display result search
منو
تفسیر آیه 75 و 74 سوره انبیاء

تفسیر آیه 75 و 74 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 214 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 75 و 74

وَلُوطاً ءَاتَیْنَهُ حُکْماً وَعِلْماً وَنَجَّیْنَهُ مِنَ الْقَرْیَةِ الَّتِى کَانَت تَّعْمَلُ الْخَبَئِثَ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْمَ سَوْءٍ فَسِقِینَ
وَأَدْخَلْنَهُ فِى رَحْمَتِنَآ إِنَّهُ مِنَ الْصَّلِحِینَ

ترجمه
و به لوط، حکمت و دانش عطا کردیم و او را از قریه‏اى که کارهاى زشت انجام مى‏دادند رهانیدیم، براستى آنان مردمى بد و منحرف بودند.
و او را در رحمت خویش وارد نمودیم، همانا او از شایستگان بود.

در زمان حضرت ابراهیم، لوط پیامبر بود و امامت و رهبرى از ابراهیم بود. شاید به همین دلیل در آیه‏ى قبل درباره اسحاق و یعقوب خواندیم: «جعلناهم ائمه» و در این آیه نام لوط جداگانه برده شد و کلمه ائمة شامل او نیست، زیرا امام ابراهیم بود.
دراین آیه، خداوند به چهار نعمت مهمى که به حضرت لوط داده شده، اشاره مى‏فرماید که عبارتند از: حکم، علم، نجات و دخول در رحمت.
شاید مراد از «حکم» در این آیه، مقام نبوت باشد، چنانکه درباره‏ى حضرت یحیى نیز به همین معنا آمده است، «و آتیناه الحکم صبّیاً»
نجات دادن خداوند، با تلاش خود انسان‏ها منافاتى ندارد، چنانکه نجات حضرت لوط (ع) با فرمان و هدایت الهى و با خواست و تلاش خودش صورت پذیرفت. «فأسر باهلک بقطع من اللیل»
مراد از «فاسقین» در اینجا، کفّار است، نظیر آیه‏ى: «افمن کان مؤمناً کمن کان فاسقاً»


پیام ها
1- خداوند، اولیاى خودش را نجات مى ‏دهد. «نجّیناه»
2- در منطقه گناه‏خیز نمانید. «نجّیناه»
3- گاهى انجام یک گناه، سبب ارتکاب گناهان دیگرى مى‏ شود. «الخبائث»
4- بدتر از گناه، اصرار بر گناه و استمرار آن است. «کانت تعمل الخبائث»
5 - استمرار در گناه، ثمره‏ کفر و سبب بد عاقبتى است. «تعمل الخبائث، انهم کانوا قوم سوء فاسقین»
6- محیط و جامعه، جبر آفرین نیست. «کانوا قوم سوء فاسقین، و ادخلناه فى رحمتنا»
7- اگر ما صالح باشیم، خداوند ما را از رحمت خویش سرشار مى‏ سازد. «ادخلناه فى رحمتنا انّه من الصالحین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن