display result search
منو
تفسیر آیه 61- 63 سوره انبیاء

تفسیر آیه 61- 63 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 159 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 61 - 63

قَالُواْ فَأْتُواْ بِهِ عَلَى‏ أَعْیُنِ النَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَشْهَدُونَ
قَالُواْ ءَأَنتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا یَآ إِبْرَاهِیمُ
قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا فَسْئَلُوهُمْ إِن کَانُواْ یَنطِقُونَ‏

ترجمه
(بزرگان قوم) گفتند: پس او را در پیش چشم مردم بیاورید تا آنها (بر مجرم بودن او) گواهى دهند.
گفتند: اى ابراهیم ! آیا تو با خدایان ما این چنین کرده‏اى؟
(ابراهیم) گفت: بلکه این بزرگشان آن را انجام داده است. پس از خودشان بپرسید اگر سخن مى‏گویند!!


احضار ابراهیم (ع) در برابر مردم و درخواست گواهى از آنان، یک جوسازى و ایجاد زمینه براى قتل او بود. «فأتوا به على أعین النّاس لعلهم»
سؤال: آیا این جمله‏ حضرت ابراهیم که فرمود: «بت بزرگ چنین کرده است» دروغ نیست؟ و اگر هست چگونه باید آن را توجیه کرد؟ زیرا ابراهیم (ع) پیامبر و معصوم است و هرگز دروغ نمى‏گوید.
پاسخ: در تفسیر این جمله، نظرات و مطالب مختلفى ارائه شده است که ما به بعضى از آنها اشاره مى ‏کنیم:
الف: حضرت ابراهیم، دروغ نگفت، زیرا اگر چه این عمل را به بت بزرگ نسبت داد، ولى چون قرینه وجود دارد که حضرت از این سخن قصد جدّى نداشته و مى‏ خواسته این عقیده‏ باطل را به رخ آنها بکشد، لذا دروغ محسوب نمى‏ شود زیرا دروغ در جایى است که قرین ه‏اى همراه کلام نباشد، از این روى اگر به هنگام ورود آدم کودنى بگویند: بوعلى سینا آمد، آن را دروغ به حساب نمى‏آورند.
ب: حضرت ابراهیم به اصطلاح «توریه» کرده ومرادش از «کبیرهم» خدا بوده است.
ج: حضرت دروغ گفت، ولى از آنجا که دروغ در مواردى مثل اصلاح ذات‏البین جایز است و حکم آن تابع مصلحت و مفسده مى ‏باشد، چه مصحلتى از این بالاتر که حضرت با کلامش، افکار جامد انسان‏ها را تکان داده است؟
د: این خبر، مشروط به نطق بت‏هاست، یعنى اگر بت‏ها سخن گویند، بت بزرگ نیز این کار را کرده است، مثل آنکه پیرمردى بگوید، من الآن کودکم اگر هیچ گیاهى در زمین نباشد، یعنى حال که گیاه وجود دارد، پس من کودک نیستم.


پیام ها
1- بت‏پرستان نیز براى یقین به جرم وتکمیل پرونده وقضاوت نهایى، به مسئله‏ى گواهى مردم اعتماد دارند. «لعلّهم یشهدون»
2- بزرگى کار ابراهیم‏علیه السلام به اندازه‏اى بود که بت پرستان نیز ناچار به تعظیم شدند. به جاى عبارت «یقال له ابراهیم» در آیه‏ى گذشته که حاکى از گمنامى و حقارت بود، در این آیه او را رسماً با اسم خودش که نشان از بزرگى و شناخت داشت خطاب کردند. «یا ابراهیم»
3- استهزا وطعنه بر خرافات، در مواردى لازم است. «بل فعله کبیرهم»
4- فیلمسازى، اجراى تئاتر و نمایش و نقش بازى کردن براى بیدارى اذهان، کارى پسندیده و جایز است. «فجعلهم جذاذاً - بل فعله کبیرهم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی