display result search
منو
تفسیر آیه 83 - 87 سوره صافات

تفسیر آیه 83 - 87 سوره صافات

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 200 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 87 - 83

وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ

إِذْ جَآءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ‏

إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ

أَئِفْکاً آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ

فَمَا ظَنُّکُم بِرَبِ‏ّ الْعَالَمِینَ‏

ترجمه
و بى گمان، ابراهیم از پیروان نوح بود.
آن گاه که با دلى سلیم و سالم (از هر عیب) به پیشگاه پروردگارش آمد.
آن گاه که به پدر (سرپرست) و قوم خویش گفت: این (بت‏ها) چیست که مى ‏پرستید؟
آیا به دروغ معبودهاى دیگرى غیر از خداوند مى‏ خواهید.
پس گمان شما به پروردگار جهانیان چیست (که غیر او را مى‏ پرستید)؟

کلمه «شیعه» به معناى گروهى است که تابع رئیس خود باشند.
امام صادق‏ (ع) فرمود: قلب سلیم قلبى است که جز به خداى تعالى به چیزى وابسته نباشد. آرى، شرک یکى از بیمارى‏هاى قلبى است.
حضرت ابراهیم در میان انبیا ویژگى‏هایى داشت از جمله:
الف) با این که یک نفر بود امّا قرآن او را یک امّت مى‏ داند. «انّ ابراهیم کان امّة واحدة»
ب) علاوه بر نبوّت، امام مردم شد. «انّى جاعلک للناس اماما»
ج) انبیایى مثل حضرت موسى و عیسى و محمّدعلیهم السلام از نسل او هستند.
د) مراسم حج از یادگارهاى اوست.
ه) بر ملکوت و باطن آسمان‏ها دست یافت. «نرى ابراهیم ملکوت السموات والارض»
و) در قرآن القاب ویژه ‏اى براى او ذکر شده است، مانند: صدّیق، اَوّاه، حلیم، خلیل، حنیف، قانت و داراى قلب سلیم.


پیام ها
1- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با این که فاصله حضرت ابراهیم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفته‏اند، لیکن در قرآن ابراهیم، شیعه و پیرو نوح معرّفى شده و نوح پیشتاز حرکت توحیدى است.) «و انّ من شیعته لابراهیم»
2- راه همه انبیا یکى است و انبیا براى یکدیگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مکان در اصول و مبانى ادیان آسمانى اثر ندارد. «و انّ من شیعته لابراهیم» (در جاى دیگر نیز قرآن خطاب به پیامبر اسلام مى ‏فرماید: «فبهداهم اقتده» به هدایت پیامبران پیشین، اقتدا کن.)
3- بر خلاف ادّعاى مخالفان شیعه، کلمه شیعه اختراع یاران حضرت على (ع) نیست. «و انّ من شیعته»
4- بعضى از وظایف انبیا از این قرار است: الف) پیوند با پیامبران پیشین «و انّ من شیعته لابراهیم» ب) تسلیم در برابر خدا «جاء ربّه بقلب سلیم» ج) نجات جامعه از انواع شرک. «اذقال لابیه»
5 - ابتدا درون خود را پاک کنید، سپس به پاک کردن جامعه بپردازید. (لازمه موفقیّت رهبران دینى، داشتن قلب سلیم است) «جاء ربّه بقلب سلیم اذقال لابیه»
6- قلب سلیم شرط تقرّب به خدا و بار یافتن به درگاه اوست. «جاء ربّه بقلب سلیم»
7- کسى شیعه واقعى و پیرو راستین پیامبران است که از قلبى سلیم و پاک برخوردار باشد. «و انّ من شیعته لابراهیم اذ جاء ربّه بقلب سلیم»
8 - صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه‏ ایمان راسخ است. ابراهیم آئین پدر را محکوم کرد. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
9- مردان خدا در محیط فاسد هضم نمى ‏شوند بلکه محیط را عوض مى‏ کنند. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
10- در نهى از منکر سن شرط نیست. «لابیه» عدد شرط نیست. «لابیه و قومه»
11- در نهى از منکر، از خودى‏ها شروع کنیم. «لابیه و قومه»
12- در نهى از منکر، از منکرات اصلى همچون شرک شروع کنیم. «ماذا تعبدون»
13- سر لوحه‏ مبارزه انبیا با شرک است. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
14- در نهى از منکر، از وجدان خلافکار نیز اقرار بگیریم. «ماذا تعبدون»
15- در نهى از منکر، احتمال تأثیر فورى و کامل شرط نیست، شاید بعداً اثر کند، شاید کم کم اثر کند و شاید... . «قال... ماذا تعبدون»
16- بت پرستى یک نوع دروغ است. «ائفکاً آلهة»
17- نه تنها پرستش، بلکه اراده‏ى پرستشِ غیر خدا هم زشت است. «تعبدون، تریدون»
18- هستى در سایه ربوبیّت خداوند، اداره مى ‏شود. «بربّ العالمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی