display result search
منو
تفسیر آیه 66 سوره نحل

تفسیر آیه 66 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 243 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل- آیه 66

وَإِنَّ لَکُمْ فِى الْأَنْعَمِ لَعِبْرَةً نُّسْقِیکُم مِّمَّا فِى بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَآئِغاً لِّلشَّرِبِینَ

ترجمه
و بى‏گمان براى شما در (آفرینش) چهارپایان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالصى که براى نوشندگان گوارا است سیراب مى‏کنیم.


خداوند، نه تنها از لابه لاى ابر، آبى که مایه حیات است نازل مى‏کند، بلکه از لابه لاى درون حیوانات، شیرى که مایه حیات است، خارج مى ‏کند.
«فرث» به غذاى هضم شده‏ درون معده گفته مى‏ شود و «عبرة» به چیزى گفته مى‏ شود که وسیله‏ عبور از جهل به علم گردد.
با آنکه «انعام» جمع است. ولى ضمیر در «بطونه» مفرد است. زیرا مراد، هر واحدى از چهارپایان است نه همه‏ آنها.
شیر، یک غذاى کامل است که هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نیازهاى بدن را تأمین مى‏ کند. در روایات مى‏ خوانیم: شیر، عقل را زیاد، ذهن را صفا، چشم را روشنى، قلب را تقویت، پشت را محکم، و فراموشى را کم مى ‏کند.
چهارپایان، تنها وسیله‏ تأمین نیازهاى مادّى ما نیستند، بلکه مى‏توانند وسیله‏ تکامل معنوى و رشد ایمانى ما باشند.
راستى خدایى که شیر را از دل علف بیرون مى ‏کشد، نمى‏ تواند در قیامت، انسان را از دل خاک بیرون کشد؟! خدایى که شیر خالص را از لابه لاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مى‏ کند، نمى‏تواند اعمال صالح را از سایر کارها جدا کند؟.
تبدیل علف به شیر، نیاز به دستگاه پالایش، میکروب زدایى، حذف مواد مضرّ، امکانات شیرین کننده، گرم کننده، چرب کننده و رنگ کننده و لوله‏ کشى در بدن چهارپایان دارد. چگونه است که یک پالایشگاه نفت، مهندس لازم دارد، امّا پالایشگاه شیر، خالق نمى‏ خواهد؟ «ان لکم فى الانعام لعبرة»
انسان‏هاى خالص، کسانى هستند که از لابه لاى فراز و نشیب‏ ها و خطوط سیاسى و مسائل اجتماعى و دوستان گوناگون، عبور کنند، امّا نه رنگ آنان را بپذیرند و نه بوى آنها را. «من بین فرث و دمٍ لبناً خالصاً»
شرط گوارایى نوشیدنى‏ها، خالص بودن است. آرى، آب‏ه اى آشامیدنى زمانى گوارا است که از هرگونه آلودگى خالص باشند. «خالصاً سائغاً للشاربین»
گوارا بودن، باید براى همه‏ مصرف کنندگان باشد، نه تنها انسان‏ها، و لذا نفرموده: «سائغاً لکم» بلکه فرمود: «سائغاً للشاربین».
در دنیاى متمدّن امروز، دیده و شنیده شد که کشورهاى متمدّن آنچه را تاریخِ مصرفش گذشته است براى آوارگان و درماندگان ارسال مى‏کنند!
مصرف شیر توسط انسان، نشان‏ دهنده آن است که کسى که حیوان را آفرید و شیر را در درون آن ساخت، همان کسى است که ما را آفرید و نیازهاى ما را مى‏ دانست. «نسقیکم ممّا بطونه»
حضرت على‏ در نامه 25 نهج‏ البلاغه به مسئول جمع ‏آورى زکات مى‏ نویسد: وقتى براى جمع ‏آورى زکات مى‏ روى باید اصولى را مراعات کنى، از جمله آنکه مقدارى شیر در پستان حیوان باقى بگذارى تا نوزادان بى‏ بهره نباشند. میان حیوان و نوزادش جدایى نیانداز و در مسیر راه، به حیواناتِ خسته استراحت بده و آنها را از خوردن آب و علف بازمدار.
کتک زدن به حیوان، شیر دوشیدن با ناخن بلند، بهره ‏کشى بیش از حدّ از حیوان و هرگونه ظلمى به حیوان ممنوع است. در قرآن مى‏ خوانیم: حضرت سلیمان با آن همه عظمتش که جنّ و انس تحت فرمان او بودند، به حیوانات ملاطفت نموده و دست مبارکش را به گردن و پاى آنها مى‏ کشید. «فطفق مسحاً بالسّوق و الاعناق»


پیام ها
1- سیستم تولید شیر در حیوانات و خروج آن از میان خون و فضولات، درس عبرتى براى انسان است. «لعبرة نسقیکم ممّا فى بطونه من بین فَرث و دم لبناً...»


منبع: پایگاه رس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی