display result search
منو
تفسیر آیه 48 و47سوره طه

تفسیر آیه 48 و47سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 156 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 48 و 47

فَأْتِیَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّکَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِى إِسْرَآءِیلَ وَ لَاتُعَذِّبْهُمْ قَدْجِئْنَاکَ بَآیَةٍ مِّن رَّبِّکَ وَالسَّلَامُ عَلَى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى‏

إِنَّا قَدْ أُوحِىَ إِلَیْنَآ أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى‏ مَن کَذَّبَ وَتَوَلَّى‏

ترجمه
پس به سراغ او بروید، پس (به او) بگویید: (اى فرعون) ما دو فرستاده‏ پروردگار تو هستیم، و بنى‏ اسرائیل را به همراه ما بفرست (و بیش از این) آنها را آزار مده. البتّه ما با معجزه ‏اى از جانب پروردگارت به سوى تو آمده ‏ایم و درود بر کسى که هدایت را پیروى کند.
(به او بگویید:) همانا به ما وحى گردیده که عذاب بر کسى است که (آیات الهى را) تکذیب کند (و از آنها) سرپیچى نماید.


چون ارشاد و تبلیغ سران ستمگر و هدایت آنان کار بسیار سخت و مهمى بوده است، لذا خداوند فرمان حرکت به سوى فرعون را تکرار مى‏ فرماید:
«اِذهَب الى فرعون»، «اِذهَب أنتَ و أخوک»، «اِذهَبا الى فرعون»، «فأتیاه».
در این آیات به سه رکن اعتقادى؛ یعنى توحید، نبوّت و معاد اشاره شده است: «ربّک، اُوحى الینا، أنّ العذاب»
خداوند، دستورالعمل مأموریت موسى و هارون را در پنج مرحله تنظیم فرموده است: الف: رفتن. «فأتیاه» ب: گفتن. «فقولا» ج: دلیل آوردن. «جئناک بأیة»، د: تشویق. «والسّلام على مَنِ اتّبع الهُدى» د: تهدید. «أنّ العذاب على مَن کَذّب و تَولّى».


پیام ها
1- کارهاى ارشادى و تبلیغى باید بدیع و تهاجمى باشد، نه تدافعى. «فأتیاه»
2- رسالت انبیا از شئون ربوبیّت خداوند است. «رسولا ربّک»
3- غرور مستکبران را بشکنید. «ربّک» در مقابل کسى که مى‏ گوید: «انا ربّکم الاعلى»
4- سخن با نرمى و لطافت، منافاتى با قاطعیت و صراحت ندارد. «انا رسولا ربّک»
5 - آزادسازى انسان‏ها از ستم و بردگى طاغوت، در رأس وظایف انبیاست. «ارسل معنا بنى‏ اسرائیل» (آرى دین از سیاست جدا نیست، مبارزه با طاغوت‏ها و آزاد کردن مردم در متن دستورات الهى است.)
6- هجرت از محیط ظلم و گناه، مقدمه نجات است. ابتدا آزادى، سپس ایمان. «ارسل معنا بنى‏ اسرائیل...»
7- مبارزه با طاغوت و آزادى مردم زمانى ارزش واقعى و همه جانبه دارد که در خط انبیا باشند. «ارسل معنا»
8 - آزار و شکنجه‏ مردم، ممنوع است. «لا تعذّبهم»
9- عملکرد مأموران، به حساب فرمانده و مسئول آنان نیز گذارده مى‏ شود. «لاتعذّبهم» با توجّه به اینکه شخص فرعون، شکنجه‏ گر تک ‏تک مردم نبود.
10- امنیّت و سلامتى کامل و جامع، تنها در پرتو پیروى از هدایت‏هاى الهى به دست مى ‏آید. «والسلام على مَن اتّبع الهُدى»
11- سلام به طاغوت و ستمگران و کسانى که در مسیر هدایت نیستند، ممنوع است. «والسلام على مَن اتّبع‏الهُدى»
12- آنچه مهم است پیروى از ح قّ است. «اِتّبع الهُدى»
13- سلام دادن در پایان سخن، از آداب سخن است. «والسلام‏على...»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی