display result search
منو
تفسیر آیه 70 سوره اسراء

تفسیر آیه 70 سوره اسراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 448 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 70

وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَحَمَلْنَهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَهُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ وَفَضَّلْنَهُمْ عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً

ترجمه

و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا (بر مرکب‏ها) حمل کردیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریده ‏هاى خود برترى کامل دادیم.


کرامت، گاهى کرامت معنوى واکتسابى ونزد خداست، مثل کرامتى که خاصّ اهل تقواست. «اِنّ اَکرمَکم عنداللّه اتقاکم» و گاهى کرامت در آفرینش است، نظیر «احسن تقویم» که در خلقت انسان آمده است. مراد از «کَرّمنا» در این آیه، احتمالاً وجه دوّم باشد. کرامت انسان هم در خلقت و هوش و عقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسمانى و رهبرى معصوم، و مسجود فرشتگان واقع شدن.
انسان برتر از فرشته است، زیرا:
الف: انسان، مسجود فرشتگان است.
ب: فرشته، عقل محض است و شهوت ندارد و از این رو کمالش به ارزش کمال انسان نیست. هر که عقلش را بر شهوتش غلبه دهد، برتر از فرشته است.
ج: در شب معراج، جبرئیل به پیامبر گفت: تو امام باش تا به تو اقتدا کنم، زیرا خداوند شما را بر ما برترى داده است.
با آنکه خداوند بشر را بر همه‏ى موجودات، حتّى فرشتگان برترى داد، «فضّلناهم على کثیرٍ ممّن خلقنا» ولى سوء انتخاب و عمل ناپسند انسان او را به پست‏ ترین درجه «اسفل سافلین» و به مرتبه‏ى حیوانات و پست‏تر از آن پایین مى ‏آورد. «کمثل الحمار»، «کمثل الکلب»، «کالانعام بل هم اضلّ»، «کالحجارة او اشدّ...»
در آیه، براى انسان هم کرامت مطرح است، هم فضیلت. «کرّمنا، فضّلنا» شاید تفاوت این دو، عبارت باشد از:
الف: کرامت، امتیازى است که در دیگران نیست، امّا فضیلت، امتیازى است که در دیگران نیز هست.
ب: کرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش. ولى فضیلت اشاره به نعمت‏هایى است که با تلاش خود انسان همراه با توفیق الهى به دست آمده است.
ج: کرامت مربوط به نعمت‏هاى مادّى است، ولى فضیلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است.
سفر یکى از لوازم زندگى بشر، براى رفع نیازها و کسب تجربه ‏هاست، که خداوند اسباب آن را در خشکى و دریا، در اختیار بشر قرار داده و آن را به عنوان یکى از نعمت‏هاى خود برشمرده است.
به گفته‏ى بعضى مفسّران، «حمل در خشکى و دریا» اشاره به تسخیر تمام قواى زمینى و دریایى به دست بشر است، نه فقط سوار شدن بر کشتى و الاغ و مانند آن!
«طَیّبات»، اقسامى دارد: حیات طیّبه، ذرّیه‏ى طیّبه و رزق طیّب. و امام باقر (ع) مى‏فرماید: رزقِ طیّب همان علم مفید است.


پیام ها
1- توجّه انسان به مقام و کرامت خود، سبب شکر و دورى از کفران است. «بماکفرتم... و لقد کرّمنا»
2- نه تنها حضرت آدم، بلکه نسل انسان مورد کرامت و برترى و گرامیداشت است. «کرّمنا بنى‏آدم»
3- تفاوت انسان با جانداران دیگر و برترى او، بسیار زیاد است. «لقد کرّمنا...فضّلناهم... تفضیلاً»
4- زمینه‏ هاى رشد و کمال انسان از سوى خداست. «کرّمنا، حملنا، رزقنا، فضّلنا، خلقنا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:18

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    مگه انسان اشرف مخلوقات نیست ؟؟ پس چرا در معنی این آیه نوشته شده که ما فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات دیگر برتری آشکار بخشیدیم ؟؟ چرا ننوشته بر همه مخلوقلت دیگر برتری آشکار بخشیدیم؟؟ مگه در بین مخلوقات خدا چیزی هست که از انسان بالاتر و یا هم سطح با انسان باشد ؟؟
  • کاربر مهمان
    خدا حفظتون کنه عالی بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی