display result search
منو
تفسیر آیه 105- 111 سوره شعراء

تفسیر آیه 105- 111 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 14 دقیقه مدت قطعه
  • 184 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 105 - 111

کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ‏
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى‏ رَبِ‏ّ الْعَالَمِینَ‏
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَکَ وَاتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ

ترجمه
زمانى که برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمى ‏کنید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا کنید و اطاعتم نمایید.
و من براى این رسالت هیچ مزدى از شما درخواست نمى‏کنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
پس نسبت به خداوند تقوا پیشه کنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى که فرومایگان از تو پیروى کرده ‏اند؟


نام حضرت نوح 43 بار در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعه‏ او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم» و سوره ‏اى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام خصوصى است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین» در حالى که خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیم (ع) نیز سلام نموده است، ولى جمله‏ «فى العالَمین» را ندارد.
آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را شیفته‏ آنان مى‏ کند و روح صبر و استقامت را در آدمى زنده مى ‏سازد.

پیام ها
1- همه‏ انبیا داراى هدفى واحد هستند، لذا تکذیب یک پیامبر به‏ منزله تکذیب همه‏ پیامبران است. «کَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تکذیب کردند، ولى قرآن مى‏فرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا)
2- قبیله ‏ها و امّت‏ها را با نام رهبران و شخصیّت‏هاى آنان مى‏شناسند. «قوم نوح»
3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بوده‏اند. «المرسلین»
4- در تبلیغ دین، از عواطف استفاده کنید. «اَخوهم»
5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، برادرانه بوده است. «اَخوهم»
6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، رسوم و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» کسى که برادر مردم است، از افکار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.
7- یکى از وظایف برادرى دینى، ارشاد برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون»
8 - با سؤال، وجدان‏ها را بیدار کنید. «اَلا تَتّقون»
9- پذیرفتن دعوت انبیا و اطاعت از آنان، روحیّه‏ى تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون»
10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى نجات انسان‏هاست. «اِنّى لکم رسولٌ أمین»
11- امین بودن وحسن‏سابقه ودلسوزى، شرط نفوذ کلام است. «لکم رسول‏أمین»
12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، امین بودن است. «رسول أمین»
13- بیان کمالات خود، در مواردى لازم است. «انّى لکم رسول أمین»
14- دیندارى، از اطاعت از رهبرى الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست.
15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در کنار «فاتّقوا اللّه» آمده است.
16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع مادّى داشته باشد و از آنان چیزى درخواست کند. (اخلاص، شرط نفوذ کلام است). «ما أسئلکم علیه من أجر»
17- کسى که بر خدا توکّل کند، مى‏ تواند از مردم بى‏نیاز باشد. «ما أسئلکم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین»
18- خداوند پاداش مبلّغان دینى را برخود لازم‏کرده است. «اِن‏أجرى‏الاّعلى‏ربّ...»
19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلکم علیه من أجر»
20- راه‏هاى بهانه را ببندید و کارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلکم علیه من أجر» در سوره‏ى قلم آیه 46 نیز مى‏خوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون»
21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینه‏ى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون»
22- در مسیر تربیت و تکامل، تکرار لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»
23- اشرافى‏گرى مى‏تواند مانع ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستکبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعک الاَرذَلون»
24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و گمنامان بودند. «و اتّبعک الارذَلون»
25- حرف حقّ و مکتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن تحقیر کرد. «و اتّبعک الارذَلون»
26- تعالیم انبیا، تبعیض‏ هاى غلط اجتماعى را از بین مى‏برد. «و اتّبعک الارذَلون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 14:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی