display result search
منو
تفسیر آیه 22 - 27 سوره یس

تفسیر آیه 22 - 27 سوره یس

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 452 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یس- آیه 22 - 27

وَ مَا لِىَ لَا أَعْبُدُ الَّذِى فَطَرَنِى وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏

ءَأَتِّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَنُ بِضُرٍّ لَّا تُغْنِ عَنِّى شَفَاعَتُهُمْ شَیْئاً وَلَا یُنقِذُونِ‏

إِنِّى إِذاً لَّفِى ضَلاَلٍ مُّبِینٍ

إِنِّى آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ‏

قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِى یَعْلَمُونَ‏

بِمَا غَفَرَ لِى رَبِّى وَ جَعَلَنِى مِنَ الْمُکْرَمِینَ

ترجمه
چه شده است مرا که نپرستم آنکه مرا آفریده است و همگى به سوى او بازگشت داده مى ‏شوید.
آیا به جاى او خدایانى را برگزینم که اگر خداوند رحمان اراده‏ گزندى به من نماید، شفاعت آنها کمترین سودى براى من ندارد و مرا نمى رهانند؟
در این صورت من در گمراهى آشکارى خواهم بود. (اى مردم! بدانید) من به پروردگارتان ایمان آوردم، پس (شما نیز سخن مرا) بشنوید (و ایمان آورید).
(سرانجام او را شهید کردند) به او گفته شد: به بهشت وارد شو. گفت: اى کاش قوم من مى‏ دانستند.
که پروردگارم مرا بخشید و از گرامى داشتگان قرارم داد.


بر اساس آنچه در تفسیر مجمع‏ البیان آمده است، ماجرا مربوط به زمان حضرت عیسى است که دو تن از حواریین خود را براى دعوت مردم به شهر انطاکیه فرستاد و آنها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزه ‏اى که این دو تن نشان دادند، ایمان آورد.
آن دو به شهر وارد شدند، ولى مردم سخن آنها را نپذیرفتند و تکذیبشان کردند. حضرت مسیح، «شمعون» بزرگ‏ترین حوارى خود را به کمک آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل پادشاه، نظر او را به دست آورد و اکثر مردم به خدا ایمان آوردند.
البتّه این روایت که در دیگر کتب تفسیرى نیز آمده است، از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست: زیرا اوّلاً ظاهر آیات قرآن، فرستادن پیامبر از سوى خدا براى این قوم است، نه یاران یک پیامبر و ثانیاً اگر اکثر مردم ایمان مى ‏آوردند که عذاب بر آنها نازل نمى‏ شد.
بر اساس روایات، فردى که براى حمایت از فرستادگان الهى به شهر انطاکیه آمد، حبیب نجّار بود که از او به «صاحب یس» نیز تعبیر شده و در ردیف مؤمنِ آل فرعون که به حمایت حضرت موسى برخاست، شمرده شده است.
امروزه شهر انطاکیه که میان حَلب و اسکندریه واقع است و جزو خاک ترکیه مى‏باشد، پس از «بیت‏المقدّس» دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است.



پیام ها
1- کسانى که در برابر آفریدگار خود بندگى نکنند در دادگاه وجدان محکومند. «و مالى لا اعبد»
2- یکى از راه‏هاى دعوت دیگران، بیان اعتقادات منطقى خود است. «مالى لا اعبد الّذى...»
3- توجّه به مبدأ و معاد سرچشمه‏ ى بندگى است. «فطرنى و الیه ترجعون»
4- مقایسه، از بهترین راههاى آموزش است. خدا مرا آفریده، ولى بت‏ها برایم ذرّه ‏اى فایده ندارند. «فطرنى - لا تغن عنّى شفاعتهم»
5 - سختى‏ هایى را که انسان مى‏ بیند، با اراده خداوند و در مدار رحمت اوست. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ»
6- براى توجّه به خداوند، کافى است شرایط سخت و فوق العاده را در پیش خود مجسّم سازیم. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ»
7- براى جریحه ‏دار نکردن عواطف مردم، از خود مثال بزنیم. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ...»
8 - بهترین راه دعوت، دعوت عملى است. «انّى آمنت»
9- شهادت در راه حمایت از رهبر آسمانى و امر به معروف سابقه‏ اى بس طولانى دارد. «قیل ادخل الجنّة»
10- میان شهادت و بهشت فاصله اى نیست. «قیل ادخل الجنّة»
11- مردان خدا حتّى بعد از مرگ و شهادت نیز در فکر زنده‏ ها هستند. «یا لیت قومى یعلمون»
12- حیات و بهشت برزخى قبل از بهشت موعود است. «قیل ادخل الجنّة»
13- شهادت سبب مغفرت است. «بما غفر لى»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:03

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی