display result search
منو
تفسیر آیه 71 - 74 سوره نمل

تفسیر آیه 71 - 74 سوره نمل

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 158 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 71 - 74

وَیَقُولُونَ مَتَى‏ هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ‏
قُلْ عَسَى‏ أَن یَکُونَ رَدِفَ لَکُم بَعْضُ الَّذِى تَسْتَعْجِلُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَشْکُرُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ

ترجمه
و مى‏ گویند: اگر راست مى‏ گویید، این وعده (عذاب دنیا یا قیامت) کى خواهد بود؟
بگو: چه بسا بخشى از آن عذابى را که با شتاب مى‏ خواهید، در پى شما باشد (و به شما برسد و خود خبر نداشته باشید).
و البتّه پروردگار تو بر (این) مردم داراى بخشش است و لکن بیشترشان شکرگزار نیستند.
و البتّه پروردگارت، آنچه را در سینه‏ هاشان پنهان دارند و آنچه را آشکار مى‏نمایند، (به خوبى) مى‏داند.



هنگامى که انبیا مردم را در مورد قیامت یا قهر خداوند هشدار مى‏دادند، مردم زمان وقوع قیامت را مى ‏خواستند ولى از آن جا که زمان قیامت را جز خدا کسى نمى‏ داند، انبیا پاسخ نمى ‏دادند و تنها نسبت به اصل قهر الهى به مردم هشدار مى ‏دادند، نه زمان آن.
آنچه در سینه ‏هاست؛ «ما تکنّ صدورهم» قبل از کارهاى علنى؛ «ما یعلنون» آمده و این مى‏ تواند به چند دلیل باشد:
الف: افکار و نیّت‏هاى درونى، انگیزه‏ کارهاى بیرونى است و لذا مقدّم شده است.
ب: دانستن باطن افراد مهم‏ تر از دانستن ظاهر آنان است.
ج: علم خداوند به اهداف و افکار باطنى، براى منکران معاد تهدید بیشترى دارد.


پیام ها
1- کفّاربراى مشاهده‏ى عذاب، شتابى همراه با مسخره دارند. «متى هذا الوعد ان کنتم صادقین»
2- ندانستن جزئیّات یک حقیقت، دلیل بر انکار اصل آن نیست. (اگر زمان وقوع قیامت را نمى‏دانیم، اصل آن را تکذیب نکنیم). «متى هذا الوعد»
3- ریشه‏ى سؤال از زمان وقوع قیامت، شک در نبوّت است. «ان کنتم صادقین»
4- پاسخ دادن به هر سؤالى لازم نیست. (کفّار از پیامبر مى‏خواستند وقت عذاب را معیّن کند، ولى آن حضرت تعیین نمى‏کردند). «عسى أن یکون ردف لکم»
5 - عجله‏ى مردم در نزول عذاب بر کافران، حکمت خدا را تغییر نمى‏دهد. «عسى أن یکون... الّذى تستعجلون»
6- دنیا جاى کیفر کامل نیست. «بعض الّذى تَستعجلون»
7- کیفرهاى الهى داراى نظام و زمان‏بندى و مرحله به مرحله است. «ردف لکم»
8 - بیم و امید، در کنار هم سازنده است. «ردف لکم... اِنّ ربّک لذو فضل»
9- در پى بودن قهرالهى نسبت به کفّار حتمى نیست، آنان مى‏توانند با توبه و تغییر موضع، نجات یابند. «عسى...» («عسى» به معناى بازبودن راه بازگشت است)
10- چشیدن گوشه‏اى از عذاب دنیوى مى‏تواند وسیله‏ى هوشیارى وتوبه و نوعى فضل الهى باشد. «ردف لکم بعض الّذى تستعجلون و اِنّ ربّک لذو فضل»
11- تأخیر در کیفر، یکى از شیوه‏ هاى تربیت ونشانه‏ى لطف الهى وفرصتى براى توبه است. «اِنّ ربّک لذو فضل»
12- اکثریّت ناسپاس، مسیر لطف خدا را تغییر نمى‏دهد. «لذوفضل... اکثرهم لایشکرون»
13- در علم خدا شک نکنید. «اِنّ ربّک لیعلم»
14- وقتى که خداوند همه چیز را مى ‏داند، گناه و نفاق براى چه؟ «لیعلم ما تکنّ صدورهم و مایعلنون» مخفى یا علنى بودن امور، در علم خداوند تأثیرى ندارد.
15- ربوبیّت خداوند، مستلزم آگاهى کامل اوست. «ربّک لیعلم»
16- علم خداوند به نهان و آشکار، ضامن عمل به وعده‏ هاى اوست، پس عجله نکنید. «متى هذا الوعد... تستعجلون... انّ ربّک لیعلم...»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی