- 2644
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 58 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 58
وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ وَلَئِن جَئْتَهُم بِآیَةٍ لَّیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ
ترجمه
و به راستى در این قرآن، براى مردم از هر گونه مثلى آوردیم و اگر براى آنان نشانه و معجزه اى بیاورى، کافران حتماً خواهند گفت: شما جز برباطل نیستید. (و اینها سحر و جادوست).
پیام ها
1- همه مردم مخاطب قرآن هستند. «و لقد ضربنا للنّاس»
2- قرآن، کتاب ارشاد وهدایت است و مثال، از بهترین شیوه هاى فهماندن حقایق، لذا خداوند براى زمینه هاى مختلف مثال آورده است. «ضربنا ... من کلّ مثل»
3- مطالب قرآن، سبب اتمام حجّت است و کسى که حقّ را بفهمد و حجّت بر او روشن شود، دیگر عذرش پذیرفته نیست. «فیومئذ لاینفع الّذین ظلموا معذرتهم... و لقد ضربنا للنّاس...»
4- کافران لجوج، هیچ گونه دلیل و نشانه اى را نمى پذیرند. «بِآیةٍ»
5 - باید اهداف و سخنان کفّار و دشمنان را پیش بینى کرد. «لیقولنّ»
6- عناد و سرسختى کفّار، باید براى ما درس باشد و در راه حقّ، مقاوم تر باشیم. «ان أنتم الاّ مبطلون»
7 - انسانى که در مدار کفر و لجاجت قرار گیرد، باطل را حقّ مى بیند و حقّ را باطل. «ان أنتم الاّ مبطلون»
8 - کافران، چون استدلال ندارند، حقّ را تحقیر مى کنند. «ان أنتم الاّ مبطلون»
9- کافران، نه تنها حقّ را نمىپذیرند، بلکه نسبت باطل هم به آن مىدهند. «ان أنتم الاّ مبطلون»
10- کافران نه تنها پیامبر اسلام، بلکه تمام انبیا یا تمام مومنان را بر باطل مى دانند. (با آنکه آورنده معجزه تنها شخص پیامبر اسلام است؛ امّا کفّار با بکار بردن جمع «انتم» گویا تمام انبیا و یا مؤمنان را باطل مى دانند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ وَلَئِن جَئْتَهُم بِآیَةٍ لَّیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ
ترجمه
و به راستى در این قرآن، براى مردم از هر گونه مثلى آوردیم و اگر براى آنان نشانه و معجزه اى بیاورى، کافران حتماً خواهند گفت: شما جز برباطل نیستید. (و اینها سحر و جادوست).
پیام ها
1- همه مردم مخاطب قرآن هستند. «و لقد ضربنا للنّاس»
2- قرآن، کتاب ارشاد وهدایت است و مثال، از بهترین شیوه هاى فهماندن حقایق، لذا خداوند براى زمینه هاى مختلف مثال آورده است. «ضربنا ... من کلّ مثل»
3- مطالب قرآن، سبب اتمام حجّت است و کسى که حقّ را بفهمد و حجّت بر او روشن شود، دیگر عذرش پذیرفته نیست. «فیومئذ لاینفع الّذین ظلموا معذرتهم... و لقد ضربنا للنّاس...»
4- کافران لجوج، هیچ گونه دلیل و نشانه اى را نمى پذیرند. «بِآیةٍ»
5 - باید اهداف و سخنان کفّار و دشمنان را پیش بینى کرد. «لیقولنّ»
6- عناد و سرسختى کفّار، باید براى ما درس باشد و در راه حقّ، مقاوم تر باشیم. «ان أنتم الاّ مبطلون»
7 - انسانى که در مدار کفر و لجاجت قرار گیرد، باطل را حقّ مى بیند و حقّ را باطل. «ان أنتم الاّ مبطلون»
8 - کافران، چون استدلال ندارند، حقّ را تحقیر مى کنند. «ان أنتم الاّ مبطلون»
9- کافران، نه تنها حقّ را نمىپذیرند، بلکه نسبت باطل هم به آن مىدهند. «ان أنتم الاّ مبطلون»
10- کافران نه تنها پیامبر اسلام، بلکه تمام انبیا یا تمام مومنان را بر باطل مى دانند. (با آنکه آورنده معجزه تنها شخص پیامبر اسلام است؛ امّا کفّار با بکار بردن جمع «انتم» گویا تمام انبیا و یا مؤمنان را باطل مى دانند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است