- 2798
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 39 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 39
بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذَلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِینَ
ترجمه
بلکه (حقّ آن است که) چیزى را که به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى که سرانجام و حقیقت و باطن آن هنوز بر ایشان روشن نشده است. کسانى که پیش از آنان بودند نیز همین گونه تکذیب کردند. پس بنگر که سرانجام ستمگران چگونه است.
امام صادق (ع) فرمودند: از دو آیهى قرآن دو درس بزرگ مىآموزیم:
الف: تا علم نداریم، حرفى نزنیم. «الم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لا یقولوا على اللَّه الاّ الحقّ»
ب: تا علم نداریم، حرفى را ردّ نکنیم. «بل کذبّوا بما لم یحیطوا بعلمه» همین آیه.
عبدالعظیم حسنى از امام جوادعلیه السلام نقل مىکند که حضرت على (ع) فرمود: چهار نکته گفتم که خداوند آیات آن را نازل کرده است:
1- «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصیّت انسان در زیر زبانش پنهان است، آیه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» یعنى در گفتگو آنان را مىشناسى.
2- گفتم: «مَن جهل شیئاً عاداه» هرکس چیزى را نداند، دشمنى با آن مى کند، آیه نازل شد: «بل کذّبوا بما لم یحیطوا»
3- گفتم: «قیمة کلّ امرء ما یحسنه» ارزش هر کس به لیاقت و عملکرد اوست، آیه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه علیکم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] یعنى خداوند طالوت را به خاطر توانایىهایش برگزید.
4- «القتل یقلّ القتل» کشتن ستمگر، جلو زیاد شدن قتل را مىگیرد، آیه نازل شد: «و لکم فى القصاص حیاة»
پیام ها
1- مخالفان، بدون احاطهى علمى به قرآن، آن را ردّ کردهاند. «کذّبوا بما لم یحیطوا»
2- به خاطر ندانستن، چیزى را ردّ نکنیم. «کذّبوا بما لم یحیطوا»
3- دانستنِ کلّى و اجمالى کم اثر است. آنچه سبب نورانیّت مىشود، «احاطه علمى» است. «لم یحیطوا بعلمه»
4- مخالفت مخالفان انبیا در طول تاریخ، اغلب بر اساس جهل بوده است. «کذلک کذّب الذین من قبلهم»
5 - آگاهى بر تاریخ و سرنوشت مخافان انبیا، لازم است. «فانظر کیف کان عاقبة...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذَلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِینَ
ترجمه
بلکه (حقّ آن است که) چیزى را که به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى که سرانجام و حقیقت و باطن آن هنوز بر ایشان روشن نشده است. کسانى که پیش از آنان بودند نیز همین گونه تکذیب کردند. پس بنگر که سرانجام ستمگران چگونه است.
امام صادق (ع) فرمودند: از دو آیهى قرآن دو درس بزرگ مىآموزیم:
الف: تا علم نداریم، حرفى نزنیم. «الم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لا یقولوا على اللَّه الاّ الحقّ»
ب: تا علم نداریم، حرفى را ردّ نکنیم. «بل کذبّوا بما لم یحیطوا بعلمه» همین آیه.
عبدالعظیم حسنى از امام جوادعلیه السلام نقل مىکند که حضرت على (ع) فرمود: چهار نکته گفتم که خداوند آیات آن را نازل کرده است:
1- «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصیّت انسان در زیر زبانش پنهان است، آیه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» یعنى در گفتگو آنان را مىشناسى.
2- گفتم: «مَن جهل شیئاً عاداه» هرکس چیزى را نداند، دشمنى با آن مى کند، آیه نازل شد: «بل کذّبوا بما لم یحیطوا»
3- گفتم: «قیمة کلّ امرء ما یحسنه» ارزش هر کس به لیاقت و عملکرد اوست، آیه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه علیکم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] یعنى خداوند طالوت را به خاطر توانایىهایش برگزید.
4- «القتل یقلّ القتل» کشتن ستمگر، جلو زیاد شدن قتل را مىگیرد، آیه نازل شد: «و لکم فى القصاص حیاة»
پیام ها
1- مخالفان، بدون احاطهى علمى به قرآن، آن را ردّ کردهاند. «کذّبوا بما لم یحیطوا»
2- به خاطر ندانستن، چیزى را ردّ نکنیم. «کذّبوا بما لم یحیطوا»
3- دانستنِ کلّى و اجمالى کم اثر است. آنچه سبب نورانیّت مىشود، «احاطه علمى» است. «لم یحیطوا بعلمه»
4- مخالفت مخالفان انبیا در طول تاریخ، اغلب بر اساس جهل بوده است. «کذلک کذّب الذین من قبلهم»
5 - آگاهى بر تاریخ و سرنوشت مخافان انبیا، لازم است. «فانظر کیف کان عاقبة...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است