- 2664
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 سوره رعد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 42
وَ قَدْ مَکَرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَکْرُ جَمِیعاً یَعْلَمُ مَا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ وَسَیَعْلَمُ الْکُفَّرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ
ترجمه
و البته کسانى که پیش از آنان بودند مکرها کردند، ولى (سودى نکرد زیرا) همه تدبیرها و مکرها براى خداست، او مى داند که هر کس چه کسب مى کند و کفار بزودى خواهند دانست که سراى آخرت از آن کیست.
قرآن براى اینکه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غیر او مأیوس گردد، همه راه هایى را که ممکن است باعث گرایش انسان به غیر خدا شود مى بندد، مثلاً مى فرماید: «انّ العزة للَّه جمیعاً» اگر به خاطر کسب عزّت به سراغ دیگران مىروى، بدان که تمام عزّت ها براى خداست.
در جاى دیگر مى فرماید: «انّ القوّة للَّه جمیعاً» تمامى قدرت ها در نزد خداوند است.
و در این آیه مى فرماید: «فللَّه المکر جمیعاً» تمام تدبیرها از خداست، تا انسان براى دستیابى به عزّت و قدرت و سیاست به دیگران دل نبندد.
یکى از بهترین نمونه هاى مکر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، به نحوى که آنها گمان مى کنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است که کفّار گمان نکنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلکه ما مهلت مى دهیم تا پیمانه آنها پر شود.
پیام ها
1- رهبران دینى نگرانِ مکر مخالفان نباشند، زیرا در طول تاریخ این حیله ها براى انبیا نیز بوده است. «قد مکر الذین من قبلهم»
2- از تاریخ درس عبرت بگیرید که عاقبت از آنِ کیست. «لمن عقبى الدار»
3- تمام تدبیرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ دیگران نروید. «فللّه المکرجمیعاً»
4- مکر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مکر و حیله در جایى اثر مىکند که طرف مورد مکر غافل باشد. «یعلم ما تکسب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ قَدْ مَکَرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَکْرُ جَمِیعاً یَعْلَمُ مَا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ وَسَیَعْلَمُ الْکُفَّرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ
ترجمه
و البته کسانى که پیش از آنان بودند مکرها کردند، ولى (سودى نکرد زیرا) همه تدبیرها و مکرها براى خداست، او مى داند که هر کس چه کسب مى کند و کفار بزودى خواهند دانست که سراى آخرت از آن کیست.
قرآن براى اینکه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غیر او مأیوس گردد، همه راه هایى را که ممکن است باعث گرایش انسان به غیر خدا شود مى بندد، مثلاً مى فرماید: «انّ العزة للَّه جمیعاً» اگر به خاطر کسب عزّت به سراغ دیگران مىروى، بدان که تمام عزّت ها براى خداست.
در جاى دیگر مى فرماید: «انّ القوّة للَّه جمیعاً» تمامى قدرت ها در نزد خداوند است.
و در این آیه مى فرماید: «فللَّه المکر جمیعاً» تمام تدبیرها از خداست، تا انسان براى دستیابى به عزّت و قدرت و سیاست به دیگران دل نبندد.
یکى از بهترین نمونه هاى مکر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، به نحوى که آنها گمان مى کنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است که کفّار گمان نکنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلکه ما مهلت مى دهیم تا پیمانه آنها پر شود.
پیام ها
1- رهبران دینى نگرانِ مکر مخالفان نباشند، زیرا در طول تاریخ این حیله ها براى انبیا نیز بوده است. «قد مکر الذین من قبلهم»
2- از تاریخ درس عبرت بگیرید که عاقبت از آنِ کیست. «لمن عقبى الدار»
3- تمام تدبیرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ دیگران نروید. «فللّه المکرجمیعاً»
4- مکر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مکر و حیله در جایى اثر مىکند که طرف مورد مکر غافل باشد. «یعلم ما تکسب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است