display result search
منو
تفسیر آیه 49 -51 سوره طه

تفسیر آیه 49 -51 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 172 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 49 - 51

قَالَ فَمَن رَّبُّکُمَا یَا مُوسَى‏

قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى‏ کُلَّ شَىْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى‏

قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَى‏

ترجمه

(فرعون) گفت: اى موسى! پس پروردگار شما دو نفر کیست؟!
(موسى) گفت: پروردگار ما کسى است که به هر چیزى آفرینش خاص آن را عطا کرده و آنگاه (آن را به راه کمال) هدایت فرمود.
(فرعون) گفت: پس حال نسل‏هاى پیشین چگونه است؟!



«بال» به معناى فکر است، ولى به معناى حال نیز به کار مى رود.
آنچه در نزد فرعون مطرح بود، ربوبیّت است، نه الوهیت و خالقیت، زیرا او ادعاى خالقیت نمى‏ کرد و خود نیز الهه داشت؛ «و یَذَرک و الهتک» و سایر کفّار نیز «اللّه» را به عنوان خالق قبول داشتند، «و لئن سألتهم مَن خَلق السّموات و الارض... لیقولُنّ اللّه»، بلکه ادعاى فرعون، رهبرى و حاکمیّت مطلقه خودش بود، از این روى موسى (ع) در جواب فرمود: خالق، مدبّر و حاکم هستى یکى است.
همه‏ انبیا مردم را دعوت به توحید کرده و تنها راه کمال و هدایت را از جانب خدا دانسته‏ اند: حضرت ابراهیم (ع) فرمود: «الّذى خلَقنى فهو یَهدین»، خدایى که مرا آفرید پس او مرا هدایت کرد. موسى (ع) فرمود: «أعطى کلّ شى‏ء خلقه ثمّ هَدى» او به هر چیز آفرینش داده و هدایت کرد و حضرت محمّد (ص) فرمود: «الّذى خلق فَسَوّى‏، و الّذى قدّر فهَدى» خدایى که آفرید سپس تعدیل کرد و کسى که اندازه گرفت‏ و هدایت کرد.
رهبرى حرکت و قیام با موسى (ع) بود. «یا موسى» اگر چه موسى و هارون به سوى فرعون رفتند و او ابتدا گفت: «مَن ربّکما»، ولى رهبر موسى بود، لذا فرعون بلافاصله اضافه کرد: «یا موسى»


پیام ها
1- آنچه مورد ادّعا و نزاع است، ربوبیّت خداوند است، نه خالقیّت. «مَن ربّکما»
2- روحیّه‏ استکبار و غرور طاغوتى حتّى در گفتار و شیوه‏ سؤال نیز مشهود است. به جاى اینکه بپرسد «مَن ربّى»، گفت: «مَن ربّکما»
3- ما از خداوند طلبى نداریم، هر چه هست عطاى اوست. «أعطى کلّ شى‏ء»
4- خداوند یکتا، هم مى‏ آفریند و هم با هدایت تکوینى اداره مى‏ کند. «أعطى کلّ شى‏ء خلقه ثمّ هَدى‏» (آرى او پس از آفرینش، راه ادامه‏ زندگى و کمال را نیز در آنان قرار داده است. «ثمّ هدى»)
5 - خداوند به هر موجودى، آفرینش کامل و ویژگى‏هایى متناسب با او عطا کرده است. «خلقه»
6- لازمه‏ى ربوبیت الهى، هدایت اوست. «ربّنا... ثمّ هدى»
7- ربوبیّت، حقِ کسى است که آفریدگار است. «ربّنا الّذى اعطى کلّ شى‏ء خلقه»
8 - همه‏ موجودات، مشمول هدایت الهى هستند. تمام قوانین حاکم بر هستى و غرایز موجود در انسان‏ها و حیوانات، از هدایت الهى است. «خلقه ثمّ هدى»
9- در برابر منطق نباید به راه نیاکان تکیه کرد. «فما بال القرون الاولى»
موسى (ع) با منطق سخن مى‏ گوید ولى فرعون، مسیر بحث را به تاریخ مى‏ کشاند، تا عواطف مردم را تحریک کند. «فما بال القرون الاولى»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن