- 7222
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 92 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 92
وَلَا تَکُونُواْ کَالَّتِى نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکَثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمَنَکُمْ دَخَلَا بَیْنَکُمْ أَن تَکُونَ أُمَّةٌ هِىَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا یَبْلُوکُمُ اللَّهُ بِهِ وَلَیُبَیِّنَنَّ لَکُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ مَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ
ترجمه
و مانند آن زن نباشید که بافته خویش را پس از محکم بافتن، رشته رشته مى کرد، (بدینگونه که شما) سوگندهاى خود را دستاویز (فریب و خیانت) میان خودتان مى گیرید به خیال آنکه گروهى از گروه دیگرى بیشتر است، (به خاطر تعداد یا منافع گروهى، ایمانى که با گروه ضعیف بسته اید بشکنید) جز این نیست که خداوند شما را با آن سوگندها، آزمایش مى کند و حتماً آنچه را که در آن اختلاف مى کردید در قیامت برایتان روشن خواهد ساخت.
در تاریخ آمده که زن بى خردى در نیمى از روز پنبه و پشمى را مى بافت و در نیمِ دیگر بافته خود را وامى تابید، کار او یک ضرب المثل شد که قرآن نیز براى کسانى که زحمات خود را هدر، و پیمان هاى خود را مى شکنند بکه ار برده است.
فاطمه زهرا در مسجد مدینه در خطبه اى که علیه حاکمان وقت ایراد فرمود، این آیه را تلاوت کرد که مثال شما به خاطر پیمان شکنى نسبت به بیعتى که در غدیرخم با على (ع) داشتید، مثال همان زنى است که مى بافت و سپس بافته خود را پنبه مى کرد.
مثال ها و ضرب المثل هاى قرآن به نحوى است که در همه مکانها و زمانها تازگى و روشنى و طبیعى بودن خود را حفظ مى کند و از کودک دبستانى تا فیلسوف را اشباع مى کند.
جمله «أن تکون اُمّة هى اربى من اُمّةٍ» را دو گونه مى توان تفسیر کرد:
الف: شما به خاطر قدرت و کثرت گروهى، پیمانى را که با گروه کوچکتر بسته اید نشکنید.
ب: شما به خاطر آنکه ابرقدرت شده اید، پیمان خود را با گروه هاى کوچک نشکنید.
پیام ها
1- پیمان شکنى، هدر دادن زحمات گذشته است. «نقضت غزلها»
2- هرچه پیمان محکمتر بسته شود، شکستن آن زشت تر است. «من بعد قوّةٍ»
3- پیمان شکنى پى درپ ى، ننگ بیشترى دارد. («انکاثاً» جمع «نکث»)
4- با مقدّسات بازى نکنیم. (مقدّسات را دستاویز و وسیله خدعه قرار ندهیم) «تتخذون ایمانکم دخلاً»
5 - قدرت و تعداد و هیاهوهاى سیاسى و اقتصادى، زمینه پیمان شکنى است. «ان تکون اُمة هى اربى من اُمّةٍ»
6- یکى از ابزار آزمایش، وفاى به تعهدات است. «یبلوکم اللَّه به»
7- یاد معاد، عامل تقوا و مراعات پیمانها است. «و لیبیّننّ لکم یوم القیامة»
منبع: ئپایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تَکُونُواْ کَالَّتِى نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکَثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمَنَکُمْ دَخَلَا بَیْنَکُمْ أَن تَکُونَ أُمَّةٌ هِىَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا یَبْلُوکُمُ اللَّهُ بِهِ وَلَیُبَیِّنَنَّ لَکُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ مَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ
ترجمه
و مانند آن زن نباشید که بافته خویش را پس از محکم بافتن، رشته رشته مى کرد، (بدینگونه که شما) سوگندهاى خود را دستاویز (فریب و خیانت) میان خودتان مى گیرید به خیال آنکه گروهى از گروه دیگرى بیشتر است، (به خاطر تعداد یا منافع گروهى، ایمانى که با گروه ضعیف بسته اید بشکنید) جز این نیست که خداوند شما را با آن سوگندها، آزمایش مى کند و حتماً آنچه را که در آن اختلاف مى کردید در قیامت برایتان روشن خواهد ساخت.
در تاریخ آمده که زن بى خردى در نیمى از روز پنبه و پشمى را مى بافت و در نیمِ دیگر بافته خود را وامى تابید، کار او یک ضرب المثل شد که قرآن نیز براى کسانى که زحمات خود را هدر، و پیمان هاى خود را مى شکنند بکه ار برده است.
فاطمه زهرا در مسجد مدینه در خطبه اى که علیه حاکمان وقت ایراد فرمود، این آیه را تلاوت کرد که مثال شما به خاطر پیمان شکنى نسبت به بیعتى که در غدیرخم با على (ع) داشتید، مثال همان زنى است که مى بافت و سپس بافته خود را پنبه مى کرد.
مثال ها و ضرب المثل هاى قرآن به نحوى است که در همه مکانها و زمانها تازگى و روشنى و طبیعى بودن خود را حفظ مى کند و از کودک دبستانى تا فیلسوف را اشباع مى کند.
جمله «أن تکون اُمّة هى اربى من اُمّةٍ» را دو گونه مى توان تفسیر کرد:
الف: شما به خاطر قدرت و کثرت گروهى، پیمانى را که با گروه کوچکتر بسته اید نشکنید.
ب: شما به خاطر آنکه ابرقدرت شده اید، پیمان خود را با گروه هاى کوچک نشکنید.
پیام ها
1- پیمان شکنى، هدر دادن زحمات گذشته است. «نقضت غزلها»
2- هرچه پیمان محکمتر بسته شود، شکستن آن زشت تر است. «من بعد قوّةٍ»
3- پیمان شکنى پى درپ ى، ننگ بیشترى دارد. («انکاثاً» جمع «نکث»)
4- با مقدّسات بازى نکنیم. (مقدّسات را دستاویز و وسیله خدعه قرار ندهیم) «تتخذون ایمانکم دخلاً»
5 - قدرت و تعداد و هیاهوهاى سیاسى و اقتصادى، زمینه پیمان شکنى است. «ان تکون اُمة هى اربى من اُمّةٍ»
6- یکى از ابزار آزمایش، وفاى به تعهدات است. «یبلوکم اللَّه به»
7- یاد معاد، عامل تقوا و مراعات پیمانها است. «و لیبیّننّ لکم یوم القیامة»
منبع: ئپایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است