- 1270
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31- 27 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 27 - 31
در آیه 27 مى بینیم که فرعون براى جبران حقارت خود، سختترین لحنها را با زشت ترین نسبتها در مورد موسى به کار برد. در ادبیات عرب براى تأکید یک مطلب از حروف و کلماتى استفاده مى کنند، کلمهى «اِنّ» و حرف «لام» در کلمهى «لَمجنون» و جمله اسمیّه آوردن، نشانه تأکید بر نسبت نارواى اوست.
پیام ها
1- طاغوتها هنگام روبرو شدن با حقّ طفره مىروند. (هر بار که موسى استدلال و بیانى داشت، فرعون به جاى پاسخ دادن به موسى، چون نگران از دست دادن مردم بود، با آنان حرف مىزد.) «قال لمَن حَوله - قال اِنّ رسولکم»
2- مستکبر هرگز حقّ را نمىپذیرد و خود را از مردم جدا مىداند. «رسولکم - ارسل الیکم» یعنى پیامبر شما، نه من.
3- از قوىترین حربههاى مخالفان انبیا، نسبت نارواى جنون است. «لمجنون» آرى کسى که از استدلال عاجز باشد، دست به تهمت و ناسزاگویى مىزند.
4- از هماهنگى قوانین و نظام ثابتى که بر زمین و آسمان، مشرق و مغرب و بر همهى موجودات جهان حاکم است، مىفهمیم که جهان هستى با مدیریّت واحدى اداره مىشود. «ربّ المشرق والمغرب ...»
5 - مبلّغ ومربّى نباید از بحث خسته شود، باید استدلال خود را تکرار کند و سعهىصدر داشته باشد. «ربّ السموات والارض»، «ربّکم و ربّ آبائکم»، «ربّ المشرق والمغرب»
6- تهمتها، اولیاى خدا را از هدفها منحرف نمىکند. «رسولکم... لمجنون قال ربّ المشرق والمغرب»
7- رسیدن به توحید، به تعقّل نیاز دارد. (کفر و شرک، محصول بى عقلى است). «ان کنتم تعقلون» (اندیشیدن مردم، بزرگترین خطر براى مستکبران است).
8 - انبیا مؤدّب سخن مىگویند. (فرعون به موسىعلیه السلام گفت: «لمجنون»، امّا موسى گفت: اگر بیاندیشید سخن مرا مىفهمید). «ان کنتم تعقلون»
9- تهدید، حربهى دیگر طاغوتهاست. «لأجعلنّک من المَسجونین» (رهبران دینى باید آمادهى سختىها باشند).
10- در نظام طاغوتى، خفقان و خشونت حاکم است و افراد زیادى در زندان به سر مى برند. «من المَسجونین»
11- آن جا که منطق تأثیر نکرد، معجزه لازم است. «بشىء مبین»
12- آمادگى قبلى، شرط موفقیّت و پیروزى بر دشمن است. موسى مىدانست که عصا را اژدها مىکند و کف دستش نورانى مىشود، لذا با قدرت گفت: «جئتک بشىء مبین»
13- معجزهى انبیا حقیقت دارد و مردم به خوبى درک مى کنند. «مبین»
منبعک پایگاه درس هایی ز قرآن
در آیه 27 مى بینیم که فرعون براى جبران حقارت خود، سختترین لحنها را با زشت ترین نسبتها در مورد موسى به کار برد. در ادبیات عرب براى تأکید یک مطلب از حروف و کلماتى استفاده مى کنند، کلمهى «اِنّ» و حرف «لام» در کلمهى «لَمجنون» و جمله اسمیّه آوردن، نشانه تأکید بر نسبت نارواى اوست.
پیام ها
1- طاغوتها هنگام روبرو شدن با حقّ طفره مىروند. (هر بار که موسى استدلال و بیانى داشت، فرعون به جاى پاسخ دادن به موسى، چون نگران از دست دادن مردم بود، با آنان حرف مىزد.) «قال لمَن حَوله - قال اِنّ رسولکم»
2- مستکبر هرگز حقّ را نمىپذیرد و خود را از مردم جدا مىداند. «رسولکم - ارسل الیکم» یعنى پیامبر شما، نه من.
3- از قوىترین حربههاى مخالفان انبیا، نسبت نارواى جنون است. «لمجنون» آرى کسى که از استدلال عاجز باشد، دست به تهمت و ناسزاگویى مىزند.
4- از هماهنگى قوانین و نظام ثابتى که بر زمین و آسمان، مشرق و مغرب و بر همهى موجودات جهان حاکم است، مىفهمیم که جهان هستى با مدیریّت واحدى اداره مىشود. «ربّ المشرق والمغرب ...»
5 - مبلّغ ومربّى نباید از بحث خسته شود، باید استدلال خود را تکرار کند و سعهىصدر داشته باشد. «ربّ السموات والارض»، «ربّکم و ربّ آبائکم»، «ربّ المشرق والمغرب»
6- تهمتها، اولیاى خدا را از هدفها منحرف نمىکند. «رسولکم... لمجنون قال ربّ المشرق والمغرب»
7- رسیدن به توحید، به تعقّل نیاز دارد. (کفر و شرک، محصول بى عقلى است). «ان کنتم تعقلون» (اندیشیدن مردم، بزرگترین خطر براى مستکبران است).
8 - انبیا مؤدّب سخن مىگویند. (فرعون به موسىعلیه السلام گفت: «لمجنون»، امّا موسى گفت: اگر بیاندیشید سخن مرا مىفهمید). «ان کنتم تعقلون»
9- تهدید، حربهى دیگر طاغوتهاست. «لأجعلنّک من المَسجونین» (رهبران دینى باید آمادهى سختىها باشند).
10- در نظام طاغوتى، خفقان و خشونت حاکم است و افراد زیادى در زندان به سر مى برند. «من المَسجونین»
11- آن جا که منطق تأثیر نکرد، معجزه لازم است. «بشىء مبین»
12- آمادگى قبلى، شرط موفقیّت و پیروزى بر دشمن است. موسى مىدانست که عصا را اژدها مىکند و کف دستش نورانى مىشود، لذا با قدرت گفت: «جئتک بشىء مبین»
13- معجزهى انبیا حقیقت دارد و مردم به خوبى درک مى کنند. «مبین»
منبعک پایگاه درس هایی ز قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است