display result search
منو
تفسیر آیه 71 سوره نحل

تفسیر آیه 71 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 223 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 71

وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِى الرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزْقِهِمْ عَلَى‏ مَا مَلَکَتْ أَیْمَنُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ‏

ترجمه

و خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر در روزى برترى داده است، پس کسانى که برترى داده شده ‏اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمى‏کنند تا آنکه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انکار مى‏ کنند؟


بعضى از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونى دارد؛ مثلاً ترحّم نسبت به دیگران کارى پسندیده است، ولى گاهى به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکارى بود بر گوسفندان. و یا آموزش کار پسندیده‏اى است، لیکن آموزش دادن به بعضى مثل دادنِ تیغ به دست زنگى مست است. لیکن رفتار عادلانه همه جا و نسبت به همه یک ارزش است و رعایت عدالت هیچگاه ناپسند نمى‏ شود. لیکن معناى عدالت، آن نیست که خداوند همه مردم را در یک درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمت‏ها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همکارى که براى زندگى اجتماعى یک ضرورت است از بین مى‏رود. قرآن در آیه 32 سوره زخرف مى‏ فرماید: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً» یعنى ما بعضى انسان‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. («سُخریاً» به معناى تسخیر و استخدام و «سِخریاً» به معناى استهزا است)
تفاوت مردم در رزق، یکى از برنامه‏هاى حکیمانه الهى است، زیرا اگر همه مردم یکسان و یکنواخت بهره مى‏ بردند، کمالات معنوى آنان ظاهر نمى‏ شد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنى پیدا مى‏ کند که تفاوت‏ هایى در میان انسان‏ ها باشد.
ممکن است معناى آیه این باشد که خداوند از بخل مردم انتقاد مى‏کند که چرا افراد کامیاب، زیردستان خود را در امکانات خود شریک نمى‏سازند و ممکن است معناى آیه چنین باشد که امکان انتقال بعضى نعمت‏ها به دیگران نیست، مثلاً چگونه مى‏توان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ کلام را به دیگران منتقل کرد. این تفاوت‏ها رمز تکامل و یکى از نعمت‏هاى الهى است. چرا آن را انکار مى‏کنید؟
گاهى کامیابى‏ها در اثر ظلم، حق‏کشى واستثمار به دست مى‏آید که اسلام این‏گونه درآمدها را حرام شمرده است، لیکن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طریق حلال و به صورت طبیعى است. مثل دو نفر که مشغول ماهیگیرى مى‏شوند، یکى صدها ماهى در تورى که او افکنده مى‏رود، ولى دیگرى چند ماهى به تور مى‏اندازد. در اینجا غنى و فقر، الهى است که براى آزمایش غنى و فقیر و بروز استعدادهاى آنهاست و هیچ جنبه‏ى منفى ندارد. این آیه نظر به این‏گونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضکم على بعض فى‏الرزق»
ابوذر از پیامبراکرم نقل مى‏کند که حضرت فرمودند، نسبت به بردگان خود مساوات داشته باشید، آنان برادر شما هستند، از لباسى که خود مى‏ پوشید به آنان بپوشانید و از غذایى که خود مى‏خورید به آنان بخورانید. «انّما هم اخوانکم فاکسوهم مما تکسون و اطعموهم مما تطعمون»
در روایات مى‏ خوانیم: افرادى جز با غنا وافرادى جز با فقر و تهیدستى، اصلاح نمى‏ شوند، بنابراین به خواست خداوند حکیم راضى باشید. «واللَّه فضّل بعضکم على بعض فى‏ الرزق»


پیام ها
1- رزق انسان، همیشه با زرنگى نیست. «واللَّه فضّل بعضکم» چنانکه در جاى دیگر آمده: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم»
2- انسان حاضر نیست با تقسیم امکانات زیردست خودش را شریک خود قرار دهد. پس چگونه سنگ و چوب را شریک خداوند قرار مى‏ دهد؟ «فما الّذین فضّلوا... فهم فیه سواء»
3- بى ‏تفاوتى و ترک کمک به دیگران، کفران نعمت است. «أفبنعمة اللَّه یجحدون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی