سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 32
ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَئِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
ترجمه
این است (دستورات خداوند درباره حج) و هر کس شعائر خدا را گرامى بدارد، پس این از تقواى دلهاست.
قرآن کریم در آیات دیگر، با صراحت دو مورد از مراسم و برنامه هاى حج را جزء شعائر الهى شمرده است: یکى «صفا و مروه» و دیگر «شتران قربانى»، ولى شعائر الهى در این دو خلاصه نمى شود و تمام عبادت هاى دسته جمعى از شعائر خداوند است، مانند نماز جمعه و جماعت و همه مراسم حج.
تقوا، از حالت هاى روحى است که از آثار و نشانه ها به وجود آن پىبرده مى شود، زیرا در کارهاى ظاهرى، بین گناه و ثواب فرق چندانى نیست، مثلاً: نماز خالصانه با نماز ریاکارانه در ظاهر یکى است و آنچه یکى را ارزشمند و دیگرى را ضد ارزش مى کند، همان روح و باطن کار است که مربوط به قلبهاست. «تقوى القلوب»
پیام ها
1- تقواى درونى باید آثار بیرونى هم داشته باشد، هر کس به شعائر بى اعتنا باشد، در حقیقت تقواى قلبى او کم است. «مَن یُعظِّم شعائر اللّه فانّها من تقوى القلوب»
2- بزرگداشت ها باید بر اساس تقوا باشد، نه رقابت. «مَن یُعظِّم... تقوى القلوب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَئِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
ترجمه
این است (دستورات خداوند درباره حج) و هر کس شعائر خدا را گرامى بدارد، پس این از تقواى دلهاست.
قرآن کریم در آیات دیگر، با صراحت دو مورد از مراسم و برنامه هاى حج را جزء شعائر الهى شمرده است: یکى «صفا و مروه» و دیگر «شتران قربانى»، ولى شعائر الهى در این دو خلاصه نمى شود و تمام عبادت هاى دسته جمعى از شعائر خداوند است، مانند نماز جمعه و جماعت و همه مراسم حج.
تقوا، از حالت هاى روحى است که از آثار و نشانه ها به وجود آن پىبرده مى شود، زیرا در کارهاى ظاهرى، بین گناه و ثواب فرق چندانى نیست، مثلاً: نماز خالصانه با نماز ریاکارانه در ظاهر یکى است و آنچه یکى را ارزشمند و دیگرى را ضد ارزش مى کند، همان روح و باطن کار است که مربوط به قلبهاست. «تقوى القلوب»
پیام ها
1- تقواى درونى باید آثار بیرونى هم داشته باشد، هر کس به شعائر بى اعتنا باشد، در حقیقت تقواى قلبى او کم است. «مَن یُعظِّم شعائر اللّه فانّها من تقوى القلوب»
2- بزرگداشت ها باید بر اساس تقوا باشد، نه رقابت. «مَن یُعظِّم... تقوى القلوب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است