display result search
منو
تفسیر آیه 76 سوره یوسف

تفسیر آیه 76 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 171 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 76

فَبَدَأَ بِأَوْعِیَتِهِمْ قَبْلَ وِعَآءِ أَخِیهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَآءِ أَخِیهِ کَذَ لِکَ کِدْنَا لِیُوسُفَ مَا کَانَ لِیَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِینِ الْمَلِکِ إِلَّا أَنْ یَشَآءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَتٍ مَّن نَّشَآءُ وَفَوْقَ کُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِیمٌ‏

ترجمه

پس (از پذیرش کیفر ماموران شروع به بازرسى کرده و) قبل از بار برادرش به (بازرسى) بار سایر برادران پرداخت، سپس پیمانه را از بار برادرش بیرون آورد. ما اینگونه براى یوسف تدبیر کردیم زیرا طبق قانون شاه مصر یوسف نمى ‏توانست برادرش را بازداشت کند، مگر آنکه خدا بخواهد (که کیفر سارق در کنعان را مقدمه بازداشت این برادر قرار مى‏ دهد) ما هر کس را که بخواهیم (و لایق باشد) درجاتى بالا مى‏بریم و برتر از هر صاحب دانشى دانشورى است.



«کَیْد» همه جا به معنى مذموم بکار نرفته است، «کَیْد» به معنى طرح و نقشه نیز استعمال شده است.«کدنا»
در موقع بازرسى، بنیامین چون از طرح و نقشه با خبر بود، آسوده خاطر بود، لذا در سراسر این ماجرا هیچ اعتراضى از او نقل نشده است و براى اینکه طرح مخفى بماند و موجب سوءظن نشود، بازرسى را از بار دیگران شروع کردند تا نوبت به بنیامین رسید و چون در بار او پیدا شد، طبق قرار قبلى باید او در مصر مى ‏ماند. این طرح و نقشه الهى بود، چون یوسف با قوانین جارى مصر نمى ‏توانست سارق را به عنوان گروگان نگهدارد.

پیام ها

1- مأمورین اطلاعاتى باید به نوعى عمل کنند که موجب شک و ظن به آنها نشود. «فبدأ باوعیتهم» (در بازرسى، اوّل به سراغ بار بنیامین نرفتند، بلکه از دیگر برادران دیگر شروع نمودند.)
2- عملکرد کارکنان به عهده مسئولان گذاشته مى‏ شود. «فبدأ» (به حسب ظاهر یوسف شخصاً بازرسى نکرده، ولى قرآن مى‏ فرماید: او بازرسى را آغاز کرد.)
3- بازرسى اموال متّهمان از سوى حاکم، مجاز است. «فبدأ باوعیتهم»
4- فکر و ابتکار و چاره‏ جویى، از امدادهاى غیبى است. «کِدنا»
5 - طرح ‏هاى یوسف، الهامات الهى بود. «کِدنا لیوسف»
6- حضور بنیامین نزد یوسف، به سود یوسف بود. «کذلک کِدنا لیوسف»
7- احترام ومراعات قوانین، حتّى در نظام‏ هاى غیر الهى لازم است. «ماکان لیاخذ اخاه فى دین الملک»
8 - سردمداران نیز بایستى به قانون وفادار و از آن تخلّف نکنند. (یوسف به قانون مصر پایبند بود، لذا برادر را نگه‏داشت) «لیأخذ اخاه فى دین الملک»
9- مقام‏ هاى معنوى، درجات و سلسله مراتب دارد. «نرفع درجات...»
10- علم و آگاهى، مایه‏ برترى است. «نرفع درجات... وفوق کلّ ذى علم علیم»
11- دانش بشرى محدود است. «فوق کلّ ذى علم علیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی