display result search
منو
تفسیر آیه 1 سوره حجرات

تفسیر آیه 1 سوره حجرات

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 743 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ججرات - آیه 1

یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَىِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ‏

ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! (در هیچ کارى) بر (حکم) خدا و پیامبر او پیشى نگیرید و از خداوند پروا کنید، که خداوند شنوا و دانا است.


سه سوره‏ مائده، حجرات و ممتحنه که درباره مسائل حکومتى و اجتماعى است، با جمله‏ «یا ایّها الّذین آمنوا» شروع شده است.
در آغاز سوره‏ مائده مى ‏خوانیم: «یا ایّها الّذین آمنوا اوفوا بالعقود» اى کسانى که ایمان آورده‏اید! به پیمان‏هاى خود وفادار باشید و در سوره‏ ممتحنه مى‏ خوانیم: «یا ایّها الّذین آمنوا لاتتّخذوا عدوّى و عدوّکم اولیاء» اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! دشمن من و دشمن خود را سرپرست خود قرار ندهید و در این سوره مى‏خو انیم: اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! بر حکم خدا و رسول پیشى نگیرید.
این آیه مى‏ خواهد مؤمنان را همچون فرشتگان تربیت کند، زیرا قرآن درباره‏ آنها مى‏ فرماید: در سخن بر خدا سبقت نمى‏ گیرند و تنها طبق دستور او عمل مى ‏کنند. «لایَسبِقونَه بِالقَول و هم باَمرِه یَعمَلون»
قرآن، موارد تقدّم و پیشى گرفتن بر پیامبر را بیان نکرده است تا شامل نهى از انواع پیش افتادن‏ها در امور عقیدتى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و غیر آن در گفتار و کردار گردد.
خداوند از تقدّم بر رهبر جامعه اسلامى به شدّت نهى نموده است، زیرا کسى که در کارهایش از خدا و پیامبر پیشى مى‏ گیرد، در مدیریّت نظام اسلامى خلل وارد کرده و جامعه را به هرج و مرج مى‏ کشاند و در حقیقت نظام قانون‏گذارى را بازیچه تمایلات خود قرار مى‏ دهد.
عمل به این آیه، جلوى بسیارى از خطاها را مى‏ گیرد. زیرا گاهى خواسته‏ مردم، پیروى انسان از حدس و تخمین یا میل به ابتکار و نوآورى و یا قضاوت عجولانه و یا گمان آزاداندیشى، انسان را وادار به گفتن، نوشتن و یا گرفتن تصمیماتى مى ‏کند که ناخودآگاه از خواسته‏ خدا و رسول جلو مى‏ افتد. همان گونه که گروهى به گمان عبادت، قاطعیّت، انقلابى بودن و زهد و ساده زیستى، از خدا و رسول پیشى گرفتند و به قول معروف کاسه‏ داغ‏تر از آش شدند.
پذیرش و عمل به آن دسته از آداب و عادات و رسوم اجتماعى و یا مقرّرات و قوانین بشرى که ریشه در قرآن و حدیث ندارد و برخاسته از عقل و فطرت نیست، نوعى پیش افتادن از خدا و رسول است.


نمونه‏ هاى پیش ‏افتادن‏
به چند نمونه تاریخى از پیشى گرفتن بر پیامبر که در تفاسیر و روایات آمده، توجّه کنیم:
1. در عید قربان، گروهى قبل از پیامبر قربانى کردند، به آنان گفته شد: «لاتقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله»
2. پیامبر اسلام گروهى را براى تبلیغ نزد کفّار فرستاد. کفّار نمایندگان پیامبر را کشتند و تنها سه نفر توانستند فرار کنند. این سه نفر در مسیر بازگشت دو نفر از کفّار قبیله‏ بنى‏ عامر را به انتقام کشته شدن دوستان خود کشتند، در حالى که آن دو نفر بى‏تقصیر بودند. قرآن آنان را به خاطر این عمل خودسرانه توبیخ کرد که چرا بدون دستور پیامبر دست به این عمل زدید؟ «لاتقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله»
3. قوم بنى‏تمیم از پیامبر امیر و حاکم خواستند. خلیفه‏ اوّل و دوّم هر کدام شخصى را پیشنهاد کردند و با هم مشاجره مى‏کردند که کاندیداى من بهتر است، آیه نازل شد: «لاتقدّموا بین یدى اللَّه... و لاترفعوا اصواتکم»
4. امام معصوم‏ به شخصى فرمود: این دعا را بخوان: «لااله الاّ اللّه...» تا آنجا که مى ‏فرماید: «یُحیى و یُمیت». شنونده از پیش خود جمله ‏اى اضافه کرد و گفت: «و یمیت و یحیى» حضرت فرمودند: جمله‏ تو صحیح است، امّا آنچه من مى‏گویم بگو و سپس آیه‏ى «لاتقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله» را براى او تلاوت فرمودند.
5. بعضى اصحاب پیامبر اسلام‏ خواب و خوراک و آمیزش با همسر را بر خود حرام کردند. حضرت ناراحت شده و مردم را جمع کرده و فرمودند: من خودم غذا مى‏ خورم، مى‏ خوابم و با همسرم زندگى مى‏کنم. راه و روش و سیره‏ى زندگى من این است، پس هرکس از این راه پیروى نکند، از من نیست. «فمَن رَغِب عن سنّتى فلیس منّى»
6. با این که پیامبر اسلام‏ ازدواج موقّت را شرعى و قانونى اعلام فرمودند، امّا خلیفه‏ دوم آن را حرام کرد. این خود، نوعى پیش افتادن از پیامبر است که در این آیه از آن نهى شده است. «لاتقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله»
7. در سال هشتم هجرى که پیامبر اسلام براى فتح مکه از مدینه حرکت کردند، بعضى از مسلمانان در این سفر روزه خود را افطار نکردند، با این که مى‏دانستند مسافر روزه ندارد و مى‏دیدند که پیامبر افطار کرده است. اینها در واقع از پیامبر پیشى گرفتند.


