- 1859
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 79 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 79
قَالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِی بَنَاتِکَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّکَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِیدُ
قوم لوط گفتند: تو خود میدانی که ما را رغبت و میلی به آن دختران نیست و تو به خوبی میدانی که مطلب ما چیست.
قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا فِی بَناتِکَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّکَ لَتَعْلَمُ ما نُرِیدُ «79»
(قوم لوط) گفتند: تو خود مىدانى که براى ما هیچ حقّى نسبت به دختران تو نیست (و ما رغبتى به ازدواج نداریم)، خودت خوب مىدانى که ما چه مىخواهیم.
قالَ لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلى رُکْنٍ شَدِیدٍ «80»
(حضرت لوط) گفت: اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم و یا به تکیهگاه محکمى پناه مىبردم!
نکته ها
حضرت لوط علیه السلام در این آیه مىفرماید: اگر من یاران مؤمنى مىداشتم، هرآینه با شما فرومایگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع مىکردم ویا لااقل آنها را به نقطهى امنى مىبردم و پناه مىدادم.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله در هنگام تلاوت این آیه فرمودند: «رحمةاللَّه على لوط، لقد کان یاوى الى رکن شدید» «1» به نظر مىآید که مراد پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله آن است که او از دنیا رفت و به خدا پیوست و از شرّ قوم خود راحت شد.
همجنسبازى، از گناهان بزرگ و داراى حدّ شرعىِ اعدام و تازیانه است که با شهادت افراد عادل یا اقرار مرتکبان، قابل اجراست.
«1». تفسیر فىظلالالقرآن.
جلد 4 - صفحه 100
زشتى گناه لواط در قرآن و حدیث:
قرآن مجید در آیات مختلفى که داستان حضرت لوط علیه السلام و قوم او را بیان مىفرماید، براى عمل زشت و منفور این قوم منحرف، تعابیر گوناگونى آورده است که از بزرگى گناه و شدّت حرمت آن حکایت مىکند:
1- فحشا. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» «1»
2- اسراف. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» «2»
3- جرم. «کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ» «3»
4- ظلم. «وَ ما هِیَ مِنَ الظَّالِمِینَ بِبَعِیدٍ» «4»
منبع: پایگاه درسهایی از قرآن
قَالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِی بَنَاتِکَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّکَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِیدُ
قوم لوط گفتند: تو خود میدانی که ما را رغبت و میلی به آن دختران نیست و تو به خوبی میدانی که مطلب ما چیست.
قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا فِی بَناتِکَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّکَ لَتَعْلَمُ ما نُرِیدُ «79»
(قوم لوط) گفتند: تو خود مىدانى که براى ما هیچ حقّى نسبت به دختران تو نیست (و ما رغبتى به ازدواج نداریم)، خودت خوب مىدانى که ما چه مىخواهیم.
قالَ لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلى رُکْنٍ شَدِیدٍ «80»
(حضرت لوط) گفت: اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم و یا به تکیهگاه محکمى پناه مىبردم!
نکته ها
حضرت لوط علیه السلام در این آیه مىفرماید: اگر من یاران مؤمنى مىداشتم، هرآینه با شما فرومایگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع مىکردم ویا لااقل آنها را به نقطهى امنى مىبردم و پناه مىدادم.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله در هنگام تلاوت این آیه فرمودند: «رحمةاللَّه على لوط، لقد کان یاوى الى رکن شدید» «1» به نظر مىآید که مراد پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله آن است که او از دنیا رفت و به خدا پیوست و از شرّ قوم خود راحت شد.
همجنسبازى، از گناهان بزرگ و داراى حدّ شرعىِ اعدام و تازیانه است که با شهادت افراد عادل یا اقرار مرتکبان، قابل اجراست.
«1». تفسیر فىظلالالقرآن.
جلد 4 - صفحه 100
زشتى گناه لواط در قرآن و حدیث:
قرآن مجید در آیات مختلفى که داستان حضرت لوط علیه السلام و قوم او را بیان مىفرماید، براى عمل زشت و منفور این قوم منحرف، تعابیر گوناگونى آورده است که از بزرگى گناه و شدّت حرمت آن حکایت مىکند:
1- فحشا. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» «1»
2- اسراف. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» «2»
3- جرم. «کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ» «3»
4- ظلم. «وَ ما هِیَ مِنَ الظَّالِمِینَ بِبَعِیدٍ» «4»
منبع: پایگاه درسهایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است