display result search
منو
تفسیر آیه 103 و 104 سوره کهف

تفسیر آیه 103 و 104 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 419 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 104 و 103

قُلْ هَلَ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَلاً

الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِى الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً

ترجمه

بگو: آیا شما را خبر دهم که زیانکارترین مردم کیست؟
آنان که در زندگى دنیا تلاششان گم و نابود مى‏ شود، در حالى که مى ‏پندارند (همچنان) کار شایسته و نیک انجام مى‏ دهند.


در روایات، این آیه به منکران ولایت امیرمؤمنان و کسانى که در انجام حج، امروز و فردا مى‏ کنند تفسیر شده است.
حضرت على‏ (ع) فرمود: مصداق آیه، اهل کتابند که در آغاز برحق بودند، سپس بدعت‏هایى در دین گذاشتند و گمان مى‏ کردند که کار نیکى انجام مى‏ دهند. آنگاه فرمود: «و ما اهل النهر منهم ببعید»، نهروانیان دست کمى از آنان ندارند.
امام حسین‏ (ع) در دعاى عرفه مى ‏فرماید: خدایا خوبى‏هاى ما بدى است و حقیقت‏هاى ما ادّعایى بیش نیست.
همان گونه که بهره‏ مندى‏ها متفاوت و داراى درجاتى است؛ دو برابر، چند برابر، ده برابر: «ضعف، اضعاف، عشرة امثالها» و گاهى هفت صد برابر، «فى کلّ سنبلةٍ مأة حبّة» و گاهى فوق تصوّر، «فلا تعلم نفسٌ ما اُخفى لهم»، ضرر و زیان‏ها نیز داراى مراحل و تفاوت‏هایى است:
الف: گاهى معامله‏ى بدى است. «بئسما اشتروا»
ب: گاهى سودى ندارد. «فما ربحت تجارتهم»
ج: گاهى خسارت است. «اشتروا الضّلالة بالهدى»
د: گاهى غرق در زیان است. «لفى خسر»
ه: گاهى خسارت بزرگ و آشکار است. «خسراناً مبینا»
و: گاهى خسارت در تمام ابعاد است. «بالأخسرین اعمالاً»
زیانکاران چند گروهند:
الف: گروهى که کار نیک نمى‏ کنند.
ب: گروهى که براى دنیا کار مى‏ کنند، نه آخرت.
ج: گروهى که کار مى ‏کنند و مى‏ دانند که کارشان صحیح نیست.
د: گروهى که در زیانند و مى‏پندارند که سود مى‏برند.
سه گروه اوّل، ممکن است با توبه به فکر اصلاح خود و جبران بیفتند، ولى گروه چهارم چون به فکر چاره نمى‏ افتند، بدترین مردمند. مثل راهبان مسیحى که خود را از لذّات حلال دنیا محروم مى‏ کنند ومورد انتقاد انبیا نیز هستند، یا مثل زاهدنماهاى ریاکار.
کسانى که اعتقادات صحیحى ندارند و از پندارهاى باطل خود پیروى مى ‏کنند، تنها در یک عمل خسارت نمى ‏کنند، بلکه در همه‏ برنامه‏ ها زیان مى‏ بینند. زیرا معیار ارزش هر کارى انگیزه‏ درست آن است و قرآن نیز با تعابیرى همچون: «أحسب، یحسبون، لا یحسبنّ، أفحسبتم و...» از حسابگرى‏ هاى متّکى به خیال و پندار بى‏ اساس، انتقاد کرده است.


پیام ها
1- پیامبر مأمور بیان سود و زیان واقعى مردم است. «قل... اعمالا»
2- شیوه‏ پرسش و پاسخ، از بهترین روش هاى آموزش و تربیت است. «هل ...»
3- انسان در معرض غفلت از سود و زیان خویش است. «هل ننبّئکم...»
4- هیچ عملى محو نمى ‏شود، گرچه به نظر گم مى‏ شود. «ضلّ سعیهم»
5 - تکیه بر خیال نکنیم و واقع‏‌گرا باشیم. «یحسبون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی