- 2367
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34 و 35 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 34 و 35
إِنَّا مُنزِلُونَ عَلَى أَهْلِ هَذِهِ الْقَرْیَةِ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ
وَلَقَد تَّرَکْنَا مِنْهَآ آیَةً بِیِّنَةً لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
ترجمه
همانا ما بر اهل این منطقه به خاطر فسقى که داشتند، عذابى از آسمان فرو خواهیم ریخت.
و از آن منطقه (غضب شده) نشانه روشنى (و درس عبرتى،) براى کسانى که مى اندیشند باقى گذاشتیم.
مراد از «قریة»، منطقه «سَدوم» است که قوم لوط در آنجا مى زیستند و جمعیّت کثیرى داشته است.
«فسق» به معناى خروج از طاعت است که روشن ترین نمونه آن شرک و کفر مى باشد.
پیام ها
1- از آسمان، هم رحمت الهى (مانند باران و وحى) نازل م ىشود و هم قهر و عذاب الهى. «رجزاً من السماء»
2- عملکرد انسان، در طبیعت تأثیرگذار است. همانگونه که عمل خوب، باعث نزول نعمت و رحمت مىشود، «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء والارض» به عکس، گناهان، نعمتها را تبدیل به عذاب مى کند. «رجزاً من السّماء»
3- تکرار گناه و اصرار بر آن، سبب نزول قهر الهى است. «کانوا یفسقون»
4- گاهى لازم است آثار گذشته و خرابه هاى باستانى را حفظ کنیم و به سراغ تعمیر و بازسازى نرویم. «ترکنا ... آیة»
5 - آشنایى با فلسفه تاریخ و شناخت اقوام گذشته، مورد توجّه قرآن است. «آیة بیّنة لقوم یعقلون»
6- از خرابه ها نیز مى توان درس گرفت. «آیة... لقوم یعقلون»
7- عبرت گرفتن، به دقّت و تعقّل نیاز دارد. افراد غافل با دید سطحى نمى توانند حقایق را درک کرده و عبرت بگیرند. «لقوم یعقلون»
8 - تعقّل و اندیشه، شرط هدایت و عبرت گیرى است. «لقوم یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّا مُنزِلُونَ عَلَى أَهْلِ هَذِهِ الْقَرْیَةِ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ
وَلَقَد تَّرَکْنَا مِنْهَآ آیَةً بِیِّنَةً لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
ترجمه
همانا ما بر اهل این منطقه به خاطر فسقى که داشتند، عذابى از آسمان فرو خواهیم ریخت.
و از آن منطقه (غضب شده) نشانه روشنى (و درس عبرتى،) براى کسانى که مى اندیشند باقى گذاشتیم.
مراد از «قریة»، منطقه «سَدوم» است که قوم لوط در آنجا مى زیستند و جمعیّت کثیرى داشته است.
«فسق» به معناى خروج از طاعت است که روشن ترین نمونه آن شرک و کفر مى باشد.
پیام ها
1- از آسمان، هم رحمت الهى (مانند باران و وحى) نازل م ىشود و هم قهر و عذاب الهى. «رجزاً من السماء»
2- عملکرد انسان، در طبیعت تأثیرگذار است. همانگونه که عمل خوب، باعث نزول نعمت و رحمت مىشود، «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء والارض» به عکس، گناهان، نعمتها را تبدیل به عذاب مى کند. «رجزاً من السّماء»
3- تکرار گناه و اصرار بر آن، سبب نزول قهر الهى است. «کانوا یفسقون»
4- گاهى لازم است آثار گذشته و خرابه هاى باستانى را حفظ کنیم و به سراغ تعمیر و بازسازى نرویم. «ترکنا ... آیة»
5 - آشنایى با فلسفه تاریخ و شناخت اقوام گذشته، مورد توجّه قرآن است. «آیة بیّنة لقوم یعقلون»
6- از خرابه ها نیز مى توان درس گرفت. «آیة... لقوم یعقلون»
7- عبرت گرفتن، به دقّت و تعقّل نیاز دارد. افراد غافل با دید سطحى نمى توانند حقایق را درک کرده و عبرت بگیرند. «لقوم یعقلون»
8 - تعقّل و اندیشه، شرط هدایت و عبرت گیرى است. «لقوم یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است