- 1713
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 - 87 سوره صافات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 87 - 83
وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ
إِذْ جَآءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ
أَئِفْکاً آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ
فَمَا ظَنُّکُم بِرَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
و بى گمان، ابراهیم از پیروان نوح بود.
آن گاه که با دلى سلیم و سالم (از هر عیب) به پیشگاه پروردگارش آمد.
آن گاه که به پدر (سرپرست) و قوم خویش گفت: این (بتها) چیست که مى پرستید؟
آیا به دروغ معبودهاى دیگرى غیر از خداوند مى خواهید.
پس گمان شما به پروردگار جهانیان چیست (که غیر او را مى پرستید)؟
کلمه «شیعه» به معناى گروهى است که تابع رئیس خود باشند.
امام صادق (ع) فرمود: قلب سلیم قلبى است که جز به خداى تعالى به چیزى وابسته نباشد. آرى، شرک یکى از بیمارىهاى قلبى است.
حضرت ابراهیم در میان انبیا ویژگىهایى داشت از جمله:
الف) با این که یک نفر بود امّا قرآن او را یک امّت مى داند. «انّ ابراهیم کان امّة واحدة»
ب) علاوه بر نبوّت، امام مردم شد. «انّى جاعلک للناس اماما»
ج) انبیایى مثل حضرت موسى و عیسى و محمّدعلیهم السلام از نسل او هستند.
د) مراسم حج از یادگارهاى اوست.
ه) بر ملکوت و باطن آسمانها دست یافت. «نرى ابراهیم ملکوت السموات والارض»
و) در قرآن القاب ویژه اى براى او ذکر شده است، مانند: صدّیق، اَوّاه، حلیم، خلیل، حنیف، قانت و داراى قلب سلیم.
پیام ها
1- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با این که فاصله حضرت ابراهیم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفتهاند، لیکن در قرآن ابراهیم، شیعه و پیرو نوح معرّفى شده و نوح پیشتاز حرکت توحیدى است.) «و انّ من شیعته لابراهیم»
2- راه همه انبیا یکى است و انبیا براى یکدیگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مکان در اصول و مبانى ادیان آسمانى اثر ندارد. «و انّ من شیعته لابراهیم» (در جاى دیگر نیز قرآن خطاب به پیامبر اسلام مى فرماید: «فبهداهم اقتده» به هدایت پیامبران پیشین، اقتدا کن.)
3- بر خلاف ادّعاى مخالفان شیعه، کلمه شیعه اختراع یاران حضرت على (ع) نیست. «و انّ من شیعته»
4- بعضى از وظایف انبیا از این قرار است: الف) پیوند با پیامبران پیشین «و انّ من شیعته لابراهیم» ب) تسلیم در برابر خدا «جاء ربّه بقلب سلیم» ج) نجات جامعه از انواع شرک. «اذقال لابیه»
5 - ابتدا درون خود را پاک کنید، سپس به پاک کردن جامعه بپردازید. (لازمه موفقیّت رهبران دینى، داشتن قلب سلیم است) «جاء ربّه بقلب سلیم اذقال لابیه»
6- قلب سلیم شرط تقرّب به خدا و بار یافتن به درگاه اوست. «جاء ربّه بقلب سلیم»
7- کسى شیعه واقعى و پیرو راستین پیامبران است که از قلبى سلیم و پاک برخوردار باشد. «و انّ من شیعته لابراهیم اذ جاء ربّه بقلب سلیم»
8 - صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه ایمان راسخ است. ابراهیم آئین پدر را محکوم کرد. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
9- مردان خدا در محیط فاسد هضم نمى شوند بلکه محیط را عوض مى کنند. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
10- در نهى از منکر سن شرط نیست. «لابیه» عدد شرط نیست. «لابیه و قومه»
11- در نهى از منکر، از خودىها شروع کنیم. «لابیه و قومه»
12- در نهى از منکر، از منکرات اصلى همچون شرک شروع کنیم. «ماذا تعبدون»
13- سر لوحه مبارزه انبیا با شرک است. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
14- در نهى از منکر، از وجدان خلافکار نیز اقرار بگیریم. «ماذا تعبدون»
15- در نهى از منکر، احتمال تأثیر فورى و کامل شرط نیست، شاید بعداً اثر کند، شاید کم کم اثر کند و شاید... . «قال... ماذا تعبدون»
16- بت پرستى یک نوع دروغ است. «ائفکاً آلهة»
17- نه تنها پرستش، بلکه ارادهى پرستشِ غیر خدا هم زشت است. «تعبدون، تریدون»
18- هستى در سایه ربوبیّت خداوند، اداره مى شود. «بربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ
إِذْ جَآءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ
أَئِفْکاً آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ
فَمَا ظَنُّکُم بِرَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
و بى گمان، ابراهیم از پیروان نوح بود.
آن گاه که با دلى سلیم و سالم (از هر عیب) به پیشگاه پروردگارش آمد.
آن گاه که به پدر (سرپرست) و قوم خویش گفت: این (بتها) چیست که مى پرستید؟
آیا به دروغ معبودهاى دیگرى غیر از خداوند مى خواهید.
پس گمان شما به پروردگار جهانیان چیست (که غیر او را مى پرستید)؟
کلمه «شیعه» به معناى گروهى است که تابع رئیس خود باشند.
امام صادق (ع) فرمود: قلب سلیم قلبى است که جز به خداى تعالى به چیزى وابسته نباشد. آرى، شرک یکى از بیمارىهاى قلبى است.
حضرت ابراهیم در میان انبیا ویژگىهایى داشت از جمله:
الف) با این که یک نفر بود امّا قرآن او را یک امّت مى داند. «انّ ابراهیم کان امّة واحدة»
ب) علاوه بر نبوّت، امام مردم شد. «انّى جاعلک للناس اماما»
ج) انبیایى مثل حضرت موسى و عیسى و محمّدعلیهم السلام از نسل او هستند.
د) مراسم حج از یادگارهاى اوست.
ه) بر ملکوت و باطن آسمانها دست یافت. «نرى ابراهیم ملکوت السموات والارض»
و) در قرآن القاب ویژه اى براى او ذکر شده است، مانند: صدّیق، اَوّاه، حلیم، خلیل، حنیف، قانت و داراى قلب سلیم.
پیام ها
1- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با این که فاصله حضرت ابراهیم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفتهاند، لیکن در قرآن ابراهیم، شیعه و پیرو نوح معرّفى شده و نوح پیشتاز حرکت توحیدى است.) «و انّ من شیعته لابراهیم»
2- راه همه انبیا یکى است و انبیا براى یکدیگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مکان در اصول و مبانى ادیان آسمانى اثر ندارد. «و انّ من شیعته لابراهیم» (در جاى دیگر نیز قرآن خطاب به پیامبر اسلام مى فرماید: «فبهداهم اقتده» به هدایت پیامبران پیشین، اقتدا کن.)
3- بر خلاف ادّعاى مخالفان شیعه، کلمه شیعه اختراع یاران حضرت على (ع) نیست. «و انّ من شیعته»
4- بعضى از وظایف انبیا از این قرار است: الف) پیوند با پیامبران پیشین «و انّ من شیعته لابراهیم» ب) تسلیم در برابر خدا «جاء ربّه بقلب سلیم» ج) نجات جامعه از انواع شرک. «اذقال لابیه»
5 - ابتدا درون خود را پاک کنید، سپس به پاک کردن جامعه بپردازید. (لازمه موفقیّت رهبران دینى، داشتن قلب سلیم است) «جاء ربّه بقلب سلیم اذقال لابیه»
6- قلب سلیم شرط تقرّب به خدا و بار یافتن به درگاه اوست. «جاء ربّه بقلب سلیم»
7- کسى شیعه واقعى و پیرو راستین پیامبران است که از قلبى سلیم و پاک برخوردار باشد. «و انّ من شیعته لابراهیم اذ جاء ربّه بقلب سلیم»
8 - صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه ایمان راسخ است. ابراهیم آئین پدر را محکوم کرد. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
9- مردان خدا در محیط فاسد هضم نمى شوند بلکه محیط را عوض مى کنند. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
10- در نهى از منکر سن شرط نیست. «لابیه» عدد شرط نیست. «لابیه و قومه»
11- در نهى از منکر، از خودىها شروع کنیم. «لابیه و قومه»
12- در نهى از منکر، از منکرات اصلى همچون شرک شروع کنیم. «ماذا تعبدون»
13- سر لوحه مبارزه انبیا با شرک است. «قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
14- در نهى از منکر، از وجدان خلافکار نیز اقرار بگیریم. «ماذا تعبدون»
15- در نهى از منکر، احتمال تأثیر فورى و کامل شرط نیست، شاید بعداً اثر کند، شاید کم کم اثر کند و شاید... . «قال... ماذا تعبدون»
16- بت پرستى یک نوع دروغ است. «ائفکاً آلهة»
17- نه تنها پرستش، بلکه ارادهى پرستشِ غیر خدا هم زشت است. «تعبدون، تریدون»
18- هستى در سایه ربوبیّت خداوند، اداره مى شود. «بربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است