display result search
منو
تفسیر آیه 57 سوره انبیاء

تفسیر آیه 57 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 149 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 57

وَتَاللَّهِ لَأَکِیدَنَّ أَصْنَمَکُم بَعْدَ أَن تُوَلُّواْ مُدْبِرِینَ

ترجمه

و به خداوند سوگند که درغیاب شما، نقشه‏ اى براى (نابودى) بت‏ هایتان خواهم کشید.


در اینکه حضرت ابراهیم (ع) این جمله قاطعانه و تهدیدآمیز را چگونه بیان فرموده، بین مفسّران اختلاف است، بعضى همچون صاحبان تفاسیر صافى و المیزان برآنند که این جمله به طور علنى اظهار نشده و حضرت آن را به صورت سرّى بیان داشته است، زیرا معتقدند که ادّعاى صریح مبارزه بر علیه خدایانِ ریز و درشت یک ملّت، آن هم در روز اوّل و یک تنه برخلاف احتیاط است.
امّا به نظر مى‏ رسد که چنین نیست و حساب مردان خدا از محاسبات عادّى ما انسان‏ها جداست و هیچ چیز نمى‏ تواند مانع راه روشن و رسالت الهى آنان گردد. مگر در آیات قبل نخواندیم که ابراهیم (ع) آشکارا به مردم فرمود: «انتم وآبائکم فى ضلال مبین» مگر حضرت زینب کبری در حال اسارت در شام به یزید نفرمود: «انّى اَستصغِرک» من تورا حقیر مى ‏دانم و سپس رگبار انتقاد را نثار حکومت او کرد؟
مگر امام خمینى‏ قدس سره در اوج سلطنت جائرانه و سراپا مسلح شاه که همه‏ قدرت‏هاى داخلى و حمایت‏ هاى خارجى را پشتیبان خود داشت نفرمود: «شاه باید برود» و مگر به جانشین شاه نفرمود: «من توى دهن این دولت مى ‏زنم» مگر به استکبار مسلّط جهانى، آمریکا نفرمود که: «آمریکا هیچ غلطى نمى‏ تواند بکند» به راستى این جملات با کدام ملاحظات سیاسى و احتیاطات معمولى سازگار است؟
بعضى معتقدند که براى برخورد با مظاهر و عوامل فساد باید با آنها مبارزه‏ منفى کرد، همانطور که یکى از بزرگان نسبت به سینماهاى زمان طاغوت که وسیله ‏اى جدّى در انحراف نسل جوان بود اظهار مى ‏داشت که اگر مردم به سینما نروند خود به خود تعطیل مى‏ شود، امّا آیه فوق این تفکّر را محکوم مى‏ کند و اصرار دارد که باید مایه‏ فساد برچیده شود. چنانچه حضرت موسى (ع) گوساله طلایى را آتش زد و پیامبر گرامى اسلام مسجد ضرار پایگاه منافقان را تخریب کرد.


پیام ها
1- ایمان به هدف و یقین بدرستى راه، انسان را قدرتمند مى‏ سازد. «تاللّه لاکیدنّ»
2- کارهاى بزرگ به طراحى ‏هاى مهم نیز نیاز دارد. «لاکیدنّ» کلمه «اکیدنّ» از «کید» به معناى تدبیر و طرّاحى است.
3- قاطعیّت، لازمه‏ى یک رهبرى موفّق است. «تاللّه لاکیدنّ» قسم با کلمه‏ى «تاللّه» از قسم با کلمه‏ى «واللّه» شدیدتر است.(53)
4- پیامبران با اتصال به منبع وحى، به تنهایى قدرت برنامه ‏ریزى دارند. «لاکیدنّ»
5 - مبارزه حضرت ابراهیم با بت‏ها کاملاً جدّى بود و قصد ارعاب نداشت. «لاکیدنّ» (حرف «لام» و نون مشدّد، نشانه‏ حتمى بودن است.)
6- کثرت و تعدّد بت‏ها، مانع تدبیر و تصمیم ابراهیم نشد. «اصنامکم»
7- اگر حضور بت‏پرستان نباشد، همه بت‏ها در برابر یک تبر نیز عاجزند. «بعد أن تولّوا مدبرین» در واقع، این بت‏ پرستان هستند که محافظت بت‏ها را به عهده دارند، نه بت‏ها حفاظت آنها را!!
8 - براى اجراى اهداف بزرگ، گاه حضور مردم لازم است. «و أن یحشرالناس ضحى» و گاه عدم حضور آنان شرط است. «بعد أن تولّوا مدبرین»
9- تا بت باشد، گرایش به بت‏پرستى نیز خواهد بود، پس باید بت‏ها را نابود کرد. «لاکیدنّ اصنامکم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:50

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی