- 5877
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 71 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 71
یَوْمَ نَدْعُواْ کُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ فَمَنْ أُوتِىَ کِتَبَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَبَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً
ترجمه
روزى که هر گروهى از مردم را با پیشوایشان فرامى خوانیم، پس هر کس نامهى عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه خود را (با شادى) مى خوانند و کمترین ستمى بر آنان نمى شود.
«فَتیل»، رشتهى باریک میان شکاف هسته خرماست، کنایه از چیز بسیار اندک و کوچک و حقیر مىباشد.
قرآن از دو گونه پیشوا نام برده است: یکى امام نور و هدایت، «ائمّةً یهدون بأمرنا» و دیگرى امام نار و ضلالت، «ائمّةً یدعون الى النّار» که گروه دوّم، با زور و تهدید و تطمیع و تحقیر، مردم را به اطاعت خود وامى دارند.
ابوبصیر به امام صادقعلیه السلام گفت: «أشهد أنّک اِمامى»، گواهى مىدهم که تو امام من هستى. امام فرمود: در قیامت، هر گروهى با امامشان محشور مى شوند، خورشیدپرستان با خورشید و ماه پرستان با ماه.
پیام ها
1- قیامت رافراموش نکنیم. «یوم ندعوا»
2- تقسیمبندى مردم در قیامت، براساس رهبرانشان خواهد بود. «کلّ اُناس باِمامهم»
3- انسان، ناگزیر الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مىکند. «کلّ اُناس بامامهم»
4- مسلمان نباید در مسائل رهبرى، منزوى و بىتفاوت باشد. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم» زیرا در قیامت به همراه او محشور مىشود.
5 - آثار مسأله انتخاب رهبرى و اطاعت از او، تا دامنهى قیامت ادامه دارد. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم»
6- قیامت، نه تنها دادگاه افراد، بلکه محکمهى بزرگ امّتها و ملّتها و احزاب و مکتبها و حکومتها نیز هست. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم»
7- امامت و ولایت، در متن زندگى مطرح است، نه آنکه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشیهى زندگى باشد. رهبر، زمینهساز سعادت یا شقاوت مردم مى باشد. «کلّ اُناس باِمامهم»
8 - در قیامت، نیکان از خواندن نامهى عمل خود شاد مى شوند. «یقرئون کتابهم» و یکدیگر را صدا مىزنند که بیایید نامهى مرا بخوانید. «هاؤم اقروا کتابیه»
9- انسان عملکرد خود رابه صورت مکتوب دریافت خواهد کرد. «کتابه»
10- محاکمهى انسانها در قیامت بر اساس دلائل و اسناد مکتوب است. «و لایُظلَمون فَتیلا»
11- کیفر و پاداش در قیامت، صددرصد عادلانه است. «ولا یُظلَمون فتیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَوْمَ نَدْعُواْ کُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ فَمَنْ أُوتِىَ کِتَبَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَبَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً
ترجمه
روزى که هر گروهى از مردم را با پیشوایشان فرامى خوانیم، پس هر کس نامهى عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه خود را (با شادى) مى خوانند و کمترین ستمى بر آنان نمى شود.
«فَتیل»، رشتهى باریک میان شکاف هسته خرماست، کنایه از چیز بسیار اندک و کوچک و حقیر مىباشد.
قرآن از دو گونه پیشوا نام برده است: یکى امام نور و هدایت، «ائمّةً یهدون بأمرنا» و دیگرى امام نار و ضلالت، «ائمّةً یدعون الى النّار» که گروه دوّم، با زور و تهدید و تطمیع و تحقیر، مردم را به اطاعت خود وامى دارند.
ابوبصیر به امام صادقعلیه السلام گفت: «أشهد أنّک اِمامى»، گواهى مىدهم که تو امام من هستى. امام فرمود: در قیامت، هر گروهى با امامشان محشور مى شوند، خورشیدپرستان با خورشید و ماه پرستان با ماه.
پیام ها
1- قیامت رافراموش نکنیم. «یوم ندعوا»
2- تقسیمبندى مردم در قیامت، براساس رهبرانشان خواهد بود. «کلّ اُناس باِمامهم»
3- انسان، ناگزیر الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مىکند. «کلّ اُناس بامامهم»
4- مسلمان نباید در مسائل رهبرى، منزوى و بىتفاوت باشد. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم» زیرا در قیامت به همراه او محشور مىشود.
5 - آثار مسأله انتخاب رهبرى و اطاعت از او، تا دامنهى قیامت ادامه دارد. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم»
6- قیامت، نه تنها دادگاه افراد، بلکه محکمهى بزرگ امّتها و ملّتها و احزاب و مکتبها و حکومتها نیز هست. «ندعوا کلّ اُناسٍ بامامهم»
7- امامت و ولایت، در متن زندگى مطرح است، نه آنکه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشیهى زندگى باشد. رهبر، زمینهساز سعادت یا شقاوت مردم مى باشد. «کلّ اُناس باِمامهم»
8 - در قیامت، نیکان از خواندن نامهى عمل خود شاد مى شوند. «یقرئون کتابهم» و یکدیگر را صدا مىزنند که بیایید نامهى مرا بخوانید. «هاؤم اقروا کتابیه»
9- انسان عملکرد خود رابه صورت مکتوب دریافت خواهد کرد. «کتابه»
10- محاکمهى انسانها در قیامت بر اساس دلائل و اسناد مکتوب است. «و لایُظلَمون فَتیلا»
11- کیفر و پاداش در قیامت، صددرصد عادلانه است. «ولا یُظلَمون فتیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است