- 6712
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 - 15 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 13 -15
وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى
إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَاْ فَاعْبُدْنِى وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِى
إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى
ترجمه
و من تو را (به پیامبرى) برگزیده ام، پس به آنچه وحى مى شود گوش فراده.
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.
همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مى خواهم (زمان) آن را مخفى کنم تا هرکس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود.
یکى از اسامى قیامت، ساعت است. بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت به کار رفته است.
پیام ها
1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مى شوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتک»
2- باید کلمات وحى را با تمام وجود و با جان و دل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع».
3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى» توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
8 - نماز، اوّلین دستور کار و برنامهى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة»
9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة»
10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذکرى»
11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مى شود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مىپرسند.
12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذکرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذکر اللّه تَطمئنّ القلوب» چنانکه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذکرونى اَذکرکم»
13- توحید و معاد، اوّلین پیامهاى الهى براى بشر است. «لاالهالاّانَا، السّاعة آتیة»
14- از زمان وقوع قیامت، هیچ کس به جز خدا آگاه نیست. «اَکاد اُخفیها»
15- برپایى قیامت حتمى است، «انّالساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها»
16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَکاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حکمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. کسى که ساعت آمدن میهمان را نمى داند، دائماً آمادگى خود را حفظ مى کند.
17- با پنهانى زمان قیامت است که پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و کوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى»
18- پاداش و کیفر دنیوى کامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى»
19- در قیامت، اجراى قانون و پاداش وکیفر در حقّ همه یکسان است. «کلّ نفس»
20- پاداش بر اساس سعى و تلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى
إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَاْ فَاعْبُدْنِى وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِى
إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى
ترجمه
و من تو را (به پیامبرى) برگزیده ام، پس به آنچه وحى مى شود گوش فراده.
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.
همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مى خواهم (زمان) آن را مخفى کنم تا هرکس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود.
یکى از اسامى قیامت، ساعت است. بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت به کار رفته است.
پیام ها
1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مى شوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتک»
2- باید کلمات وحى را با تمام وجود و با جان و دل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع».
3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى» توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
8 - نماز، اوّلین دستور کار و برنامهى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة»
9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة»
10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذکرى»
11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مى شود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مىپرسند.
12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذکرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذکر اللّه تَطمئنّ القلوب» چنانکه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذکرونى اَذکرکم»
13- توحید و معاد، اوّلین پیامهاى الهى براى بشر است. «لاالهالاّانَا، السّاعة آتیة»
14- از زمان وقوع قیامت، هیچ کس به جز خدا آگاه نیست. «اَکاد اُخفیها»
15- برپایى قیامت حتمى است، «انّالساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها»
16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَکاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حکمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. کسى که ساعت آمدن میهمان را نمى داند، دائماً آمادگى خود را حفظ مى کند.
17- با پنهانى زمان قیامت است که پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و کوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى»
18- پاداش و کیفر دنیوى کامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى»
19- در قیامت، اجراى قانون و پاداش وکیفر در حقّ همه یکسان است. «کلّ نفس»
20- پاداش بر اساس سعى و تلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است