display result search
منو
تفسیر آیه 109 سوره انبیاء

تفسیر آیه 109 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 133 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 109

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ ءَاذَنتُکُمْ عَلَى‏ سَوَآءٍ وَإِنْ أَدْرِى أَقَرِیبٌ أَم بَعِیدٌ مَّا تُوعَدُونَ

ترجمه

پس اگر روى برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه‏ شما به طور یکسان اعلام (خطر) کردم و من نمى‏دانم آن وعده‏ اى (از عذاب الهى) که به شما داده شده، آیا (زمان و قوعش) نزدیک است، یا دور!


سؤال: از آیات و روایات بسیارى استفاده مى‏ شود که پیامبراسلام‏ علم غیب گسترده ‏اى داشته‏ اند، همانگونه که در دعاى ندبه مى‏خ وانیم: «و علمته علم ما کان و مایکون الى انقضاء خلقه» یعنى خدایا! تو به پیامبرت، علم گذشته و علم آینده جهان را تعلیم دادى. امّا در آیاتى نظیر آیه‏ى فوق به عباراتى برمى‏خوریم که نشانى از عدم علم پیامبر است، آیا این آیات و روایات با یکدیگر متناقضند و یا وجه جمعى میان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غیب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احدیّت اختصاص دارد و کسى را بر آن راهى نیست، از جمله زمان وقوع قیامت، چنانکه در دعا نیز مى‏ خوانیم: «و بحقّ علمک الّذى استأثرت به لنفسک» خدایا! تو را بحقّ علمى که آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش دیگرى از آن را خداوند به انبیا و اولیا و هرکه بخواهد عنایت مى‏ فرماید، آنچنان که در این آیه مى‏ بینیم: «تلک من انباء الغیب نوحیه الیک» همان طور که بسیارى از مسائل قرآن را امورى غیبى تشکیل مى‏ دهد.
وعده‏ الهى براى کفّار، هم شکست و نابودى در جنگ‏ها و هم هلاکت و قهر و عذاب در قیامت است. «ما توعدون»


پیام ها
1- بعضى از مردمِ لجوج، حتّى از «رحمة للعالمین» نیز روى برمى‏ گردانند. «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین... فاِن تولّوا»
2- انسان مختار است نه مجبور، لذا مى‏ تواند حتّى در برابر دعوت و درخواست انبیا نیز مقاومت و اعراض کند. «فاِن تولّوا»
3- نباید انتظار داشت که همه‏ مردم سخن حقّ را بپذیرند که این هدف براى انبیا نیز محقّق نشده است. «فاِن تولّوا»
4- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئولیّت خود را از دست ندهیم. «فان تولّوا فقل»
5 - همه مردم به طور یکسان مخاطب هشدارهاى پیامبران هستند و در این میان، جنسیّت، نژاد و زبان مطرح نیست. «آذنتکم على سواء»
(آرى در تبلیغ، همه مردم را با دیده‏ یکسان بنگریم) «على سواء»
6- هر چه را نمى ‏دانیم، با صراحت بگوییم، نمى‏ دانم. «اِن أدرى»
7- یک سرى علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «اِن أدرى أقریب»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی