سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص - آیه 5 -7
أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهاً وَاحِداً إِنَّ هَذَا لَشَىْءٌ عُجَابٌ
وَانطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُواْ وَاصْبِرُواْ عَلَى آلِهَتِکُمْ إِنَّ هَذَا لَشَىْءٌ یُرَادُ
مَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِى الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هَذَآ إِلَّا اخْتِلَاقٌ
ترجمه
آیا او به جاى معبودهاى متعدّد، یک معبود قرار داده است؟ البتّه که این، چیزى بسیار عجیب است!
سردمداران کفر، (سخن پیامبر) را رها کردند (و به دیگران نیز گفتند:) بروید و بر پرستش خدایان خود پایدار بمانید که این مقاومت شما چیز مطلوبى است.
ما این مطالب را در آیین اخیر (نیاکان یا آیین مسیحیّت) نشنیده ایم، این آیین جز آیینى ساختگى نیست.
«عُجاب» به چیز بسیار عجیب گویند. «انطلاق» به معناى رفتنى است که با جدایى از فردى همراه باشد. «اختلاق» به معناى ساختگى بودن چیزى است که سابقه نداشته باشد، یعنى اینها را از خودبافته و پرداخته و خلق کرده است.
«ملأ» به گروهى گویند که نام و عنوان آنها چشمگیر و چشمپرکن باشد.
مراد کفّار از «ملّة الاخرة» دین حضرت مسیح است که آخرین دین آسمانى قبل از اسلام بوده، زیرا آنان قائل به تثلیث بوده اند.
ممکن است مراد از «انّ هذا لشىء یراد» این باشد که این دعوت به توحید، همان سیادت و آقایى است که خواست و مراد پیامبر است و اگر نظام بت پرستى برچیده شود رهبر موحّدین پیامبر خواهد شد که اراده او همین است. او با دعوت به توحید به فکر آقائى بر شماست.
پیام ها
1- اولین اقدام پیامبر، نفى معبودهاى دروغین و اثبات خداى یکتاست. «جعل الالهة الهاً واحداً»
2- کفّار هم در توحید گرفتار بودند، «أجعل الالهة الهاً واحداً» هم در نبوّت، «عجبوا ان جاءهم منذر منهم» - آیهى قبل - و هم در معاد. «ء انّا لمبعوثون»
3- براى اکثر مردم، دست برداشتن از عقاید دیرینه و توجّه به افکار جدید سخت و شگفت آور است. «أجعل - شىء عجاب»
4- گاهى باطل چنان اوج و قدرت مى گیرد که سخن حقّ سخنى عجیب و غیر قابل قبول مى شود. «هذا لشىء عجاب»
5 - سردمدارانِ کفر، براى نفوذ کلام خود، اول خودشان به انحراف مى روند و بعد به دیگران سفارش رفتن مى کنند. «انطلق الملأ... ان امشوا»
6- در میان کفّار، گروهى عامل انحراف و سرسختى دیگران هستند. «وانطلق الملا منهم ان امشوا واصبروا»
7- کفّار را از گفتار و رفتارشان بشناسیم:
الف) شبهه افکنى و فتنه جویى. «اجعل الالهة... شىء عجاب - عجبوا»
ب) دور کردن مردم از اجتماعات حقّ. «امشوا»
ج) به جاى دعوت به تفکّر، دعوت به تعصّب و مقاومت. «اصبروا»
د) تکیه بر آیین نیاکان یا طرح آیین دیگران در برابر اسلام. «ما سمعنا بهذا»
8 - کفّار براى دعوت دیگران از گرایش هاى آنان سوء استفاده مى کنند. «اصبروا على الهتکم»
9- هر نوع پایدارى و صبرى پسندیده نیست. «اصبروا على الهتکم» چنانکه هر نوع نوآورى محکوم نیست تا گفته شود. «هذا... اختلاق»
10- پیامبران، صبر را در راه خدا قرار مى دهند. «و لربّک فاصبر» و کفّار، صبر را در راه بتها. «اصبروا على آلهتکم»
11- سردمداران کفر، پایدارى بر انحراف را تبلیغ و ترویج مى کنند. «انّ هذا لشىء یراد»
منب: پایگاه درس هایی از قرآن
أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهاً وَاحِداً إِنَّ هَذَا لَشَىْءٌ عُجَابٌ
وَانطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُواْ وَاصْبِرُواْ عَلَى آلِهَتِکُمْ إِنَّ هَذَا لَشَىْءٌ یُرَادُ
مَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِى الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هَذَآ إِلَّا اخْتِلَاقٌ
ترجمه
آیا او به جاى معبودهاى متعدّد، یک معبود قرار داده است؟ البتّه که این، چیزى بسیار عجیب است!
سردمداران کفر، (سخن پیامبر) را رها کردند (و به دیگران نیز گفتند:) بروید و بر پرستش خدایان خود پایدار بمانید که این مقاومت شما چیز مطلوبى است.
ما این مطالب را در آیین اخیر (نیاکان یا آیین مسیحیّت) نشنیده ایم، این آیین جز آیینى ساختگى نیست.
«عُجاب» به چیز بسیار عجیب گویند. «انطلاق» به معناى رفتنى است که با جدایى از فردى همراه باشد. «اختلاق» به معناى ساختگى بودن چیزى است که سابقه نداشته باشد، یعنى اینها را از خودبافته و پرداخته و خلق کرده است.
«ملأ» به گروهى گویند که نام و عنوان آنها چشمگیر و چشمپرکن باشد.
مراد کفّار از «ملّة الاخرة» دین حضرت مسیح است که آخرین دین آسمانى قبل از اسلام بوده، زیرا آنان قائل به تثلیث بوده اند.
ممکن است مراد از «انّ هذا لشىء یراد» این باشد که این دعوت به توحید، همان سیادت و آقایى است که خواست و مراد پیامبر است و اگر نظام بت پرستى برچیده شود رهبر موحّدین پیامبر خواهد شد که اراده او همین است. او با دعوت به توحید به فکر آقائى بر شماست.
پیام ها
1- اولین اقدام پیامبر، نفى معبودهاى دروغین و اثبات خداى یکتاست. «جعل الالهة الهاً واحداً»
2- کفّار هم در توحید گرفتار بودند، «أجعل الالهة الهاً واحداً» هم در نبوّت، «عجبوا ان جاءهم منذر منهم» - آیهى قبل - و هم در معاد. «ء انّا لمبعوثون»
3- براى اکثر مردم، دست برداشتن از عقاید دیرینه و توجّه به افکار جدید سخت و شگفت آور است. «أجعل - شىء عجاب»
4- گاهى باطل چنان اوج و قدرت مى گیرد که سخن حقّ سخنى عجیب و غیر قابل قبول مى شود. «هذا لشىء عجاب»
5 - سردمدارانِ کفر، براى نفوذ کلام خود، اول خودشان به انحراف مى روند و بعد به دیگران سفارش رفتن مى کنند. «انطلق الملأ... ان امشوا»
6- در میان کفّار، گروهى عامل انحراف و سرسختى دیگران هستند. «وانطلق الملا منهم ان امشوا واصبروا»
7- کفّار را از گفتار و رفتارشان بشناسیم:
الف) شبهه افکنى و فتنه جویى. «اجعل الالهة... شىء عجاب - عجبوا»
ب) دور کردن مردم از اجتماعات حقّ. «امشوا»
ج) به جاى دعوت به تفکّر، دعوت به تعصّب و مقاومت. «اصبروا»
د) تکیه بر آیین نیاکان یا طرح آیین دیگران در برابر اسلام. «ما سمعنا بهذا»
8 - کفّار براى دعوت دیگران از گرایش هاى آنان سوء استفاده مى کنند. «اصبروا على الهتکم»
9- هر نوع پایدارى و صبرى پسندیده نیست. «اصبروا على الهتکم» چنانکه هر نوع نوآورى محکوم نیست تا گفته شود. «هذا... اختلاق»
10- پیامبران، صبر را در راه خدا قرار مى دهند. «و لربّک فاصبر» و کفّار، صبر را در راه بتها. «اصبروا على آلهتکم»
11- سردمداران کفر، پایدارى بر انحراف را تبلیغ و ترویج مى کنند. «انّ هذا لشىء یراد»
منب: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است