پیام ها
1- پیش از درخواست و دستور به کارى، باید ابتدا زمینه‏ هاى روانى پذیرش را در مخاطب ایجاد کرد. جمله‏ «یا ایها الّذین‏آمنوا» به مؤمنان شخصیّت مى‏ دهد و رابطه‏ آنان با خدا را که زمینه‏ انجام دستور است، بیان مى ‏کند.
2- از آنجا که فرمان پیش نیفتادن از خدا و رسول، فرمان ادب است، خود این آیه نیز مخاطب را با ادب ویژه صدا مى‏ زند. «یا ایها الّذین آمنوا...»
3- حرام کردنِ حلال خداوند و یا حلال کردن حرام‏ها، نوعى پیشى گرفتن بر خدا و رسول است. «لاتقدّموا...»
4- هرگونه بدعت و جعل قانون در برابر قانون الهى ممنوع است. «لا تقدّموا...»
5 - سرچشمه‏ قانون و رفتار ما باید قرآن و سنّت پیامبر باشد. «لا تقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله»
6- حکم رسول، حکم خداست و بى‏ احترامى به او بى ‏احترامى به خداست. «لا تقدّموا بین یدى اللَّه و رسوله»
7- پیشى گرفتن از خدا و رسول، بى ‏تقوایى است. «لاتقدّموا... واتّقوا»
8 - براى انجام تکالیف، دو اهرم ایمان و تقوا لازم است. «آمنوا... واتّقوا»
9- التزام عملى باید همراه با تقواى درونى باشد. «لاتقدّموا... واتّقوا اللَّه»
10- کسانى که به خاطر سلیقه‏ هاى شخصى یا آداب اجتماعى، بر خدا و رسولش پیشى مى‏ گیرند، از ایمان و تقوا دور شده ‏اند. «لاتقدّموا... و اتّقوا»
11- تندروى‏ هاى خود را توجیه نکنیم. «لا تقدّموا... انّ اللَّه سمیع علیم»
12- ایمان به حضور و آگاهى خداوند، زمینه پرهیز و خداترسى مى‏گردد. «و اتّقوا اللّه انّ اللَّه سمیع علیم»


توضیحات
سیماى سوره حجرات‏
این سوره در مدینه نازل شده وداراى هجده آیه است.
«حُجرات» جمع «حُجرة» است و چون در آیه چهارم این سوره درباره حجره ‏هاى خانه پیامبر اکرم‏ سخن به میان آمده، این سوره حجرات نامیده شده است.
در این سوره که به سوره آداب نیز شهرت دارد، موضوع ‏هاى اخلاقى و اجتماعى مهمى مطرح شده که به برخى از آنها اشاره مى‏شود:
1. آداب برخورد با پیامبر و پیشى نگرفتن بر آن حضرت.
2. دورى از مسخره کردن، نام بد نهادن، سوءظن، تجسّس و غیبت.
3. برقرارى روابط اجتماعى بر اساس اُخوّت و برادرى، اصلاح ذات البین، بسیج عمومى بر ضد یاغى، میانجى‏‌گرى عادلانه و دورى از شایعه پراکنى.
4. ارزش گذارى افراد جامعه بر اساس درجات ایمان و تقواى آنان و دورى نمودن از کفر، فسق و گناه.
5. پیروى از پیامبر الهى از روى عشق وآگاهى و دورى از هرگونه منّت‏گذارى به واسطه‏ پذیرش اسلام و عمل به دستورات آن.
در این سوره کوتاه، پنج بار خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا» تکرار شده است که بیانگر جایگاه مسائل اخلاقى و روابط اجتماعى در اسلام مى‏ باشد و به خوبى نشان مى‏ دهد که نحوه‏ رفتار مسلمانان با یکدیگر و با رهبران خود، مورد توجّه شارع مقدس بوده است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی