- 2472
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره سبا
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سبأ- آیه 47
قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ شَهِیدٌ
ترجمه
بگو: هر مزدى که از شما خواستم پس آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است.
بارها در قرآن این سخن به میان آمده که انبیا از مردم مزد و پاداشى نمى خواستند، در سوره شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تکرار شده است، امّا پیامبر اسلام در دو مورد تقاضاى اجر و مزد کرده است: یک بار فرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى» من مزدى جز مودّتِ اهل بیتم از شما نمى خواهم. و بار دیگر در آیه 57 سوره فرقان فرمود: «قل لا اسالکم علیه من اجر الاّ مَن شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا» من براى رسالتم از شما مزدى نمى خواهم، جز آن که مى خواهد راهى به سوى خدا انتخاب کند.
آیه مورد بحث، جمع بین آیات فوق است که پیامبر اکرم مى خواهد اعلام کند: اگر من از شما مزدى درخواست مى کنم و مى گویم اهل بیتم را دوست بدارید، به خاطر آن است که فایده ى این مزد به خود شما بر مى گردد. «فهو لکم» زیرا کسى که به اهل بیت معصوم پیامبر اکرم علاقه مند باشد از آنان پیروى مى کند و هر کس از رهبران معصوم پیروى کند از راه خدا پیروى کرده است. «الاّ من شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا»، پس فایده این مزد به خود ما برمى گردد مثل معلّمى که به شاگردش بگوید من مزدى از شما نمى خواهم جز آنکه درس مرا خوب بخوانید که فایده این امر به خود شاگرد بر مى گردد.
پیام ها
1- مبلّغان الهى، باید بى توقّعى خود را به مردم اعلام نمایند. (در سه آیه اى که مربوط به مزد رسالت است، با کلمه «قل» پیامبر مأمور به اظهار آن مى شود. «قل... اِن اَجرى الاّ على اللّه»
2- آن چه زشت است سؤال و در خواست مزد است، ولى اگر خود مردم با عشق و بدون اکراه هدیه اى به مبلّغ دین دادند حساب دیگرى دارد. مى فرماید: «ما سالتکم» و نمى فرماید: نمى گیرم.
3- شرط تأثیر سخن آن است که مردم، رهبر را دلسوز و مخلص بدانند. «اِن اَجرى الاّ على اللّه» (اگر رهبر از مردم توقّع مادّى داشته باشد، جامعه او را تحمّل نمى کند: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرم مثقلون» آیا از مردم مزدى طلب مى کنى که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟)
4- انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت که مزد رسالت است، در حقیقت به نفع خود مردم است نه پیامبر اکرم. «فهو لکم»
5 - کسى که خدا را ناظر و شاهد اعمال خود بداند به غیر او امیدى ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللّه و هو على کلّ شىء شهید»
6- براى برطرف شدن سوء ظنها، خدا را بر صداقت خود گواه بگیریم. «اِن أجرى الاّ على اللّه و هو على کلّ شىء شهید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ شَهِیدٌ
ترجمه
بگو: هر مزدى که از شما خواستم پس آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است.
بارها در قرآن این سخن به میان آمده که انبیا از مردم مزد و پاداشى نمى خواستند، در سوره شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تکرار شده است، امّا پیامبر اسلام در دو مورد تقاضاى اجر و مزد کرده است: یک بار فرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى» من مزدى جز مودّتِ اهل بیتم از شما نمى خواهم. و بار دیگر در آیه 57 سوره فرقان فرمود: «قل لا اسالکم علیه من اجر الاّ مَن شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا» من براى رسالتم از شما مزدى نمى خواهم، جز آن که مى خواهد راهى به سوى خدا انتخاب کند.
آیه مورد بحث، جمع بین آیات فوق است که پیامبر اکرم مى خواهد اعلام کند: اگر من از شما مزدى درخواست مى کنم و مى گویم اهل بیتم را دوست بدارید، به خاطر آن است که فایده ى این مزد به خود شما بر مى گردد. «فهو لکم» زیرا کسى که به اهل بیت معصوم پیامبر اکرم علاقه مند باشد از آنان پیروى مى کند و هر کس از رهبران معصوم پیروى کند از راه خدا پیروى کرده است. «الاّ من شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا»، پس فایده این مزد به خود ما برمى گردد مثل معلّمى که به شاگردش بگوید من مزدى از شما نمى خواهم جز آنکه درس مرا خوب بخوانید که فایده این امر به خود شاگرد بر مى گردد.
پیام ها
1- مبلّغان الهى، باید بى توقّعى خود را به مردم اعلام نمایند. (در سه آیه اى که مربوط به مزد رسالت است، با کلمه «قل» پیامبر مأمور به اظهار آن مى شود. «قل... اِن اَجرى الاّ على اللّه»
2- آن چه زشت است سؤال و در خواست مزد است، ولى اگر خود مردم با عشق و بدون اکراه هدیه اى به مبلّغ دین دادند حساب دیگرى دارد. مى فرماید: «ما سالتکم» و نمى فرماید: نمى گیرم.
3- شرط تأثیر سخن آن است که مردم، رهبر را دلسوز و مخلص بدانند. «اِن اَجرى الاّ على اللّه» (اگر رهبر از مردم توقّع مادّى داشته باشد، جامعه او را تحمّل نمى کند: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرم مثقلون» آیا از مردم مزدى طلب مى کنى که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟)
4- انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت که مزد رسالت است، در حقیقت به نفع خود مردم است نه پیامبر اکرم. «فهو لکم»
5 - کسى که خدا را ناظر و شاهد اعمال خود بداند به غیر او امیدى ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللّه و هو على کلّ شىء شهید»
6- براى برطرف شدن سوء ظنها، خدا را بر صداقت خود گواه بگیریم. «اِن أجرى الاّ على اللّه و هو على کلّ شىء شهید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است