display result search
منو
تفسیر آیه 87 و 88 سوره کهف

تفسیر آیه 87 و 88 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 233 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 87 و 88

قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ یُرَدُّ إِلَى‏ رَبِّهِ فَیُعَذِّبُهُ عَذَاباً نُّکْراً

وَأَمَّا مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُ جَزَآءً الْحُسْنَى‏ وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا یُسْراً

ترجمه

(ذوالقرنین) گفت: امّا هر کس ستم کند، او را عذاب خواهیم کرد، سپس به سوى پروردگارش باز گردانده مى‏ شود، او هم وى را به سختى عذاب مى ‏کند.
و امّا هر کس ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهد، پس پاداش بهتر براى اوست و براى او از سوى خود، آسانى مقرّر خواهیم داد.

پیام ها
1- کفر و شرک، ظلم است. در مقابل ایمان، به جاى شرک، ظلم به کار رفته است «امّا مَن ظَلَم... امّا من آمن»
2- حکومت اسلامى حقّ دارد با مشرکان برخوردى تند داشته باشد. «مَن ظَلَم فسوف نُعذّبه»
3- ذوالقرنین به امید توبه‏ ستمگران بود و لذا در کیفر آنان شتابى نکرد. «مَن ظَلم فسوف نُعذّبه»
4- عذاب دنیا، مانع کیفر آخرت نیست. «نُعذّبه، فیُعذّبه»
5 - کیفر دنیوى، شناخته شده و معلوم است، ولى عذاب آخرت ناشناخته است. «عذاباً نُکرا»
6- با نیکان و بدان نباید یکسان برخورد کرد، چه از موضع فرد، چه حکومت. «امّا مَن ظلم ... امّا مَن آمن»
7- ذوالقرنین، مجرى دستورهاى الهى بود. در آیه‏ قبل به او سفارش برخورد نیکو شد: «تتخّذ فیهم حسناً» و در اینجا فرمود: «فله جزاءً الحسنى»
8 - رهبران الهى باید با قوانین آسان بر مردم، حکومت کنند. «سنقول له من أمرنا یُسراً»
9- برخورد شدید با ستمگران و نرمش با مؤمنان، شیوه‏ رهبران الهى است. «عذاباً نُکراً... أمرنا یُسراً»
10- وظیفه رهبر و حاکم الهى، اجراى عدالت و مبارزه با ظلم و آسان کردن مقرّرات اجتماعى است. «عذاباً نُکراً... أمرنا یُسرا»
11- در تشویق و پاداش سرعت بگیرید، ولى در کیفر و عذاب عجله نکنید. حرف «سین» در «سنقول» نشانه تسریع و حرف «سوف» نشانه تأخیر است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی