display result search
منو
تفسیر آیه 13-17  سوره شعراء

تفسیر آیه 13-17 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 209 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 13 - 17

وَ یَضِیقُ صَدْرِى وَلَا یَنطَلِقُ لِسَانِى فَأَرْسِلْ إِلَى‏ هَارُونَ
وَ لَهُمْ عَلَىَّ ذَنبٌ فَأَخَافُ أَن یَقْتُلُونِ
قَالَ کَلَّا فَاذْهَبَا بِآیَاتِنَآ إِنَّا مَعَکُم مُّسْتَمِعُونَ‏
فَأْتِیَا فِرْعَوْنَ فَقُولَا إِنَّا رَسُولُ رَبِ‏ّ الْعَالَمِینَ
أَنْ أَرْسِلْ مَعَنَا بَنِى إِسْرَآءِیلَ‏

ترجمه
و سینه ‏ام تنگ مى‏گردد و زبانم باز نمى‏ شود، پس هارون را (نیز) رسالت بده (تا مرا یارى کند).
وآنان بر (گردن) من (ادّعاى) گناهى دارند، پس مى‏ترسم مرا بکشند (و این رسالت به پایان نرسد).
خداوند فرمود: چنین نیست، پس (تو وهارون) همراه با معجزات ما حرکت کنید که ما با شما و شنونده (گفتگوهایتان) هستیم.
به سراغ فرعون بروید و بگویید: ما فرستاده‏ى پروردگار جهانیانیم.
بنى ‏اسرائیل را (آزاد کن و) همراه با ما بفرست.


مراد از گناه حضرت موسى که در آیه‏ى 14 آمده، ماجرائى است که در سوره‏ى قصص آیه‏ى 14 به آن اشاره شده است: موسى قبل از نبوّت وارد شهرى شد و دید یکى از طرفدارانش با یکى از (قِبطیان) یاران فرعون درگیر شده‏اند. طرفدار موسى از او کمک خواست و موسى به حمایت از او مشتى بر قبطى زد که او جان داد.
این ماجرا در منطقه موجى ایجاد کرد که موسى مجبور به فرار شد و این عمل موسى گرچه به قصد کشتن آن شخص نبود، بلکه براى حمایت از مظلومى بود، ولى باعث شد تا موسى نزد فرعونیان چهره‏اى قاتل پیدا نمود، و هنگامى که موسى به مقام نبوّت رسید به خداوند گفت: مى‏ترسم ماجراى کشته شدن آن مرد قِبطى مانع کارم شود. (از کلمه‏ى «کلاّ» استفاده مى‏شود که عمل موسى قتل عمد نبوده است و گرنه خداوند به قاتل عمدى نمى‏ فرماید: طورى نیست به تو اطمینان حمایت مى‏دهم.)

پیام ها
1- ظرفیّت افراد حتّى پیامبران محدود است. (جز خداوند، همه کس و همه چیز محدودند). «یَضیق صَدرى»
2- به هنگام پذیرش مسئولیّت لازم است انسان نقاط ضعف خود را بیان کند. «یَضیقُ صدرى»
3- صراحت و صداقت، از صفات بارز انبیا است. «یَضیقُ صَدرى»
4- رهبرى، هدایت، تبلیغ و ارشاد، به سعه‏ى صدر نیاز دارد. «و یَضیق صَدرى»
5 - در نهى از منکر و مبارزه، گاهى باید چند نفرى حرکت کرد. «فاذهبا»
6- نقاط ضعف را جبران کنید، ولى از زیر بار مسئولیّت، شانه خالى نکنید. «یَضیق صَدرى ولایَنطلق لسانى فَأرسل الى هارون» پذیرش یا اعطاى مسئولیّت‏هاى بزرگ با وجود ضعف‏ها و کمبودهاى قابل جبران، مانعى ندارد.
7- افراد سالم و بى‏غرض، انسان‏هاى شایسته‏ى دیگر را براى قبول مسئولیّت‏هاى بزرگ معرّفى مى‏کنند. «فَأرسل الى هارون»
8 - سوابق افراد، در موفقیّت آنان مؤثّر است. «و لهم عَلىَّ ذَنب»
9- قانون قصاص، سابقه ‏اى بس طولانى دارد. «ولهم عَلىَّ ذَنب فاخاف اَن یَقتلون» (شهادت، آرزوى پیامبران است ولى ترس و نگرانى آنان براى این بود که شاید به اهداف مقدّس خود نرسند.)
10- مدیریّت تبلیغى به چند مسأله‏ى مهم نیازمند است، از جمله: بررسى اوضاع اجتماعى، آینده‏ نگرى وفراهم‏کردن زمینه‏ هاى مؤثّر تبلیغ.«اَخاف - لهم‏علىّ ذنب - فارسل الى هارون»
11- در بیان حقّ، نه از کمى طرفداران حقّ بترسید و نه از زیادى مخالفان حقّ. «فاذهبا»
12- پیشنهاد مفید و مناسب را خدا هم مى‏ پذیرد. «فاَرسَل الى هارون ... فاذهبا»
13- دلدارى و کمک به کسانى که نگرانى دارند، کارى الهى است. «انّا معکم»
14- خداوند پشتیبان انبیا است. «انّا معکم»
15- آگاهى دقیق و لحظه به لحظه در مأموریّت‏هاى مهم، یک ضرورت است. «انّا معکم مستمعون»
16- معجزات پیامبران، ابزار ارشاد و هدایت و ره توشه‏ى آنان براى امّت‏هاست. «بآیاتنا»
17- خداوند بر جزئیّات کارهاى ما آگاه است. «مستمعون» خداوند همه جا حاضر و ناظر است.
18- براى مبارزه با نظام‏هاى تشکیلاتى و فاسد، اوّل به سراغ سرچشمه‏ ها بروید. «فأتیا فرعون»
19- در تبلیغ و دعوت دیگران به حقّ، صراحت و صلابت داشته باشید. «انّا رسول ربّ العالمین»
20- فرستادن پیامبر براى مردم، از شئون ربوبیّت خداوند است. «رسول ربّ»
21- تمام هستى، نوعى رشد دارند. «ربّ العالمین»
22- تمام هستى در تحت تدبیر اوست. «ربّ العالمین»
23- همه‏ى انبیا یک هدف دارند. «انّا رسول» ونفرمود: «انّا رسولا»
24- در برابر کسى که مى‏ گوید: «أنَا ربّکم الاَعلى» باید گفت: «ربّ العالمین».
25- اگر در یک زمان دو پیامبر مبعوث شوند، رهبرى با یکى از آنهاست. «انّا رسول»
26- آزاد کردن مردم از اسارت طاغوت‏ها، در رأس برنامه‏ هاى انبیا قرار دارد. «اَرسِل مَعنا بنى ‏اسرائیل»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی