- 3720
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 47
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ رُسُلاً إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآءُوهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ وَکَانَ حَقّاً عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
و البتّه ما پیش از تو پیامبرانى را به سوى قومشان فرستادیم، پس آنان دلایل روشن براى مردم آوردند، (برخى ایمان آوردند و بعضى کفر ورزیدند) پس، از کسانى که مرتکب جرم شدند انتقام گرفتیم، و (مؤمنان را یارى کردیم که) یارى مؤمنان حقّى است بر عهده ما.
در این آیه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است:
الف: سنّت فرستادن پیامبر.
ب: سنّت معجزه داشتن انبیا.
ج: کیفر مجرمان.
د: نصرت مؤمنان
مسألهى نصرت مؤمنان، در قرآن مکرّر مطرح شده است از جمله:
الف: اگر شما خدا را یارى کنید، او نیز شما را یارى مىکند. «اِن تنصروا اللّه ینصرکم»
ب: کسانى که در راه ما تلاش و مجاهده کنند، ما راههاى خود را به آنان نشان خواهیم داد. «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»
ج: ما قطعاً پیامبران و مؤمنان را یارى خواهیم کرد. «انّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا»
د: عاقبت و سرانجام نیک، از آنِ متّقین و پرهیزکاران است. «والعاقبة للمتّقین»
پیامبر اسلام خاتم انبیاست و بعد از او پیامبرى نیست، لذا کلمه «من قبلک» مکرّر در قرآن آمده، ولى کلمه «من بعدک» نیامده است.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ، عامل تسلّى است. «من قبلک رسلا - فانتقمنا - نصرالمؤمنین»
2- ابتدا کار فرهنگى و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان. «فجاءوهم بالبیّنات فانتقمنا»
3- مخالفان انبیا، مجرمانى محکوم و مغلوب هستند. «فانتقمنا - اجرموا»
4- انتقام از مجرم، یکى از مصادیق نصرت مؤمنان است. «فانتقمنا من الّذین اجرموا - نصرالمؤمنین»
5 - پیروزى مؤمنان، وعده قطعى خداوند است. (گرچه در ظاهر شهید شوند ولى به هدفشان مى رسند.) «کان حقاً علینا»
6- گرچه انسان از خدا طلبى ندارد، ولى خداوند یارى مؤمنان را بر خود لازم کرده است. «حقّاً علینا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ رُسُلاً إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآءُوهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ وَکَانَ حَقّاً عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
و البتّه ما پیش از تو پیامبرانى را به سوى قومشان فرستادیم، پس آنان دلایل روشن براى مردم آوردند، (برخى ایمان آوردند و بعضى کفر ورزیدند) پس، از کسانى که مرتکب جرم شدند انتقام گرفتیم، و (مؤمنان را یارى کردیم که) یارى مؤمنان حقّى است بر عهده ما.
در این آیه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است:
الف: سنّت فرستادن پیامبر.
ب: سنّت معجزه داشتن انبیا.
ج: کیفر مجرمان.
د: نصرت مؤمنان
مسألهى نصرت مؤمنان، در قرآن مکرّر مطرح شده است از جمله:
الف: اگر شما خدا را یارى کنید، او نیز شما را یارى مىکند. «اِن تنصروا اللّه ینصرکم»
ب: کسانى که در راه ما تلاش و مجاهده کنند، ما راههاى خود را به آنان نشان خواهیم داد. «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»
ج: ما قطعاً پیامبران و مؤمنان را یارى خواهیم کرد. «انّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا»
د: عاقبت و سرانجام نیک، از آنِ متّقین و پرهیزکاران است. «والعاقبة للمتّقین»
پیامبر اسلام خاتم انبیاست و بعد از او پیامبرى نیست، لذا کلمه «من قبلک» مکرّر در قرآن آمده، ولى کلمه «من بعدک» نیامده است.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ، عامل تسلّى است. «من قبلک رسلا - فانتقمنا - نصرالمؤمنین»
2- ابتدا کار فرهنگى و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان. «فجاءوهم بالبیّنات فانتقمنا»
3- مخالفان انبیا، مجرمانى محکوم و مغلوب هستند. «فانتقمنا - اجرموا»
4- انتقام از مجرم، یکى از مصادیق نصرت مؤمنان است. «فانتقمنا من الّذین اجرموا - نصرالمؤمنین»
5 - پیروزى مؤمنان، وعده قطعى خداوند است. (گرچه در ظاهر شهید شوند ولى به هدفشان مى رسند.) «کان حقاً علینا»
6- گرچه انسان از خدا طلبى ندارد، ولى خداوند یارى مؤمنان را بر خود لازم کرده است. «حقّاً علینا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است