- 2246
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 55 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 55
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن یُؤْمِنُواْ إِذْ جَآءَهُمُ الْهُدَى وَیَسْتَغْفِرُواْ رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِیَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِینَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلاً
ترجمه
و چه چیزى مردم را پس از آنکه هدایت براى آنان آمد، از ایمان آوردن و آمرزش خواهى از پروردگارشان باز داشت؟ جز آنکه (خواستند) سنّت خداوند دربارهى پیشینیان (که عذاب الهى بود) براى آنان (نیز) بیاید، یا آنکه عذاب، رویاروى آنان قرار گیرد!
«قُبل» یا به معناى مقابل و رو در رو است و یا جمع «قبیل» و اشاره به انواع مختلف عذاب.
پیام ها
1- سرباز زدن از ایمان با دیدن آن همه آیات، نشانه جدالگرى انسان است. «جدلا و ما منع الناس»
2- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى کند تا هیچ راه و بهانه اى براى کفر باقى نماند. «و ما منع النّاس»
3- تنها ایمان کافى نیست، استغفار از لغزشها هم لازم است. «یؤمنوا، یستغفروا»
4- لازمه ربوبیّت او، باز گذاردن راه توبه و استغفار است. «ویستغفروا ربّهم»
5 - تاریخ، سنّتهاى ثابتى دارد که باید از آن درس گرفت. «سنّة الاوّلین»
6- موعظه واستدلال همه جا کارساز نیست، گاهى عقوبت لازم است. «یأتیهم العذاب» گاهى هیچ یک از عوامل تربیت از قبیل: وحى آسمانى، تبلیغ دائمى، مشاهده تاریخ و عبرتها، در انسان لجوج اثر ندارد.
7- ایمان و استغفار، مانع عذاب الهى است. «یؤمنوا... یستغفروا...یاتیهم العذاب»
8 - دست خدا براى عذاب باز است، چه عذابى از نوع پیشینیان یا عذابى جدید. «سنّة الأوّلین او یأتیهم العذاب قبلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن یُؤْمِنُواْ إِذْ جَآءَهُمُ الْهُدَى وَیَسْتَغْفِرُواْ رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِیَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِینَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلاً
ترجمه
و چه چیزى مردم را پس از آنکه هدایت براى آنان آمد، از ایمان آوردن و آمرزش خواهى از پروردگارشان باز داشت؟ جز آنکه (خواستند) سنّت خداوند دربارهى پیشینیان (که عذاب الهى بود) براى آنان (نیز) بیاید، یا آنکه عذاب، رویاروى آنان قرار گیرد!
«قُبل» یا به معناى مقابل و رو در رو است و یا جمع «قبیل» و اشاره به انواع مختلف عذاب.
پیام ها
1- سرباز زدن از ایمان با دیدن آن همه آیات، نشانه جدالگرى انسان است. «جدلا و ما منع الناس»
2- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى کند تا هیچ راه و بهانه اى براى کفر باقى نماند. «و ما منع النّاس»
3- تنها ایمان کافى نیست، استغفار از لغزشها هم لازم است. «یؤمنوا، یستغفروا»
4- لازمه ربوبیّت او، باز گذاردن راه توبه و استغفار است. «ویستغفروا ربّهم»
5 - تاریخ، سنّتهاى ثابتى دارد که باید از آن درس گرفت. «سنّة الاوّلین»
6- موعظه واستدلال همه جا کارساز نیست، گاهى عقوبت لازم است. «یأتیهم العذاب» گاهى هیچ یک از عوامل تربیت از قبیل: وحى آسمانى، تبلیغ دائمى، مشاهده تاریخ و عبرتها، در انسان لجوج اثر ندارد.
7- ایمان و استغفار، مانع عذاب الهى است. «یؤمنوا... یستغفروا...یاتیهم العذاب»
8 - دست خدا براى عذاب باز است، چه عذابى از نوع پیشینیان یا عذابى جدید. «سنّة الأوّلین او یأتیهم العذاب قبلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است