display result search
منو
تفسیر آیه 17 - 21 سوره طه

تفسیر آیه 17 - 21 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 20 دقیقه مدت قطعه
  • 215 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 17 - 21

وَمَا تِلْکَ بِیَمِینِکَ یَا مُوسَى‏

قَالَ هِىَ عَصَاىَ أَتَوَکَّؤُاْ عَلَیْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى‏ غَنَمِى وَ لِىَ فِیهَا مَآرِبُ أُخْرَى‏

قَالَ أَلْقِهَا یَا مُوسَى‏

فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِىَ حَیَّةٌ تَسْعَى‏

قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِیدُهَا سِیرَتَهَا الْأُوْلَى‏

ترجمه

و (خداوند فرمود:) اى موسى! آنچه به دست راست توست چیست؟
(موسى) گفت: این عصاى من است که بر آن تکیه مى‏دهم و با آن براى گوسفندانم (از درختان) برگ مى‏ریزم ودر آن منافع دیگرى (نیز) براى من است.
(خداوند) فرمود: اى موسى! عصا را بیفکن. پس (موسى) آن را افکند، پس ناگهان آن (عصا) مارى شد که مى‏ شتافت.
(خداوند) فرمود: آن را بگیر و نترس، ما بزودى آن را به حالت اولیّه‏اش بر مى‏ گردانیم.


انسان‏ها به طور طبیعى از خطر و عوامل شرّ و ضرر مى ‏ترسند و از رویارویى با آن پرهیز مى‏ کنند و بدیهى است موسى (ع) نیز که انسان است بترسد، آنچه مورد انتقاد و مذمّت است، تأثّر، خشیت و اضطراب قلبى از غیر خداست که مخالف شجاعت و از صفات رذیله است و البتّه موسى از آن دور بوده است.
شاید ترس موسى (ع) به خاطر آن بود که فرمان «القها» را مثل فرمان «فاخلع نعلیک» براى احترام مى ‏پنداشت، امّا همین که تبدیل به مار شد، جا خورد.
اصلاً همین ترس، خود دلیلى بر معجزه بودن این واقعه است، وگرنه، ساحرى که خودش مى‏ داند سحرش واقعیّت ندارد، از سحر و جادوى خود نمى‏ترسد.
خداوند در هر لحظه به میلیون‏ها بى‏جان، جان مى ‏دهد و یا جان میلیون‏ها جاندار را مى ‏گیرد، در اینجا نیز به عصاى بى‏ جان، جان داد و سپس آن را گرفت و بار دیگر عصا شد. آیا او نمى‏ تواند انسان زنده را بمیراند و دوباره او را به صورت اولیّه‏اش در آورد؟
به راستى اگر نظر الهى چوب را اژدها مى‏ کند، پس اگر بر ما نظر لطفى کند چه مى ‏شود؟! و اگر نظر کرده‏ او سحر تمامى ساحران را مى‏ بلعد، آیا نظر او بر قلب ما همه وسوسه ‏ها را نخواهد بلعید؟!
در همین ابتداى کار براى موسى دو معجزه صورت گرفت، یکى اینکه عصا به اژدها تبدیل شد، «فاذا هى حَیّة تَسعى» و دیگر اینکه اژدها به صورت عصاى اوّلیه در آمد. «سیرتها الاولى»

پیام ها
1- خداوند براى قدرت نمایى خود، حتّى از نزدیک ‏ترین و ساده‏ ترین ابزارها نیز استفاده مى ‏کند. «و ما تلک بیمینک یا موسى»
2- با بهره‏ بردارى از ابزارهاى چند منظوره مى‏ توان از حجم کمتر استفاده‏ بیشترى برد. «اَتَوکّؤ علیها واهُشّ بها ...»
3- تکیه بر عصا و ابزار مادّى، با توکّل بر خداوند منافاتى ندارد. «اتوکّؤ علیها»
4- چوپانى شغل اکثر انبیا بوده است. «اهُشّ بها على غنمى»
5 - تمرین، تجربه و آمادگى قبل از دعوت ضرورى است. موسى (ع) که مى‏ خواهد در برابر فرعون عصا را بیفکند تا اژدها شود، باید خودش قبلاً صحنه را دیده باشد. «فالقاها فاذا هى حَیّة تسعى»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 20:58

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی