display result search
منو
تفسیر آیه 13 - 15 سوره طه

تفسیر آیه 13 - 15 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 15 دقیقه مدت قطعه
  • 338 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 13 -15

وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى‏

إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَاْ فَاعْبُدْنِى وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِى

إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى‏ کُلُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى‏

ترجمه

و من تو را (به پیامبرى) برگزیده ‏ام، پس به‏ آنچه وحى مى‏ شود گوش فراده.
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.
همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مى‏ خواهم (زمان) آن را مخفى کنم تا هرکس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود.


یکى از اسامى قیامت، ساعت است. بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت به کار رفته است.


پیام ها
1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مى‏ شوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتک»
2- باید کلمات وحى را با تمام وجود و با جان و دل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع».
3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى» توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
8 - نماز، اوّلین دستور کار و برنامه‏ى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة»
9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة»
10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذکرى»
11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مى‏ شود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مى‏پرسند.
12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذکرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذکر اللّه تَطمئنّ القلوب» چنانکه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذکرونى اَذکرکم»
13- توحید و معاد، اوّلین پیام‏هاى الهى براى بشر است. «لااله‏الاّانَا، السّاعة آتیة»
14- از زمان وقوع قیامت، هیچ کس به جز خدا آگاه نیست. «اَکاد اُخفیها»
15- برپایى قیامت حتمى است، «انّ‏الساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها»
16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَکاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حکمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. کسى که ساعت آمدن میهمان را نمى‏ داند، دائماً آمادگى خود را حفظ مى‏ کند.
17- با پنهانى زمان قیامت است که پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و کوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى»
18- پاداش و کیفر دنیوى کامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى»
19- در قیامت، اجراى قانون و پاداش وکیفر در حقّ همه یکسان است. «کلّ نفس»
20- پاداش بر اساس سعى و تلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 15:02

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی