display result search
منو
تفسیر آیه 22 سوره یوسف

تفسیر آیه 22 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 223 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 22

وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَیْنَهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذَلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ‏

ترجمه

و چون (یوسف) به رشد و قوت خود رسید به او علم و حُکم (نبوت یا حکمت) دادیم و ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى‏ دهیم.



«اشدّ» از «شدّ» به معناى «گِره محکم»، اشاره به استحکام جسمى و روحى است. این کلمه در قرآن؛ گاهى به معناى «بلوغ» استعمال شده است، چنانکه در آیه 34 سوره اسراء آمده: «حتّى یبلغ اَشدّه» یعنى به مال یتیم نزدیک نشوید تا زمانى که به سنّ بلوغ برسد. گاهى مراد از «اشدّ» سنّ چهل سالگى است. نظیر آیه 15 سوره‏ احقاف که مى ‏فرماید: «بلغ اشدّه و بلغ اربعین سنة» و گاهى به سن قبل از پیرى گفته مى‏ شود، مانند آیه 67 سوره غافر: «ثم یخرجکم طفلا ثم لتبلغوا اشدّکم ثم لتکونوا شیوخا»

پیام ها
1- علم و حکمت، ظرفیّت و آمادگى مى‏ خواهد. «بلغ اشدّه»
2- ترفیعات الهى بدون فوت زمان و در وقت خود صورت مى‏ گیرد. «لمّا بلغ... آتیناه»*
3- حکمت، غیر از علم است. (علم، دانش است، ولى حکمت، بینش و بصیرتى است که انسان را به حقّ مى‏ رساند) «آتیناه حکماً و علماً»*
4- علوم انبیا، اکتسابى نیست. «آتیناه حکماً و علماً»
5 - وجود علم و حکمت در کنار یکدیگر، بسیار ارزشمند و کارساز است. «حکماً و علماً»*
6- دلیلِ عزل و نصب‏ ها را براى مردم بیان کنید. «آتیناه حکماً... کذلک نجزى المحسنین»*
7- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهى باشیم. «نجزى المحسنین»
8 - نیکوکاران، در همین دنیا نیز کامیاب مى‏ شوند. «کذلک نجزى المحسنین»
9- هر کس که توان علمى و جسمى داشته باشد، مشمول لطف الهى نمى ‏شود، بلکه محسن بودن نیز لازم است. «نجزى المحسنین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرذآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی