display result search
منو
تفسیر آیه 22 سوره رعد

تفسیر آیه 22 سوره رعد

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 325 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 22

وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیَةً وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ

ترجمه

و (خردمندان) کسانى هستند که براى جلب توجّه پروردگارشان صبر پیشه کرده و نماز به پا داشتند و از آنچه روزیشان کردیم پنهانى و آشکارا انفاق کردند و بدى را با نیکى پاک مى ‏کنند. آنانند که سراى آخرت مخصوص آنهاست.

«صبر»، فقط به معناى تحمّل مشکلات نیست، بلکه شامل پایدارى در عبادت، مقابله با معصیت، بردبارى در مصیبت، تسلیم در اطاعت و عدم غرور و مستى در نعمت نیز مى‏ شود.
«وجه ربّهم» به معناى جلب توجّه، عنایت و رضایت پروردگار است.
اقامه نماز یکى از مصادیق پیمان‏ هاى الهى «عهداللَّه» است که در آیات سابق آمد، چنانکه در روایت نیز آمده است؛ «الصّلاة عهد اللَّه».
صبر و صلاة پیوند با خالق، انفاق و حسنه، ارتباط با مردم است.
انفاق داراى درجاتى است؛
گام اوّل: بخشش از فضل و داده‏ هاى الهى. «انفقوا مما رزقناکم»
گام دوم: بخشش از دسترنج و کسب حلال. «انفقوا من طیبات ما کسبتم»
گام سوم: بخشش از آنچه دوست دارند. «لن تنالوا البّر حتّى تنفقوا مما تحبّون»
گام چهارم: ایثار. «و یؤثرون على انفسهم و لو کان بهم خصاصه»
به فرموده‏ المیزان، «عقبى الدار» به معناى عاقبت به خیرى در دنیاست، ولى مى‏ توان گفت که شامل هر دو سرا «دنیا و آخرت» مى‏ شود.
معناى اینکه بدى را با خوبى برطرف کنیم، این است که اگر از مومنان کسى کار ناشایستى در رابطه با ما انجام داد اغماض کنیم، نه اینکه با افراد ظالم و مفسد چنین رفتارى داشته باشیم، زیرا در مورد آنها باید مقابله به مثل نمود. به هر صورت اگر چه اسلام دین اخلاق و عاطفه و بخشش است، ولى در جاى خود «لاتأخذکم بهما رأفة» نیز دارد.
اسلام مکتب جامع و اولواالالباب افراد کاملى هستند. وجود جملاتى همچون: «یوفون»، «یصلون»، «یخشون»، «یخافون»، «صبروا»، «اقاموا»، «انفقوا» و «یدرؤن» نشانه آن است که انسان‏ هاى کامل هم متعهد به پیمان ‏هاى خود هستند، هم تمام ارتباطات خود را حفظ مى ‏کنند، هم تقواى والایى دارند و هم به جاى انزوا، در همه‏ میدان‏ ها حاضر و فعّال‏اند.

پیام ها
1- صبر و استقامتى ارزش دارد که براى خداوند و در راه او باشد. (نه هر تعصب و لجاجت و یکدندگى) «صبروا ابتغاء وجه ربّهم»
2- نماز باید اقامه شود، نه آنکه فقط خوانده شود. یعنى باید آداب، شرایط، حدود و دستورات آن مراعات شود. «اقاموا الصّلاة»
3- رابطه با خدا بدون کمک به دیگران مقبولیّتى ندارد، گرچه کمک هم تنها کمک مالى نیست. «اقاموا الصّلاة و انفقوا»
4- به انفاق خود مغرور نشوید، آنچه مى ‏دهید از اوست. «انفقوا ممّا رزقناهم»
5 - وقتى نیّت کار «ابتغاء وجه ربّ» یعنى رضایت پروردگار شد، دیگر پنهان و آشکار عمل مهم نیست. «سراً و علانیةً»
6- حکمت اقتضا مى‏ کند که بعضى از کمک‏ ها علنى وبعضى دیگر مخفى باشد. «سرّاً وعلانیةً»
7- گناه را با توبه، منکر را با معروف، ظلم را با عفو، ناسزا را با سلام، عذاب را با صدقه، جفا را با صله، استبداد را با مشورت و ولایت طاغوت و شیطان را با ولایت حقّ جبران نماییم. «یدرون بالحسنة السّیّئة»
8 - خوش عاقبتى در دنیا و آخرت از آنِ صاحبان خرد است. «اولوا الالباب... اولئک لهم عقبى الدار»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی