- 8814
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 سوره نور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور -آیه 26
اَلْخَبِیثَتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَتِ وَالطَّیِّبَتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَتِ أُوْلَئِکَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ
ترجمه
زنان پلید سزاوار مردان پلیدند ومردان پلید سزاوار زنان پلید، زنان پاک براى مردان پاکند و مردان پاک براى زنان پاک. آنان از آنچه دربارهشان مىگویند منزّهند و براى آنان مغفرت و روزى نیکویى است.
این آیه یک اصل کلّى را مطرح مىکند که در انتخاب همسر باید دقّت کرد و اصل را بر ایمان و پاکدامنى گذاشت، نه زیبایى و ثروت. بنابراین معناى آیه این نیست که اگر مردى یا زنى خوب بود حتماً همسرش نیز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق کریم شود، زیرا قرآن، ملاک ورود در بهشت را ایمان و تقوا و عمل صالح مىداند و لذا با اینکه حضرت نوح و لوط، طیّب بودند، امّا همسرانشان از خبیثات و دوزخىاند.
کلمهى «طیّب» به معناى دلپسند و مطلوب است و در قرآن در توصیف مال، ذرّیه، فرزند، کلام، شهر، همسر، غذا و رزق، مسکن، درخت و تحیّت آمده است و در مقابل آن کلمهى «خَبیث» است که آن هم براى مال، انسان، همسر، سخن، عمل و شجره به عنوان وصف مطرح شده است.
این آیه را چند نوع مىتوان معنا کرد:
الف: با توجّه به آیات قبل که دربارهى تهمت به زنان پاکدامن و ماجراى افک بود و با توجّه به جملهى: «مبرّئون ممّا یقولون»، معناى آیه این باشد که کلمات خبیث، مثل تهمت و افترا، شایسته افراد خبیث و سخنان پاک، شایستهى افراد پاک است و مردم پلید، سخن زشت مىگویند و مردم پاک، سخنان پاک مىگویند.
ب: ممکن است مراد آیه بیان یک حکم شرعىباشد که ازدواج پاکان با ناپاکان ممنوع است. نظیر آیه اوّل همین سوره که فرمود: «الزّانى لایَنکح الاّ زانیة» مرد زناکار جز زن زناکار را به همسرى نگیرد، همان گونه که روایتى از امام باقر(ع) این معنا را تأیید مىکند.
ج: ممکن است مراد آیه همسویى فکرى، عقیدتى، اخلاقى وبه اصطلاح همشأن و همکفو بودن همسر باشد. یعنى هر کس بطور طبیعى به سراغ هم فکر خود مىرود.
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را طالبند
در قرآن، براى رزق اوصافى ذکر شده است از جمله:
«رزقاً حسنا» روزیى نیکو و پاکیزه.
«رزقٌ کریم»، روزیى بزرگوارانه و ارجمند.
«و کلوا ممّا رَزَقکم اللّه حلالاً طیّبا»، از آنچه خدا روزیتان کرده، از حلال و پاکیزهاش بخورید.
«یَرزُقه من حیث لایَحتسب»، او را از راهى که گمان نمىبرد، روزى مىدهد.
«یُرزَقون فیها بغیر حساب» در بهشت، بىحساب روزى داده شوند.
پیام ها
1- طبع افراد پلید چنین است که به سراغ پلیدىها مىروند، برخلاف افراد پاک طینت که به سراغ خوبىها مى روند. «الخبیثیات للخبیثین... الطیّبات للطیّبین»
2- بهره گیرى از نعمتها و طیّبات، حقّ اهل ایمان است. «والطّیّبات للطّیبّین»
3- سالم ماندن نسلهاى پاک، از توصیههاى قرآن است. «والطیّبات للطّیبّین»
4- حمایت از پاکدامنها لازم است. «اولئک مبرؤن ممّا یقولون»
5 - معنویّات بر مادیّات مقدّم است. (در قرآن هر جا عبارت «رزق کریم» آمده، قبلش عبارت «لهم مغفرة» آمده است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اَلْخَبِیثَتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَتِ وَالطَّیِّبَتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَتِ أُوْلَئِکَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ
ترجمه
زنان پلید سزاوار مردان پلیدند ومردان پلید سزاوار زنان پلید، زنان پاک براى مردان پاکند و مردان پاک براى زنان پاک. آنان از آنچه دربارهشان مىگویند منزّهند و براى آنان مغفرت و روزى نیکویى است.
این آیه یک اصل کلّى را مطرح مىکند که در انتخاب همسر باید دقّت کرد و اصل را بر ایمان و پاکدامنى گذاشت، نه زیبایى و ثروت. بنابراین معناى آیه این نیست که اگر مردى یا زنى خوب بود حتماً همسرش نیز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق کریم شود، زیرا قرآن، ملاک ورود در بهشت را ایمان و تقوا و عمل صالح مىداند و لذا با اینکه حضرت نوح و لوط، طیّب بودند، امّا همسرانشان از خبیثات و دوزخىاند.
کلمهى «طیّب» به معناى دلپسند و مطلوب است و در قرآن در توصیف مال، ذرّیه، فرزند، کلام، شهر، همسر، غذا و رزق، مسکن، درخت و تحیّت آمده است و در مقابل آن کلمهى «خَبیث» است که آن هم براى مال، انسان، همسر، سخن، عمل و شجره به عنوان وصف مطرح شده است.
این آیه را چند نوع مىتوان معنا کرد:
الف: با توجّه به آیات قبل که دربارهى تهمت به زنان پاکدامن و ماجراى افک بود و با توجّه به جملهى: «مبرّئون ممّا یقولون»، معناى آیه این باشد که کلمات خبیث، مثل تهمت و افترا، شایسته افراد خبیث و سخنان پاک، شایستهى افراد پاک است و مردم پلید، سخن زشت مىگویند و مردم پاک، سخنان پاک مىگویند.
ب: ممکن است مراد آیه بیان یک حکم شرعىباشد که ازدواج پاکان با ناپاکان ممنوع است. نظیر آیه اوّل همین سوره که فرمود: «الزّانى لایَنکح الاّ زانیة» مرد زناکار جز زن زناکار را به همسرى نگیرد، همان گونه که روایتى از امام باقر(ع) این معنا را تأیید مىکند.
ج: ممکن است مراد آیه همسویى فکرى، عقیدتى، اخلاقى وبه اصطلاح همشأن و همکفو بودن همسر باشد. یعنى هر کس بطور طبیعى به سراغ هم فکر خود مىرود.
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را طالبند
در قرآن، براى رزق اوصافى ذکر شده است از جمله:
«رزقاً حسنا» روزیى نیکو و پاکیزه.
«رزقٌ کریم»، روزیى بزرگوارانه و ارجمند.
«و کلوا ممّا رَزَقکم اللّه حلالاً طیّبا»، از آنچه خدا روزیتان کرده، از حلال و پاکیزهاش بخورید.
«یَرزُقه من حیث لایَحتسب»، او را از راهى که گمان نمىبرد، روزى مىدهد.
«یُرزَقون فیها بغیر حساب» در بهشت، بىحساب روزى داده شوند.
پیام ها
1- طبع افراد پلید چنین است که به سراغ پلیدىها مىروند، برخلاف افراد پاک طینت که به سراغ خوبىها مى روند. «الخبیثیات للخبیثین... الطیّبات للطیّبین»
2- بهره گیرى از نعمتها و طیّبات، حقّ اهل ایمان است. «والطّیّبات للطّیبّین»
3- سالم ماندن نسلهاى پاک، از توصیههاى قرآن است. «والطیّبات للطّیبّین»
4- حمایت از پاکدامنها لازم است. «اولئک مبرؤن ممّا یقولون»
5 - معنویّات بر مادیّات مقدّم است. (در قرآن هر جا عبارت «رزق کریم» آمده، قبلش عبارت «لهم مغفرة» آمده است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان