display result search
منو
تفسیر آیه  31- 33 سوره قصص

تفسیر آیه 31- 33 سوره قصص

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 187 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 31 - 33

وَ أَنْ أَلْقِ عَصَاکَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ کَأَنَّهَا جَآنٌّ وَلَّى‏ مُدْبِراً وَ لَمْ‏یُعَقِّبْ یَا مُوسَى‏ أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ إِنَّکَ مِنَ الْأَمِنِینَ‏
اُسْلُکْ یَدَکَ فِى جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَیْکَ جَنَاحَکَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِکَ بُرْهَانَانِ مِن رَّبِّکَ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَمَلاَِیْهِ إِنَّهمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ‏
قَالَ رَبِ‏ّ إِنِّى قَتَلْتُ‏مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخَافُ أَن یَقْتُلُونِ

ترجمه
و (از تو مى‏ خواهم) این‏که عصایت را بیفکنى! پس چون (موسى عصا را انداخت ناگهان) مشاهده کرد که آن (عصا) چنان جست و خیز مى‏کند که گویا مارى چالاک و کوچک است، پشت‏‌کنان فرار کرد و به عقب (هم) نگاه نکرد! (به او ندا رسید که) اى موسى! پیش بیا و نترس، همانا تو درامان هستى. (اى موسى! اکنون) دستت را در گریبانت فرو ببر (خواهى دید که) بدون هیچ بیمارى، و نقص و عیبى، سفید و درخشان بیرون خواهد آمد، و براى رهایى از (تعجب و) ترس، بازوى خود را جمع کن، پس این (دو معجزه، دو دلیل روشن و) دو برهان از طرف پروردگارت به سوى فرعون و اشراف اطراف اوست، به درستى ‏که آنان گروهى فاسق بوده ‏اند.
(موسى) گفت: پروردگارا! همانا من یک ى‏از آنها (فرعونیان) را کشته ‏ام، پس مى ‏ترسم که مرا (به قصاص او) به قتل رسانند.


جمله‏ى «واضمُم الیک جَناحَک من الرَّهَب» یا به معناى آن است که به هنگام ترس و وحشت، دست‏هایت را بر روى سینه و یا زیر بغل بگذار (بر خلاف بعضى که وقتى مى‏ترسند، دست‏ها را بالا مى ‏برند) و یا به معناى کمر همّت بستن و مصمّم شدن و پیش رفتن است.
در تورات آمده است: وقتى موسى دست در گریبان برد، دستش مرض پیسى گرفت و مانند برف سفید شد، ولى قرآن سفیدى دست موسى را از بیمارى نمى‏ داند، بلکه آن را نشانه‏ قدرت الهى مى ‏داند که در مقام ارائه‏ى برهان، راه را بر هر گونه شبهه و انحراف ببندد. «بیضاء من غیر سوء»

پیام ها
خداوند از هر چیز مى‏تواند معجزه‏اى بیافریند. «اَلقِ عصاک... کانّها جانّ»
براى انجام مأموریّت‏هاى بزرگ، باید برنامه را قبلاً تمرین و تکرار کرد. «اَلقِ عصاک» (حضرت موسى مى‏بایست ابتدا خود، معجزه را ببیند تا بتواند آن را در برابر دیگران تکرار نماید.)
انبیا در جنبه‏ى بشرى، همچون سایر انسان‏ها نسبت به امورى، دغدغه و ترس داشته‏اند. «لاتَخَف»
1- همراه با نمود قهر، نمودى از لطف نیز ضرورى است. «تَهتَزّ کانّها جانّ - تخرج بیضاء من غیر سوء» (در کنار مار ترسان، دست درخشان لازم است)
2- معجزات الهى، نقصان و عوارض سوئى ندارد. «من غیر سوء»
3- ارشاد و دعوت باید پشتوانه‏ى منطقى والهى داشته باشد. «برهانان من ربّک»
4- مار شدن عصا و سفید شدن دست، نشانه‏ اى از تشویق و تنبیه، انذار و بشارت است که دو عنصر اساسى در زمینه تربیت است. «برهانان من ربّک»
5 - براى اصلاح جامعه، باید ابتدا به سراغ ریشه‏ ها و سرچشمه‏ هاى فسق و فساد رفت. «الى فرعون و ملائه»
6- قانون قصاص، سابقه‏ اى طولانى دارد. «قَتَلتُ منهم نَفساً فَأخاف أن یَقتلون»
7- در پذیرش مسئولیّت، موانع را مطرح و ارزیابى کنیم. «فَأخاف أن یَقتلون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی