- 3969
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 53 و 54 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 53 و 54
وَیَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَلَوْلَا أَجَلٌ مُّسَمّىً لَّجَآءَهُمُ الْعَذَابُ وَلَیَأْتِیَنَّهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ
یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ
ترجمه
آنان با عجله از تو عذاب (الهى را) مى خواهند و اگر مهلت معیّن (براى آنان مقرّر) نبود، قطعاً عذاب به سراغ شان مى آمد، (ولى بدانند) عذاب ناگهانى به سراغ شان خواهد آمد در حالى که از آن غافلند.
آنان از تو عذاب فورى مى خواهند و حال آن که جهنم بر کافران احاطه دارد.
در قرآن چندین بار آمده است: کفّارى که به عذاب الهى تهدید مىشدند، به خاطر ناباورى یا استهزا، پیوسته از پیامبرشان عذاب فورى تقاضا مى کردند؛ از این عجله کفّار در همه موارد انتقاد شده است.
در تأخیر عذاب و قهر الهى برکاتى است از جمله:
الف: فرصتى است براى توبه.
ب: پیدایش فرزندان صالح از پدران منحرف.
ج: آزمایش مردم در دیندارى و مقاومت.
پیام ها
1- لطف یا قهر الهى، حکیمانه، حساب شده و داراى برنامه است و با عجله این و آن تغییر نمى کند. «یستعجلونک»
2- سقوط فکرى انسان به قدرى است که حاضر است هلاک شود، ولى حقّ را نپذیرد. «یستعجلونک بالعذاب»
3- امور این عالم، داراى زمانبندى هاى حساب شده و معیّن است. «اجلٌ مسّمىً»
4- قهر ناگهانى خداوند براى آمادگى دایمى ماست. «بغتةً»
5 - قهر الهى قابل پیش بینى نیست. «لا یشعرون»
6- گرچه کفّار به خاطر ناباورى یا استهزا، عذاب فورى را از پیامبر توقّع دارند، ولى بدانند احاطه دوزخ بر کافران قطعى است. «لمحیطة بالکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَلَوْلَا أَجَلٌ مُّسَمّىً لَّجَآءَهُمُ الْعَذَابُ وَلَیَأْتِیَنَّهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ
یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ
ترجمه
آنان با عجله از تو عذاب (الهى را) مى خواهند و اگر مهلت معیّن (براى آنان مقرّر) نبود، قطعاً عذاب به سراغ شان مى آمد، (ولى بدانند) عذاب ناگهانى به سراغ شان خواهد آمد در حالى که از آن غافلند.
آنان از تو عذاب فورى مى خواهند و حال آن که جهنم بر کافران احاطه دارد.
در قرآن چندین بار آمده است: کفّارى که به عذاب الهى تهدید مىشدند، به خاطر ناباورى یا استهزا، پیوسته از پیامبرشان عذاب فورى تقاضا مى کردند؛ از این عجله کفّار در همه موارد انتقاد شده است.
در تأخیر عذاب و قهر الهى برکاتى است از جمله:
الف: فرصتى است براى توبه.
ب: پیدایش فرزندان صالح از پدران منحرف.
ج: آزمایش مردم در دیندارى و مقاومت.
پیام ها
1- لطف یا قهر الهى، حکیمانه، حساب شده و داراى برنامه است و با عجله این و آن تغییر نمى کند. «یستعجلونک»
2- سقوط فکرى انسان به قدرى است که حاضر است هلاک شود، ولى حقّ را نپذیرد. «یستعجلونک بالعذاب»
3- امور این عالم، داراى زمانبندى هاى حساب شده و معیّن است. «اجلٌ مسّمىً»
4- قهر ناگهانى خداوند براى آمادگى دایمى ماست. «بغتةً»
5 - قهر الهى قابل پیش بینى نیست. «لا یشعرون»
6- گرچه کفّار به خاطر ناباورى یا استهزا، عذاب فورى را از پیامبر توقّع دارند، ولى بدانند احاطه دوزخ بر کافران قطعى است. «لمحیطة بالکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان