- 4008
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 27 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل _ آیه 27
ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَمَةِ یُخْزِیهِمْ وَ یَقُولُ أَیْنَ شُرَکَآءِىَ الَّذِینَ کُنتُمْ تُشَقُّونَ فِیهِمْ قَالَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْىَ الْیَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَى الْکَفِرِینَ
ترجمه
(به علاوه) خداوند در روز قیامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و مى گوید: شریکان من که درباره آنها (با پیامبر و مؤمنان) ستیزه و مخالفت مى کردند، کجا هستند؟ (در این هنگام) دانشمندان گویند: همانا امروز، ذلت و رسوایى بر کافران است.
در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنایى گسترده تر از دانستن و ندانستن دارد. عالم کسى است که اندیشه و عمل او بر اساس حق و حقیقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل کسى است که فکر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همه علوم را نیز بداند. قرآن، اندیشه شرک و بتپرستى را نشانه جهل مى داند، چنانکه ریشه عمل زشتِ قوم لوط را جهل مى شمرد. در این آیه نیز، «اوتوا العلم» کسانى هستند که در برابر کفر و شرک، قرار گرفته اند، یعنى علم واقعى، انسان را به توحید و ایمان مى رساند.
پیام ها
1- کیفر اصلىِ مجرمان، در قیامت است و هلاکت در دنیا مقدمه اى براى آن مى باشد. «ثم یوم القیمة یخزیهم»
2- آنان که در دنیا مؤمنان را خوار مى شمردند، خود در قیامت خوار مى شوند.«یخزیهم»
3- به دنبال هر کس بروى، باید در قیامت جوابگو باشى. «اَین شرکائى»
4- در دادگاه قیامت، مشرکان حرفى براى گفتن ندارند. «این شرکائى» خدا، پاسخى ندارد.
5- علم واقعى که موجب ایمان و عمل مى شود، هدیه اى الهى است. «اوتوا العلم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَمَةِ یُخْزِیهِمْ وَ یَقُولُ أَیْنَ شُرَکَآءِىَ الَّذِینَ کُنتُمْ تُشَقُّونَ فِیهِمْ قَالَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْىَ الْیَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَى الْکَفِرِینَ
ترجمه
(به علاوه) خداوند در روز قیامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و مى گوید: شریکان من که درباره آنها (با پیامبر و مؤمنان) ستیزه و مخالفت مى کردند، کجا هستند؟ (در این هنگام) دانشمندان گویند: همانا امروز، ذلت و رسوایى بر کافران است.
در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنایى گسترده تر از دانستن و ندانستن دارد. عالم کسى است که اندیشه و عمل او بر اساس حق و حقیقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل کسى است که فکر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همه علوم را نیز بداند. قرآن، اندیشه شرک و بتپرستى را نشانه جهل مى داند، چنانکه ریشه عمل زشتِ قوم لوط را جهل مى شمرد. در این آیه نیز، «اوتوا العلم» کسانى هستند که در برابر کفر و شرک، قرار گرفته اند، یعنى علم واقعى، انسان را به توحید و ایمان مى رساند.
پیام ها
1- کیفر اصلىِ مجرمان، در قیامت است و هلاکت در دنیا مقدمه اى براى آن مى باشد. «ثم یوم القیمة یخزیهم»
2- آنان که در دنیا مؤمنان را خوار مى شمردند، خود در قیامت خوار مى شوند.«یخزیهم»
3- به دنبال هر کس بروى، باید در قیامت جوابگو باشى. «اَین شرکائى»
4- در دادگاه قیامت، مشرکان حرفى براى گفتن ندارند. «این شرکائى» خدا، پاسخى ندارد.
5- علم واقعى که موجب ایمان و عمل مى شود، هدیه اى الهى است. «اوتوا العلم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است