- 4533
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 94 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 94
قَالُواْ یَذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلَى أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدّاً
ترجمه
(آن مردم) گفتند: اى ذوالقرنین! همانا (قوم) یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد مى کنند، آیا ما براى تو خرج و هزینه اى قرار دهیم تا میان ما وآنان سدّى ایجاد کنى (تا از شرّشان ایمن شویم)؟
«خراج» چیزى است که از زمین خارج مى شود، و «خَرج» به آنچه از مال خارج مى گردد گفته مى شود.
مفسّران و مورّخان، با استفاده از قرائن موجود مى گویند: مراد از یأجوج و مأجوج همان قبایل مغول و تاتار مى باشند.
در روایتى از امیرمؤمنان على (ع) مى خوانیم: ذوالقرنین قومى را یافت که به او گفتند: قوم یأجوج و مأجوج پشت این کوه هستند و هنگام برداشت محصول و میوه ها هجوم آورده و همه را غارت یا نابود مى کنند، آیا ما براى تو سالیانه هزینه اى را قرار دهیم تا براى ما سدّى بسازى.
پیام ها
1- هرجا مردم احساس نیاز کردند، سرمایه گذارى هم مى کنند. «فهل نجعل لک خرجاً» در آیه 77 این سوره مردم قطعه نانى به دو پیامبر خدا ندادند، ولى در این آیه، حاضرند سرمایه گذارى کلان کنند.
2- اولیاى خدا بهترین کسانى اند که مى توانند ایجاد امنیّت کنند و گره گشاى مردم باشند. «یا ذا القرنین...تجعل بیننا... سدّاً»
3- نیاز به امنیّت بیش از مسکن و لباس است. «نجعل لک خرجاً على أن تجعل... سدّاً» (مردمى که در برابر خورشید، سایه بان ولباس نداشتند، از ذوالقرنین امنیّت خواستند، نه پوشش.)
4- در جوامع انسانى، امنیّت و آسایش از اهمیّت ویژه اى برخوردار است. «تجعل بیننا وبینهم سدّاً» لذا سختترین کیفرها نیز براى برهم زنندگان امنیّت است.
5 - حبس و محدود کردن تبهکاران، جایز است. «سدّاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ یَذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلَى أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدّاً
ترجمه
(آن مردم) گفتند: اى ذوالقرنین! همانا (قوم) یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد مى کنند، آیا ما براى تو خرج و هزینه اى قرار دهیم تا میان ما وآنان سدّى ایجاد کنى (تا از شرّشان ایمن شویم)؟
«خراج» چیزى است که از زمین خارج مى شود، و «خَرج» به آنچه از مال خارج مى گردد گفته مى شود.
مفسّران و مورّخان، با استفاده از قرائن موجود مى گویند: مراد از یأجوج و مأجوج همان قبایل مغول و تاتار مى باشند.
در روایتى از امیرمؤمنان على (ع) مى خوانیم: ذوالقرنین قومى را یافت که به او گفتند: قوم یأجوج و مأجوج پشت این کوه هستند و هنگام برداشت محصول و میوه ها هجوم آورده و همه را غارت یا نابود مى کنند، آیا ما براى تو سالیانه هزینه اى را قرار دهیم تا براى ما سدّى بسازى.
پیام ها
1- هرجا مردم احساس نیاز کردند، سرمایه گذارى هم مى کنند. «فهل نجعل لک خرجاً» در آیه 77 این سوره مردم قطعه نانى به دو پیامبر خدا ندادند، ولى در این آیه، حاضرند سرمایه گذارى کلان کنند.
2- اولیاى خدا بهترین کسانى اند که مى توانند ایجاد امنیّت کنند و گره گشاى مردم باشند. «یا ذا القرنین...تجعل بیننا... سدّاً»
3- نیاز به امنیّت بیش از مسکن و لباس است. «نجعل لک خرجاً على أن تجعل... سدّاً» (مردمى که در برابر خورشید، سایه بان ولباس نداشتند، از ذوالقرنین امنیّت خواستند، نه پوشش.)
4- در جوامع انسانى، امنیّت و آسایش از اهمیّت ویژه اى برخوردار است. «تجعل بیننا وبینهم سدّاً» لذا سختترین کیفرها نیز براى برهم زنندگان امنیّت است.
5 - حبس و محدود کردن تبهکاران، جایز است. «سدّاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است