display result search
منو
تفسیر آیه 68 - 70 سوره طه

تفسیر آیه 68 - 70 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 165 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه - آیه 68 - 70

قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّکَ أَنتَ الْأَعْلَى‏

وَأَلْقِ مَا فِى یَمِینِکَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ کَیْدُ سَاحِرٍ وَ لَایُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتَى‏

فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ آمَنَّا بِرَبِ‏ّ هَارُونَ وَ مُوسَى‏

ترجمه

ما (به موسى) گفتیم: نترس! همانا تو خودت برترى.
و آنچه را در دست راستت دارى بیفکن تا هر چه را آنان ساخته ‏اند در کام خود فرو برد (و ببلعد). همانا آنچه آنان ساخته ‏اند (فقط) حیله ساحر است و ساحر هر جا رود (و هر چه کند پیروز) و رستگار نگردد.
پس (وقتى آنان معجزه موسى را دیدند که چگونه اژدها همه‏ بافته ‏هایشان را بلعید، تمام) ساحران به سجده افتادند و گفتند: ما به پروردگار هارون و موسى ایمان آوردیم.

همین که ساحران فهمیدند کار موسى (ع) سحر و جادو نیست، بى اختیار به سجده افتادند و در حالى که صبح از کافران به شمار مى ‏آمدند، غروب به جمع شهداء راه خدا پیوستند و با بیان «آمنّا بربّ هارون و موسى» اظهار داشتند که کار ما غلط بوده است، و چون فرعون خود را «ربّ» مردم مى‏دانست، آنها هم کلمه «رّب هارون و موسى» را به کار بردند، زیرا اگر آنها تنها مى‏گفتند: «ربّ موسى»، فرعون مى ‏گفت: موسى را من تربیت کرده‏ام، از اینروى ساحران، بعد از کلمه «ربّ» ابتدا نام هارون و سپس نام موسى (ع) را ذکر کردند.
خداوند بدون شرط به پیامبرش وعده برترى مى‏دهد، «انّک انت الاعلى» ولى به مؤمنین به شرط وفادارى به ایمان، وعده برترى مى‏دهد، «و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین» زیرا انبیا وفادار هستند، ولى مؤمنین ممکن است دست از وفادارى بردارند، لذا خداوند مى ‏فرماید: آنان به شرط وفادارى برترند.


پیام ها

1- هر کجا که نگرانى زیادتر باشد، تأیید و تأکید بیشترى را مى‏ طلبد. «لا تخف انّک انت الاعلى»
2- تلقین، عامل تقویت روحیه است. «انّک انت الاعلى»
3- جواب باید متناسب با سخن مجادله‏ گر باشد وبا زبان خود او سخن بگوییم. فرعون گفت: «قدافلح‏الیوم مَن استعلى»، خداوند فرمود: «انّک انت الاعلى»
4- حقّ، باطل را نابود مى‏ سازد. «تلقف ما صنعوا»، «انّ الباطل کان زهوقا»
5 - نه تنها ساحران زمان حضرت موسى که تمام ساحران تاریخ تیره ‏بخت هستند. «لا یفلح السّاحر»
6- براى افراد سالم و غیر لجوج، روشن شدن حقّ همان و تسلیم شدن همان. «اُلقى» (گویا در باطن مجبور به سجده شدند)
7- انسان، موجودى است که مى‏ تواند در یک لحظه تصمیم بگیرد و تغییر عقیده و ایدئولوژى دهد. «اُلقى السحرة»
8 - راه توبه براى همگان باز است، توبه از شرک، ایمان آوردن به خداست. «اُلقى السحرة» هر انسان منحرفى را بد ندانیم، شاید توبه کند.
9- انسان‏ها در انتخاب عقیده آزادند و مجبور محیط نیستند. «القى السحرة»
10- سجده، از آثار یقین است، ایمان بدون سجده نمى‏ شود. «القى السحرة سجّدا»
11- ساحران، در یک جمله، ایمان خود را به توحید و نبوّت اظهار داشتند. «آمنّا برّب هارون و موسى» (قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهرى) آوردن حرف تأکید «انّ» و تکرار ضمیر متصل و منفصل مخاطب «ک و انت» به همراه کلمه علّو آن هم در قالب «اعلى» و جمله اسمیّه، همه تأییدى براى آن دلهره‏ هاست. الف و لام در کلمه «الساحر» براى عموم است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی