display result search
منو
تفسیر آیه 128 و 129 سوره طه

تفسیر آیه 128 و 129 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 180 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 128 و 129

أَفَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِى مَسَاکِنِهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَآیَاتٍ لاُِّولِى النُّهَى‏

وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ لَکَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً

ترجمه
پس آیا مردمانى که پیش از این مورد قهر و هلاکت ما قرار گرفتند و (اینان امروز) در خانه‏ هاى آنان رفت و آمد مى‏کنند، براى هوشیارى و هدایتشان کافى نیست؟! همانا در آن (حوادث) براى صاحبان عقل و اندیشه نشانه‏ ها و عبرت‏هاست.
و اگر سنّت و تقدیر پروردگارت و (ملاحظه‏ى) زمان مقرّر نبود، هر آینه عذاب الهى لازم مى‏آمد (و دامان آنان را نیز مى‏ گرفت).

کلمه «نُهى» جمع «نُهیه» به معناى چیزى است که انسان را از زشتى‏ها نهى مى‏ کند و از این روى به عقل، «نُهیه» گفته مى‏شود، زیرا انسان را از هوسها بازمى‏ دارد. بنابراین عقل واقعى، علاوه بر اندیشیدن و فهمیدن، سبب دور شدن از خطرها و بدى‏ها مى‏ شود.
«قَرن» به معناى قوم و مردمى است که در یک زمان زندگى مى ‏کنند و گاهى به خود زمان نیز گفته مى‏شود. «لزام» به معناى امر ملازم و حتمى است.
مراد از «کلمة سبقت» همان جمله ‏اى است که خداوند هنگام هبوط به حضرت آدم فرمود: «و لکم فى الارض مستقر و متاع الى حین»
اهل مکّه در سفرهاى خود از مکان‏هاى قوم عاد و ثمود مى‏ گذشتند و آثار باقیمانده و خرابه‏ هاى آنها را مى‏ دیدند. خداوند در این آیات به آنان هشدار مى‏د هد که سرنوشت آنان را فراموش نکنید وبا تفکّر واندیشه در آثار آنان، درس عبرت بگیرید.

پیام ها
1- تاریخ، بهترین معلّم و صادق‏ترین واعظ است، هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. «افلم یهد...»
2- تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «کم اهلکنا...»
3- تحوّلات تاریخى به دست خداوند است. «اهلکنا...»
4- علم به تنهایى کافى نیست، عبرت لازم است. آنان با رفت و آمد خود ماجرا را مى‏بینند، ولى غافلند. «یمشون فى مساکنهم»
5 - مناطق مخروبه و مقهوره، براى هر صاحب عقلى مایه تأمل و اندیشه است. «آیات لاولى النّهى»
6- در بازدید از آثار باستانى، تنها به جنبه تفریحى آن اکتفا نشود. «آیات لاولى النّهى» هرکس عبرت نگیرد بى‏خرد است.
7- هرکسى چشم عبرت بین ندارد، عبرت گرفتن مخصوص کسانى است که نفس خود را از آلودگى‏ها باز دارند. «آیات لاولى النّهى»
8 - تاریخ داراى فلسفه وبراساس قانون علّت و معلول است. «کم اهلکنا - آیات لاولى النّهى» آرى هلاکت اقوام پیشین براساس دلایلى بود که اگر امروز نیز آن امور باشد، همان هلاکت‏ها خواهد بود.
9- سنّت الهى بر مبناى برنامه وزمان‏بندى و مهلت دادن است وگرنه مجرمان فوراً به هلاکت مى‏رسیدند. «و لولا کلمة ...» (هر امّتى زمانى خاص دارد)
10- ستمکاران بى‏ ایمان از تأخیر عذاب الهى مغرور نشوند. «کلمة سبقت من ربّک»
11- خداوند، مجرمان را پس از اتمام حجّت عذاب مى ‏کند. «لولاکلمة سبقت من‏ربّک»
12- عمر انسان‏ها براساس برنامه و زمان‏بندى است. «اجلٌ مسّمى»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی