بهانه نمىگیرد. «یا ابت افعل ما تؤمر» در حالى که اسماعیل مى توانست به پدر بگوید:
الف) این خواب است نه بیدارى.
ب) کشتن فرزند حرام است.
ج) امر، دلالت بر فوریّت نمىکند، صبر کن.
د) امر ارشادى است نه مولوى، توصیه است نه واجب.
14- کوچکترها، بزرگترها را به انجام کارهاى الهى تشویق و دلگرم نمایند. «یا ابت افعل ما تؤمر»
15- براى انجام کارها، انگیزه ها را بالا ببریم. (اسماعیل نمى گوید: «اذبحنى، اقتلنى» تا براى پدر سخت باشد، بلکه مى گوید: «اِفعل ما تؤمر» فرمان الهى است که به تو ابلاغ شده انجام بده.)
16- عمل به وظیفه، صبر و پایدارى مى خواهد و صبر را باید از خداوند خواست. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرین»
17- صبر و شکیبایى از ویژگىهاى صالحان است. «الصالحین - من الصابرین»
18- صبر اسماعیل همان وعده خداوند به حلم اوست. «بغلام حلیم... من الصابرین»
19- کمالات خود را از خدا بدانیم نه از خود. «ان شاء اللّهُ من الصابرین»
20- در کارها «ان شاءاللّه» بگوییم. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرین»
منبع: پایکاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است