- 3831
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 48 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل _ آیه 48
أَوَلَمْ یَرَوْاْ إِلَى مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَىْءٍ یَتَفَیَّؤُاْ ظِلَلُهُ عَنِ الْیَمِینِ وَ الشَّمَآئِلِ سُجَّداً لِّلَّهِ وَ هُمْ دَخِرُونَ
ترجمه
آیا چیزهایى را که خداوند آفریده ندیده اند که چگونه از راست و چپ سایه هایشان مى گسترد و در حال سجده، فروتنانه خضوع دارند.
کلمه «فیىء» به سایه بعد از ظهر گفته مى شود که در حال بازگشت است، ولى کلمه «ظلّ» به هر نوع سایه اى گفته مىشود.
کلمه «داخر» به معناى خاضع است و شاید مراد از «یمین» و «شمال» در آیه، دو طرف روز یعنى صبح و غروب باشد.
شاید از آن جهت که سایه حالت به خاک افتادگى دارد، تعبیر سجده در مورد آن به کار رفته است. گرچه از نظر تکوینى همه موجودات در برابر خدا ساجد و خاضع اند.
پیام ها
1- نه فقط خود اشیاء، بلکه آثار و لوازم و خواص اشیاء، همچون سایه آنها، در برابر خداوند خاضعند. «ظلاله ... سجّداً»
2- مطالعه در آفریده هاى الهى و تغییرات آنها، یکى از سفارش هاى قرآن است. «او لم یروا الى ما خلق اللَّه ...»
3- اگر اشیاى هستى، حتى سایه آنها، در برابر خداوند ساجد و خاضعند، چرا بشر نباشد. «سجداً ... داخرون»
4- سجده و تسبیح هستى از روى شعور است، گرچه ما آنرا درک نمى کنیم. «هم داخرون»
(به گفته فخررازى، تعبیر «داخرون» در مورد موجوداتِ با شعور به کار مى رود و این رمز شعور موجودات و سایه آنهاست.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوَلَمْ یَرَوْاْ إِلَى مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَىْءٍ یَتَفَیَّؤُاْ ظِلَلُهُ عَنِ الْیَمِینِ وَ الشَّمَآئِلِ سُجَّداً لِّلَّهِ وَ هُمْ دَخِرُونَ
ترجمه
آیا چیزهایى را که خداوند آفریده ندیده اند که چگونه از راست و چپ سایه هایشان مى گسترد و در حال سجده، فروتنانه خضوع دارند.
کلمه «فیىء» به سایه بعد از ظهر گفته مى شود که در حال بازگشت است، ولى کلمه «ظلّ» به هر نوع سایه اى گفته مىشود.
کلمه «داخر» به معناى خاضع است و شاید مراد از «یمین» و «شمال» در آیه، دو طرف روز یعنى صبح و غروب باشد.
شاید از آن جهت که سایه حالت به خاک افتادگى دارد، تعبیر سجده در مورد آن به کار رفته است. گرچه از نظر تکوینى همه موجودات در برابر خدا ساجد و خاضع اند.
پیام ها
1- نه فقط خود اشیاء، بلکه آثار و لوازم و خواص اشیاء، همچون سایه آنها، در برابر خداوند خاضعند. «ظلاله ... سجّداً»
2- مطالعه در آفریده هاى الهى و تغییرات آنها، یکى از سفارش هاى قرآن است. «او لم یروا الى ما خلق اللَّه ...»
3- اگر اشیاى هستى، حتى سایه آنها، در برابر خداوند ساجد و خاضعند، چرا بشر نباشد. «سجداً ... داخرون»
4- سجده و تسبیح هستى از روى شعور است، گرچه ما آنرا درک نمى کنیم. «هم داخرون»
(به گفته فخررازى، تعبیر «داخرون» در مورد موجوداتِ با شعور به کار مى رود و این رمز شعور موجودات و سایه آنهاست.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است