display result search
منو
تفسیر آیه77 سوره فرقان

تفسیر آیه77 سوره فرقان

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 260 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 77

قُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً

ترجمه
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نیست (زیرا سابقه‏ خوبى ندارید). شما حقّ را تکذیب کرده‏اید و به زودى کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.


کلمه‏ «عَبأ» به معناى وزن و سنگینى است و جمله‏ «ما یعبأ بکم ربّى» یعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قائل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمه‏ى «دعائکم» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین ناله ها و تضرّع‏ ها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنانکه در حدیث مى‏ خوانیم: کسى که اهل دعا باشد، هلاک نمى‏ شود. بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت مى ‏کند که شماحقّ را تکذیب کردند و به جاى نیایش به سراغ بت‏ها و هوسها و طاغوت‏ها رفتید و حقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد؛ «لولا دعائکم» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مى‏کند، همان پذیرش دعوت خداوند مى‏ باشد، ولى شما دعوت الهى را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیرى در شما نیست و به کیفر عملتان مى ‏رسید.
خداوند در یک جا مى‏ فرماید: «و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لِیعبدون» بشر را براى عبادت آفریدم و در این آیه مى‏ فرماید: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنابراین دعا روح و مغز عبادت است. چنانکه در روایت مى‏ خوانیم: «الدعاء مُخّ العبادة»

پیام ها
1- تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. «قل ما یعبؤا بکم... فقد کذّبتم»
2- دعا وسیله‏ تحصیل ارزش‏هاست. «ما یعبؤا بکم... لولا دعاؤکم»
3- انسان منهاى هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم»
4- دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّى لولا دعائکم»
5 - محور هستى معنویات است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم» زیرا هستى براى انسان آفریده شده است و انسان براى پذیرش‏حقّ و عبادت خداوند.
6- انسانِ منهاى هدایت وعبادت، در حقیقت انبیا ودستورات آنان را تکذیب نموده است. «لولا دعائکم فقد کذّبتم»
سیماى سوره‏ى شُعراء
این سوره دویست و بیست وهفت آیه دارد که در مکّه نازل شده و بعد از سوره‏ بقره، داراى بیشترین آیات است. این سوره به خاطر ستایش از شاعران مؤمن و مذمّتِ شاعران بیهوده‏ گوى، که در چهار آیه‏ آخر آن آمده، «شُعراء» نامیده شده و نام دیگر آن «طسم» است.
سرگذشت پیامبرانى همچون حضرت موسى، ابراهیم، نوح، لوط، صالح، هود و شعیب‏ علیهم السلام، و برخوردهاى لجوجانه‏ى مردم با آنان در این سوره آمده است و در پایان هر داستان مى فرماید: «اِنّ فى ذلک لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین و اِنّ ربّک لهو العزیز الحکیم» لذا این آیه هشت بار تکرار شده تا مایه‏ى دلدارى پیامبر اسلام باشد و به او بگوید از لجاجت مردم مکّه دلهره نداشته باش، زیرا همه‏ انبیا گرفتار چنین مردمى بوده ‏اند.
آرى تاریخ، بهترین وسیله براى تقویت روحیّه مؤمنین، بالا رفتن بصیرت و سعه‏ صدر و آینده‏ نگرى در برابر تهدید دشمنان است. لذا رهبران جامعه باید از تاریخ جامعه آگاه باشند.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:06

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    با سلام وتشکر فروان از محتوی سایتتان استفاده کافی را بردم انشاالله در کار تبلیغ دین اسلام همواره موفق باشید

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی