display result search
منو
تفسیر آیه 93 - 98 سوره صافات

تفسیر آیه 93 - 98 سوره صافات

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 148 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 83 - 98

فَرَاغَ عَلَیْهِمْ ضَرْباً بِالْیَمِینِ

فَأَقْبَلُواْ إِلَیْهِ یَزِفُّونَ‏

قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ

وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ‏

قَالُواْ ابْنُواْ لَهُ بُنْیَاناً فَأَلْقُوهُ فِى الْجَحِیمِ‏

فَأَرَادُواْ بِهِ کَیْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ‏

ترجمه
پس (دور از چشم مردم) به سراغ بت‏ها رفت و با قدرت ضربه محکمى بر آنها فرود آورد (و خردشان کرد).
پس مردم شتابان به سوى او روى آوردند (و اعتراض کردند).
(ابراهیم) گفت: آیا آن چه را خود مى تراشید مى ‏پرستید؟
در حالى که خداوند شما و آن چه را انجام مى‏دهید (و مى‏سازید) آفریده است.
گفتند: براى (کیفر) او بنیانى به پا کنید (همچون کوره) پس او را در آتش بیفکنید.
پس خواستند براى (نابودى) ابراهیم به او نیرنگى زنند، ولى ما آنان را زیردست و مغلوب قرار دادیم (و نقشه‏ آن‏ها را نقش بر آب کردیم).

«راغ» به معناى رفتن به سوى چیزى دور از چشم مردم است. «یزفّون» به معناى حرکت با سرعت و شتاب است و «زفاف»، مراسم بردن عروس است همراه با نشاط و هیجان.
چون ابراهیم سوگند یاد کرده بود که براى بت‏ها تدبیرى بیندیشد، «تاللّه لاکیدنّ اصنامکم» همین که دید استدلال و موعظه اثر نکرد، به آن سوگند عمل کرد و یک تنه همه‏ بت‏ها را شکست. «فراغ علیهم ضرباً بالیمین»
خداوند نیز ابراهیم را به وفادارى ستود. «ابراهیم الّذى وفّى»


پیام ها
1- همه‏ برنامه ‏ها نباید روشن و علنى باشد، گاهى باید دور از چشم مخالفان عملى انجام شود. «فراغ»
2- نهى از منکر مراحلى دارد: اگر مرحله‏ى اول که گفتگو است اثر نکرد مرحله‏ بعد اقدام عملى است. «فراغ علیهم...»
3- مبارزه با باطل و اصلاح جامعه، قدرت لازم دارد. «ضرباً بالیمین»
4- هر هنرى ارزش ندارد. (در ساخت بت‏ها، مجسّمه‏ سازها هنرنمایى‏ هایى کرده بودند، امّا حضرت ابراهیم آن‏ها را قلع و قمع کرد. آرى، ابهّت باطل باید شکسته شود گرچه براى آن باطل هزینه‏ ها و هنرهایى به کار گرفته شده باشد. ظاهر شرک و خرافات قداست ندارند). «ضرباً بالیمین»
5 - هم منطق لازم است، هم قدرت. «ضرباً بالیمین... اتعبدون»
6- همه چیز باید فداى توحید و تفکّر توحیدى شود. امام حسین (ع) فدا مى‏ شود تا طاغوت بر مردم حاکم نباشد؛ تمام زحمات و حتّى جان انبیا فداى توحید شد، در این جا نیز ابراهیم دست به یک عمل خطرناک زد تا بت‏ پرستى را برچیند.) «فراغ علیهم... قالوا ابنوا له بنیاناً»
7- انتظار نداشته باشید که دشمنان سیلى خورده آرام بنشینند. بت پرستان با شتاب به سراغ ابراهیم آمدند. «فاقبلوا الیه یزفون»
8 - حبس و دستگیرى، مانع تبلیغ پیامبران نمى‏ شود. (ابراهیم را گرفتند و پرسیدند: چرا بت‏ها را شکستى؟ او شروع به تبلیغ توحید کرد:) «اتعبدون ما تنحتون»
9- ساخته دست انسان سزاوار پرستش انسان نیست. «أتعبدون ما تنحتون»
10- ساخته ‏هاى دست انسان نیز در حقیقت آفریده خداست. «خلقکم وما تعملون»
11- بت پرستى منطق و استدلال صحیحى ندارد و لذا مشرکان به زور متوسّل مى‏ شوند. «القوه فى الجحیم»
12- تعصّب و تحجّر به جایى مى‏ رسد که پیامبر معصومى چون ابراهیم که بیان و معجزه و علم دارد به خاطر مشتى سنگ و چوب و جماد محکوم به سوختن مى‏ شود. «القوه فى الجحیم»
13- اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم، خداوند خود پاسخ نقشه‏ هاى دشمن را مى‏دهد. «فارادوا به کیداً فجعلناهم الاسفلین»
14- اراده خداوند حاکم بر عوامل طبیعى است. «فجعلناهم الاسفلین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی