display result search
منو
تفسیر آیه 15 سوره نمل

تفسیر آیه 15 سوره نمل

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 215 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل- آیه 15

وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا دَاوُدَ وَسُلَیْمَنَ عِلْماً وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى فَضَّلَنَا عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ‏

ترجمه
و به راستى به داوود و سلیمان دانشى (ویژه) عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش، مخصوص خداوندى است که ما را بر بسیارى از بندگان مؤمنش برترى بخشید.


ممکن است مراد از علمى که به حضرت داود و سلیمان داده شده علم قضاوت باشد، به دلیل آیه‏ى «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» یعنى ما به داوود حکمت و قضاوت مرحمت کردیم. و نیز به دلیل آیه‏ى «کلاّ آتینا حکماً و علما» و شاید هم مراد از علم، علم گفتگو با پرندگان باشد به دلیل آیه‏ى «علّمنا منطق الطّیر» و شاید علم زره‏بافى باشد؛ «و علّمناه صَنعة لبوس» امّا بهتر این است که علم را به طور عام معنا کنیم، یعنى علم اداره‏ کشور.
سؤال: چرا خداوند به بعضى از بندگان خود نعمت‏هاى ویژه ‏اى عطا مى‏ ند؟ آیا این کار با عدالت سازگار است؟
پاسخ: اوّلاً معناى عدالت این نیست که به همه یکسان بدهیم. آیا معلّمى که به هر شاگردى نمره ‏اى مى ‏دهد و یا پزشکى که براى هر بیمارى دارویى تجویز مى ‏کند، ظالم است؟ ثانیاً نعمت‏هاى ویژه، مسئولیّت‏هاى ویژه‏ اى را نیز به دنبال دارد. ثالثاً ما از خدا طلبى نداریم، تا هر چه بخواهیم به ما عطا کند. رابعاً الطاف الهى بر اساس حکمت و شرایطى است که انسان یا جامعه آن را به وجود مى آورد. به قول شاعر:
چون چنان بودیم، بودیم آن چنان‏
چون چنین گشتیم گشتیم این چنین‏
افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبیر، صرفه‏ جویى، عدالت و وحدت کلمه، شرایطى را در خود ایجاد مى‏نمایند که زمینه‏ى دریافت الطاف الهى و نعمت‏هاى ویژه مى‏ شود.
البتّه گاهى الطاف ویژه به خاطر پاداش عملى است که والدین انسان داشته‏اند و خداوند مزد کارشان را به نسل آنان عطا مى‏کند. همان گونه که در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پیامبر را مأمور مى‏کند دیوارى را که گنجى زیر آن بود و از آنِ کودکان یتیمى بود تعمیر کنند تا در آینده از آن گنج استفاده نمایند، زیرا والدین کودکان نیکوکار و صالح بوده‏اند. «وکان ابوهما صالحا»
تعلیمات ویژه‏ى الهى‏
خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها یاد کرده است از جمله:
1. آدم، علوم همه‏ى اشیا. «و علّم آدم الاسماء کلّها»
2. خضر، علوم باطنى وتأویل. (تا موسى شاگردش شود) «هل اتّبعک على ان تعلّمَن...»
3. یوسف، علم تعبیر خواب. «علّمنى ربّى»
4. داوود، علم زره‏سازى. «و علّمناه صَنعة لَبوس»
5. سلیمان، علم زبان پرندگان. «علّمنا منطق الطیر»
6. معاون سلیمان، علمى که با آن تخت سلطنتى را از کشورى به کشور دیگر مى‏آورد. «قال الّذى عنده علم من الکتاب»
7. طالوت، علوم نظامى. «و زاده بسطة فى العلم والجسم»
8. رسول‏اکرم وسایر انبیا، علوم غیب. «فلایظهر على‏غیبه احدا الاّ مَنِ‏ارتضى من‏رسول»


پیام ها
1- علم انبیا لدنّى است و به الهام الهى به آنان عطا شده است. «آتینا»
2- احترام و شئون افراد را حفظ کنیم. (اوّل نام پدر آمده است بعد نام پسر) «داود و سلیمان»
3- در میان نعمت‏هاى الهى، حساب علم جداست. «آتینا... علماً»
4- علم، زمانى ارزش دارد که در اختیار افراد صالح قرار گیرد. «آتینا داود وسلیمان علماً»
5 - بهترین جمله براى شکر الهى، «الحمدللّه» است. «الحمدللّه»
6- علم، یکى از ملاک‏هاى برترى است. «آتینا... علماً... فضّلنا»
7- برخى از بندگان خداوند از داوود و سلیمان هم برترند. «فضّلنا على کثیر»
8 - در هیچ مقامى خود را برتر از همگان ندانیم. «على کثیر»

منبع:پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:42

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی