display result search
منو
تفسیر آیه 69 - 76 سوره شعراء

تفسیر آیه 69 - 76 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 14 دقیقه مدت قطعه
  • 145 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 76 - 69


بعد از حضرت موسى که نامش بیش از 130 مرتبه در قرآن آمده، نام حضرت ابراهیم، بیش از دیگر پیامبران در قرآن آمده است.
بر اساس روایات مراد از کلمه‏ى «أَب» در این آیه، آذر عموى ابراهیم است. زیرا امکان ندارد که پدرِ پیامبرى همچون ابراهیم کافر باشد. از نظر لغت نیز به مربّى و جدّ و پدر زن نیز «أَب» گفته مى‏شود. در آیه 133 سوره بقره مى‏خوانیم که فرزندان یعقوب به پدرشان گفتند: «نَعبُد الهک و اله آبائک ابراهیم و اسماعیل و اسحاق» با اینکه یعقوب فرزند اسحاق است، در این آیه هم به جدّ (ابراهیم) و هم به عمو (اسماعیل)، أَب گفته است.
تقلید از اهل علم و دانشمندان، گاهى وسیله‏ى تکامل و رشد و ترقّى است؛ «فسئلوا اهل الذکر» و «فبِهُداهم اقتده...» ولى از عوام وسیله‏ تحجّر و جمود است. «انّا وَجَدنا آباءنا» زیرا پایبندى بى‏چون و چرا به سنّت‏ها و آداب ملّى و قومى، سبب تخدیر جامعه و سدّ راه فکر و نوآورى و مانع شناخت حقیقت است.
چون حضرت ابراهیم مورد ستایش همه‏ گروه ‏هاى یهودى و مسیحى است، بیان تاریخ او براى اهل‏ کتاب زمان پیامبر و همچنین مسلمانان، درس ‏آموز خواهد بود.
کلمه‏ «رأیتم» از ریشه‏ «رأى» و «رؤیت» است. بنابراین «رأیتم» هم شامل دیدن با چشم مى‏ شود و هم نگریستن با عقل.


پیام ها
1- پیامبر اسلام مأمور حفظ تاریخ انبیاى قبل از خود است. «واتلُ علیهم»
2- سرگذشت حضرت ابراهیم‏علیه السلام مهم و مفید است. («نبأ»، به خبر مهم گویند)
3- سنّت‏ها و قوانین حاکم برتاریخ، ثابت است. بنابراین تاریخ دیروز مى‏تواند براى امروز درس باشد. «واتلُ علیهم نبأ ابراهیم»
4- در نهى از منکر، از خودى‏ها شروع کنیم. «لابیه»
5 - در نهى از منکر، سن شرط نیست. «قال لابیه»
6- در نهى از منکر، قدرت شرط نیست. «قال لابیه و قومه» (با توجّه به اینکه آن زمان حضرت ابراهیم در شرایطى بود که عمویش او را طرد کرد.)
7- در نهى از منکر، از تنهایى نترسید. «قال لابیه و قومه»
8 - در دفاع از حقّ، مراعات فامیل را نکنید. «قال لابیه»
9- خداوند با بیان این که نزدیک‏ترین بستگان ابراهیم بت پرست بودند و از او اطاعت نکردند، پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله را دلدارى مى‏دهد. «لابیه و قومه - نعبد اصناما»
10- در شیوه‏ى تبلیغ، وجدان‏ها را با سؤال بیدار کنید. «ما تعبدون» (با آنکه ابراهیم‏علیه السلام مى‏دید که آنها چه چیزهایى را مى‏پرستند، ولى براى اینکه آنان را به تفکّر وادار کند ووجدانشان را بیدار نماید، از آنان پرسش نمود.)
11- انسان، موجودى است پرستش‏گر، اگر حقّ را پرستش نکند به باطل رو خواهد کرد. «ما تَعبدون - نَعبُد اصناما»
12- قرآن کریم در نقل تاریخ، نقاط حساس و سازنده را مطرح مى‏کند. «ما تعبدون» (قرآن در مطالبى که از تاریخ نقل مى‏کند، به تعداد و نام و زمان و مکان اشاره ندارد، بلکه پیام و محتواى عبرت انگیز را بیان مى‏کند.)
13- در نهى از منکر، از منکرات مهم شروع کنید. «ما تعبدون» (آرى مهم‏ترین منکر، شرک به خداوند است.)
14- هر عبادتى ارزش ندارد، نوع معبود و مقدار شعور مهم است. «نعبد اصناماً»
15- پرستش، یک خواست لحظه‏اى نیست، بلکه در عمق جان انسان ریشه دارد. «عاکفین»
16- بدتر از انحراف، افتخار به انحراف است. «فنظلّ لها عاکفین» («نظلّ» یعنى همیشه بت مى ‏پرستیم و «عاکفین» یعنى بر پرستش آن ملازم هستیم.)
17- استدلال و منطق، اوّلین گام تبلیغ است. «هل یَسمعونکم - او یَنفعونکم»
18- انگیزه‏ پرستش، یا خیررسانى است، یا دفع شرّ و بت‏ها هیچ یک را ندارند. «ینفعونکم او یضرّون»
19- با افراد عادّى، استدلال روشن و قابل فهم داشته باشید. «هل یَسمعونکم اذ تدعون او یَنفعونکم او یَضرّون»
20- در عقاید، تقلید ممنوع است. «وَجَدنا آبائنا»
21- گاهى آداب ورسوم نیاکان، مانعى بر راه عقل و منطق است. «وَجدنا آبائنا»
22- سابقه، دلیل حقّانیّت نیست. «وَجدنا آبائنا»
23- بت‏ پرستان نیز بى‏اثر بودن بت‏ها را باور دارند، فقط گرفتار نیاکان خود هستند. «بل وَجَدنا آبائنا»
24- تعصّب و قوم گرایى ممنوع است. «وَجدنا آبائنا»
25- جهل و ساده‏اندیشى، بستر و زمینه‏ انحراف است. «أفرأیتم ماکنتم تعبدون» (شرک مبناى علمى و برهانى ندارد)
26- تدبّر و تعقّل براى انسان، یک ضرورت است. «أفرأیتم ما کنتم تعبدون»
27- مناظره، بحث و احتجاج، میان افکار گوناگون لازم است. «أفرأیتم ماکنتم...»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 14:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی