- 5928
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34 و 35 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 34 و 35
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِیْن مِّتَّ فَهُمُ الْخَلِدُونَ
کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
ترجمه
و ما پیش از تو براى (هیچ) انسانى، جاودانگى (و زندگى ابدى) قرار ندادیم، پس آیا اگر تو از دنیا بروى، آنان! زندگانى جاوید خواهند یافت؟!
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا کردن به بدىها و خوبى ها آزمایش مى کنیم و بسوى ما باز گردانده مى شوید.
حضرت على (ع) درباره «نبلوکم بالشرّ و الخیر» فرمودند: سلامتى و غنى، خیر، و بیمارى و فقر، شرّ است و هر دو براى امتحان مى باشد.
سیماى مرگ در قرآن و روایات
1- آمادگى براى مرگ، نشانه اولیاى خداست. «اِن زَعمتم انّکم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت»
2- جایگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سینه دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جید الفتاة»
3- مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزلهى تغییر در حیات و شیوهى زندگى است، مانند لباسى که تعویض مىشود.
4- هر کس از انسانها به نحوى از این جهان رخت برمى بندند، بعضى با سخت ترین حالات و عدّهاى مثل بو کردن گل.
5 - ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده اى است که یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»، یا بار قاچاق و کالاى ممنوعه حمل مى کند (گناهکار است) و یا آماده رانندگى نیست، وگرنه ترس چرا؟
پیام ها
1- سنّت الهى بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جعلنا لبشر... الخلد»
2- اگر بنا باشد انسانى در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر خواهد بود. «أفاین متّ فهم الخالدون»
3- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولى آزمایش با تلخىها مناسبتر است. «نبلوکم بالشر والخیر» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
4- آزمایشات الهى سخت و مهم است. «نبلوکم... فتنه»
5 - با مرگ، نیست و نابود نمى شویم. «الینا ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِیْن مِّتَّ فَهُمُ الْخَلِدُونَ
کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
ترجمه
و ما پیش از تو براى (هیچ) انسانى، جاودانگى (و زندگى ابدى) قرار ندادیم، پس آیا اگر تو از دنیا بروى، آنان! زندگانى جاوید خواهند یافت؟!
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا کردن به بدىها و خوبى ها آزمایش مى کنیم و بسوى ما باز گردانده مى شوید.
حضرت على (ع) درباره «نبلوکم بالشرّ و الخیر» فرمودند: سلامتى و غنى، خیر، و بیمارى و فقر، شرّ است و هر دو براى امتحان مى باشد.
سیماى مرگ در قرآن و روایات
1- آمادگى براى مرگ، نشانه اولیاى خداست. «اِن زَعمتم انّکم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت»
2- جایگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سینه دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جید الفتاة»
3- مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزلهى تغییر در حیات و شیوهى زندگى است، مانند لباسى که تعویض مىشود.
4- هر کس از انسانها به نحوى از این جهان رخت برمى بندند، بعضى با سخت ترین حالات و عدّهاى مثل بو کردن گل.
5 - ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده اى است که یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»، یا بار قاچاق و کالاى ممنوعه حمل مى کند (گناهکار است) و یا آماده رانندگى نیست، وگرنه ترس چرا؟
پیام ها
1- سنّت الهى بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جعلنا لبشر... الخلد»
2- اگر بنا باشد انسانى در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر خواهد بود. «أفاین متّ فهم الخالدون»
3- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولى آزمایش با تلخىها مناسبتر است. «نبلوکم بالشر والخیر» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
4- آزمایشات الهى سخت و مهم است. «نبلوکم... فتنه»
5 - با مرگ، نیست و نابود نمى شویم. «الینا ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است